Gå til innhold

Reise til Asia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg og min samboer har planer om å bruke ferien på tur til Asia, dette blir nok i månedsskifte desember/januar. Vi ønsker på denne reisen å dra innom flere land, men er det noen med erfaring som kan fortelle litt om hvilken reisevei som er best. Gjerne kom med forslag til reiserute

Anonymkode: 35035...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg og min samboer har planer om å bruke ferien på tur til Asia, dette blir nok i månedsskifte desember/januar. Vi ønsker på denne reisen å dra innom flere land, men er det noen med erfaring som kan fortelle litt om hvilken reisevei som er best. Gjerne kom med forslag til reiserute

Nå skriver du ikke hvor lenge dere tenker å være borte? Det er litt vesentlig for å gi råd. Dessuten er det enorm forskjell på å reise til Japan/Korea/Kina kontra Thailand/Vietnam/Kambodsja/Laos/Malaysia kontra Indonesia. Asia er STORT.

Desember/januar er i alle fall et helt perfekt tidspunkt å starte reisen på! Hvor dere skal reise avhenger litt av alder, interesser og ønsker, men Thailand er et sikkert valg mtp opplevelser. Skal dere kun være på reise i f.eks tre uker, og det er første gang i Asia, så er dere garantert mengder av gode opplevelser uten å forlate landet. Start med noen dager i Bangkok, det er et spennende utgangspunkt på alle måter – det er en by du aldri blir ferdig med. Khao Sok nasjonalpark, Øyhopping nedover vestkysten fra Phuket eller Krabi, kanskje fortsette helt ned til Georgetown/Penang i Malaysia. Dere kan ta toget videre ned til Singapore (men nb: Singapore er et helt latterlig dyrt sted). Chiang Mai i Nord-Thailand er en fantastisk by, grensende til jungel og fjell i vest. 

Angkor Wat ved Siem Reap i Kambodsja er fantastisk og et minne for livet!

Togtur nedover østkysten av Vietnam fra Hanoi til Ho Chi Minh er spennende med stopp underveis etc etc etc.

Så tid og interesser ønsker er egentlig alfa&omega for å kunne gi konkrete råd. 🙂

Air Asia er forresten et rimelig alternativ dersom dere skal reise over større avstander på kort tid.

Anonymkode: 21fa5...137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den klassiske rundreisen Thailand-Kambodsja-Vietnam-Laos-Thailand er super. Om dere har mindre enn en måned, ville jeg tatt Vietnam en annen gang. 

Anonymkode: cf593...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Air Asia er forresten et rimelig alternativ dersom dere skal reise over større avstander på kort tid.

Vær forsiktig med Air Asia, de bruker Kiwi.com til bookingbyrå og det er mange som opplever kansellerte reiser og håpløse ombookinger. Det er på grensen til svindel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kristin70 skrev (20 minutter siden):

Vær forsiktig med Air Asia, de bruker Kiwi.com til bookingbyrå og det er mange som opplever kansellerte reiser og håpløse ombookinger. Det er på grensen til svindel. 

Hæ? Det der er en sannhet med STORE modifikasjoner! 😅

Vi flyr med Air Asia i alle fall 6-7 ganger i året uten problemer, og slik har vi gjort det i mange år. Jeg booker selvsagt direkte med Air Asia, og ikke gjennom kiwi.com.

Kiwi.com er en online bookingagent på linje med en haug andre. Men det er korrekt at Air Asia har et samarbeid med Kiwi for å tilby Air Asia-kunder booking på ruter som ellers ikke betjenes av Air Asia. Kiwi håndterer derfor visse deler av Air Asia sitt bookingsystem og setter sammen "pakker". Men på ruter som betjenes point to point av Air Asia er det så vidt jeg vet de selv som styrer bookingen.

Hvis dette var et problem på point to point-flighter ville det vært merkelig hvis Asias største lavpristilbyder ikke skulle ha klart å luke ut disse problemene på de snart 6 årene de har hatt dette samarbeidet.

Har aldri hatt problemer med Air Asia, og kommer til å fortsette å bruke dem med stor trygghet hvis vi da ikke flyr NOK eller VietJet – alt etter hva som passer best.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Thailand først. Bangkok og så Pattis. 

Anonymkode: cea02...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi skal være bort i 5 uker 

Dere kan rekke mye på fem uker. 👍

Natur, badeferie, storbyferie, historiske steder – er det noe av dette som ikke er spes interessant? Noe som er mer interessant enn annet?

Snakker vi Thailand osv, eller tenker dere på landene lengre nord-øst som Japan/Korea? Jeg tror nemlig dere for deres egen del må begrense dere i så måte. Klassikeren er jo Thailand, Vietnam, Malaysia, kanskje med en sveip til lutfattige Laos og Kambodsja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom nettopp hjem fra en 3-ukers tur i Asia. Jeg var innom Vietnam, Laos, Kambodsja og Thailand. Kunne helst sikkert vært lenger i hvert land, men jeg fikk med meg høydepunkter, og opplevde utrolig mye. 

Anonymkode: 0ee4a...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med Sri Lanka? Eller tenker du Øst-Asia? Jeg hadde ikke orket 5 land på 5 uker, hadde begrenset meg til max 3, helst bare 2. Man vil jo ha tid til å daffe rundt og oppleve ting. Det er når man ikke har oppsatt program at man finner de rare perlene og fine perlene, hvor alle andre stresser forbi. 

Anonymkode: a7cde...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kom nettopp hjem fra en 3-ukers tur i Asia. Jeg var innom Vietnam, Laos, Kambodsja og Thailand. Kunne helst sikkert vært lenger i hvert land, men jeg fikk med meg høydepunkter, og opplevde utrolig mye. 

Var dere veldig jet lagged de første dagene, eller gikk det bra? Hva gjorde dere?

Anonymkode: fc49a...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på Kypros i fjor. Reiste videre til Antalya i Tyrkia før jeg reiste hjem. Helt fantastisk tur og veldig billig siden vi reiste utenfor høysesongen.

Anonymkode: 3dee9...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var dere veldig jet lagged de første dagene, eller gikk det bra? Hva gjorde dere?

Anonymkode: fc49a...fac

Ikke noe jetlag. Jeg prøvde å snu litt på døgnet før jeg dro. 

Jeg gjorde mye. Blant annet streetfood-tour, teaterforestillinger, båttur til Halong Bay, kjørte en av verdens lengste gondolbane, fornøyelsespark, besøkte Angkor Wat, dro til vakre fossefall, cruise på Mekong river, whiskeyfarm, utsiktstårn, i tillegg til shopping, massasje osv… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hæ? Det der er en sannhet med STORE modifikasjoner! 😅

Vi flyr med Air Asia i alle fall 6-7 ganger i året uten problemer, og slik har vi gjort det i mange år. