Gå til innhold

Hadde du nektet barnefar samvær hjemme hos deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samarbeidet med barnefar var vært utfordrende over lang tid, men nå har det gått fra vondt til verre. Barnefar har flyttet lengre vekk på grunn av jobb og barnet nekter å overnatte hos han. Derfor er barnefar mer hjemme hos oss ved samvær enn før. Barnefar har i lang tid tatt seg store friheter med å dukke opp uanmeldt og ikke alltid godtatt at det ikke passer med samvær/besøk den dagen han ønsker. I tillegg til dette har han vært ufin mot kjæresten min og han viser tydelig at han misliker han. Jeg tror dette delvis skyldes at far er redd for at barnet vårt skal knytte seg mer til kjæresten min enn til han. Jeg har konfrontert barnefar med disse problemene gjentatte ganger og det ble bedre en stund, men nå er minst like ille som tidligere. Det eskalerte ekstra mye etter at barnefar gjennom felles bekjente fikk vite at kjæresten min tidligere har sonet i fengsel. Faren nekter å godta at vi har tenkt å flytte sammen til sommeren og mener kjæresten min er uegnet som stefar. Far nekter også å delta på flere timer på familievernkontoret og mener det er helt bortkastet tid. Føler at eksen min/barnefar prøver å ødelegge forholdet mellom meg og kjæresten, og jeg er redd for at han skal lykkes med det. Vi har stadig oftere diskusjoner og krangler om barnefar. Forrige uke dukket barnefar uanmeldt opp og kjæresten min slet med å beherske sinnet sitt mot han. Tror den eneste grunnen til at han klarte å bevare roen var av hensyn til barnet. Kjæresten min mener jeg må nekte barnefar å være hjemme hos oss annet enn ved henting og levering av barnet.  Jeg skjønner godt at han mener dette, men det vil i så fall gå på bekostning av relasjonen mellom far og barn. Barnet mitt setter stor pris på å ha besøk av faren, selv om hen ikke er trygg nok på far til å overnatte i det nye huset hans.  Hva ville du ha gjort? 

Anonymkode: 1453e...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde vurdert forholdet til din nåværende kjæreste om han har så mye sinne i seg som det virker…

Anonymkode: 78933...9a4

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samarbeidet med barnefar var vært utfordrende over lang tid, men nå har det gått fra vondt til verre. Barnefar har flyttet lengre vekk på grunn av jobb og barnet nekter å overnatte hos han. Derfor er barnefar mer hjemme hos oss ved samvær enn før. Barnefar har i lang tid tatt seg store friheter med å dukke opp uanmeldt og ikke alltid godtatt at det ikke passer med samvær/besøk den dagen han ønsker. I tillegg til dette har han vært ufin mot kjæresten min og han viser tydelig at han misliker han. Jeg tror dette delvis skyldes at far er redd for at barnet vårt skal knytte seg mer til kjæresten min enn til han. Jeg har konfrontert barnefar med disse problemene gjentatte ganger og det ble bedre en stund, men nå er minst like ille som tidligere. Det eskalerte ekstra mye etter at barnefar gjennom felles bekjente fikk vite at kjæresten min tidligere har sonet i fengsel. Faren nekter å godta at vi har tenkt å flytte sammen til sommeren og mener kjæresten min er uegnet som stefar. Far nekter også å delta på flere timer på familievernkontoret og mener det er helt bortkastet tid. Føler at eksen min/barnefar prøver å ødelegge forholdet mellom meg og kjæresten, og jeg er redd for at han skal lykkes med det. Vi har stadig oftere diskusjoner og krangler om barnefar. Forrige uke dukket barnefar uanmeldt opp og kjæresten min slet med å beherske sinnet sitt mot han. Tror den eneste grunnen til at han klarte å bevare roen var av hensyn til barnet. Kjæresten min mener jeg må nekte barnefar å være hjemme hos oss annet enn ved henting og levering av barnet.  Jeg skjønner godt at han mener dette, men det vil i så fall gå på bekostning av relasjonen mellom far og barn. Barnet mitt setter stor pris på å ha besøk av faren, selv om hen ikke er trygg nok på far til å overnatte i det nye huset hans.  Hva ville du ha gjort? 

Ja jeg ville nektet han  iht å oppføre seg som han gjør.

Hadde han holdt seg til avtaler etc, hadde det ikke vært noe problem.  Dette er å invadere og  kontrollere  livet ditt. Og her burde du ha satt ned foten med en gang. Han lager også kvalm med kjæresten din, og da bør han ikke være der heller. 

Anonymkode: 0d382...918

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forrige uke dukket barnefar uanmeldt opp og kjæresten min slet med å beherske sinnet sitt mot han. Tror den eneste grunnen til at han klarte å bevare roen var av hensyn til barnet. Kjæresten min mener jeg må nekte barnefar å være hjemme hos oss annet enn ved henting og levering av barnet.  Jeg skjønner godt at han mener dette, men det vil i så fall gå på bekostning av relasjonen mellom far og barn. Barnet mitt setter stor pris på å ha besøk av faren, selv om hen ikke er trygg nok på far til å overnatte i det nye huset hans.  Hva ville du ha gjort? 

Om du har en kjæreste som sliter med å beherske seg, er kanskje ikke et samboerskap så smart. Hvor lenge har dere egentlig vært sammen? Har han vært i fengsel pga vold?? 

BF må slutte å komme uanmeldt. Om han skal ha samvær hjemme hos barnet, må han holde seg til de rammene som er satt. Og dette er noe også din kjæreste bare må akseptere. BF er en del av pakken som følger deg, sånn er det. Disse to kamphanene må tolerere hverandre. De har faktiske ikke noe valg. De må begge først og fremst tenke på ungen. At ungen ikke vil overnatte, får så være. Da blir det samvær der ungen er. 

Her må du som kvinnen midt mellom kamphanene være beinharde med de og fortelle de hvor grensene går. Ungen er den som skal komme først av disse tre.

Om kjærsten din ikke kan tolerere bf, da blir ikke samboerskap. Da kan han heller ikke være på besøk når det er samvær. Kan ikke bf tolerere kjæresten, må man kanskje se på andre løsninger på samværet. 

Hvor gammel er ungen? 

Anonymkode: 4d7a7...939

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne er ikke enkel. 

Hvordan er det om faren tar med seg barnet for å finne på noe gøy bare de to? Er det en mulighet?

Du må be kjæresten din besinne seg selv om det er vanskelig. Ellers hadde jeg revurdert forholdet. Det er ikke bra at han blir sint. Stakkars deg og barnet. Dere har det ille nok som dere har det. 

Anonymkode: c461f...4dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne er ikke enkel. 

Hvordan er det om faren tar med seg barnet for å finne på noe gøy bare de to? Er det en mulighet?

Du må be kjæresten din besinne seg selv om det er vanskelig. Ellers hadde jeg revurdert forholdet. Det er ikke bra at han blir sint. Stakkars deg og barnet. Dere har det ille nok som dere har det. 

Kan du feks involvere barnevernet? Mulig de kan hjelpe? 

Jeg hadde fosterbarn som var sammen med mor under tilsyn. Jeg var ikke tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde bedt far ta med barnet på kafé eller tur, ikke sluppet ham inn i huset. 

Anonymkode: 8fcdd...bb5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner godt far er skeptisk til at en som har vært i fengsel og åpenbart sliter med sinnet, skal flytte inn.,.

Anonymkode: 92fd3...9eb

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville aldri bodd med en som har sonet i fengsel, spesielt ikke med barn i bildet. Forstår eksen din godt. 

Hadde droppet den kjæresten og blitt med på samvær hjemme hos far slik at barnet kan bli trygg der. 

Anonymkode: c6206...914

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde vurdert forholdet til din nåværende kjæreste om han har så mye sinne i seg som det virker…

Anonymkode: 78933...9a4

Han har aldri blitt sint på barnet mitt. Han er både tålmodig og omsorgsfull. Han har dessverre god grunn til å være sint på barnefar/eksen min. Eksen min har flere ganger vært både ufin og nedlatende mot han.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja jeg ville nektet han  iht å oppføre seg som han gjør.

Hadde han holdt seg til avtaler etc, hadde det ikke vært noe problem.  Dette er å invadere og  kontrollere  livet ditt. Og her burde du ha satt ned foten med en gang. Han lager også kvalm med kjæresten din, og da bør han ikke være der heller. 

Anonymkode: 0d382...918

Ja, det er noe jeg må vurdere å gjøre. Føler samtidig at det blir feil å være så avvisende når han dukker opp ovenfor barnet vårt som blir glad når faren plutselig står i døren. Veldig vanskelig situasjon og uansett blir det jeg gjør feil i noen sine øyne. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Denne er ikke enkel. 

Far tar med seg barnet på lekeland, trampolinepark, kino osv. innimellom. Men barnet vil gjerne hjem igjen etter noen timer og far ønsker at samværet skal være lenger, spesielt de helgene han skulle hatt samværhelg. Kjæresten min har besinnet seg til nå, og jeg tror han klarer det så lenge det er barn tilstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke nektet samvær hjemme i en sånn situasjon, men jeg hadde satt klare grenser. Samværet er  mandag klokka 17-19. Kommer du på torsdag, så er det ikke samvær. Høres ut som om eksen forsøker å manipulere deg. Den nye kjæresten din kan jo skygge banen når eksen din er der. 

Anonymkode: 0288d...202

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ville aldri bodd med en som har sonet i fengsel, spesielt ikke med barn i bildet. Forstår eksen din godt. 

Hadde droppet den kjæresten og blitt med på samvær hjemme hos far slik at barnet kan bli trygg der. 

Han er ikke et dårlig menneske selv om han har gjort sine feil i livet. Det er uansett et tilbakelagt kapittel i livet hans. Skal alle som har sonet dømmes for det resten av livet? Alle fortjener en ny start og han har ikke vært annet enn snill og omsorgsfull mot oss. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er ikke et dårlig menneske selv om han har gjort sine feil i livet. Det er uansett et tilbakelagt kapittel i livet hans. Skal alle som har sonet dømmes for det resten av livet? Alle fortjener en ny start og han har ikke vært annet enn snill og omsorgsfull mot oss. 

Alle fortjener vel strengt tatt ikke en ny start, og en ny start trenger heller ikke være et forhold hvor det er barn inne i bildet. Hva er han dømt for? Hvis det er mindre greier han har lagt bak seg, er jeg helt enig med deg. Er det ting han kan komme til å gjøre igjen, som vold eller sedelighetssaker, er svaret mitt «hell no». 

Anonymkode: 0288d...202

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har en eks som ikke respekterer deg og en partner som ikke når inn til deg og reagerer med frustrasjon, fellesnevneren her er deg; hva gjør DU for at samarbeidet skal fungere bedre for alle parter? Ikke skjule deg bak at det er det beste for barnet, for det er det jo overhode ikke når det er både uforutsigbart og masse skjult uhygge tilstede.. 

Anonymkode: da207...bed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han har aldri blitt sint på barnet mitt. Han er både tålmodig og omsorgsfull. Han har dessverre god grunn til å være sint på barnefar/eksen min. Eksen min har flere ganger vært både ufin og nedlatende mot han.  

Helt til han har fanget deg så kommer sannheten frem. Det kan ta så lang tid som 6 år, men det skjer  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, i blant så er det sånn. Spørs helt hva han har gjort, uansett tid. Hadde aldri dratt i hus en som sliter med sinne og har sittet inne.

Jeg er alene med flere barn og er ikke redd for å mene såpass. Man må tenke litt lengre enn musa 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du har for vane å velge feile menn. Ingen bra menn hisser seg sånn opp over en situasjon. Du må ikke flytte en sånn mann inn med et lite barn. Ei heller større barn eller deg selv. 

Og bf må lære seg å respektere deg og lage avtale først. Men hvordan det skal skje når han ikke hører etter det er vanskelig. Kan du spørre om råd fra fvk? 

Anonymkode: cb293...ad2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du feks involvere barnevernet? Mulig de kan hjelpe? 

Jeg hadde fosterbarn som var sammen med mor under tilsyn. Jeg var ikke tilstede. 

Har vurdert det, men tror det fort kan øke konfliktnivået mellom meg og far. Tror han er tilbøyelig til å svartmale meg dersom de blir involvert. Spesielt hvis han føler at jeg gjør det for å straffe han på noen måte. Men dersom situasjonen ikke bedrer seg vil jeg vudere det. Heldigvis virker det ikke som barnet vårt har merket at situasjonen er vanskelig. Er veldig bevisst på at barnet vårt skal skånes for alle disse problemene. Kommer for eksempel aldri til å snakke stygt om faren når barnet er tilstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...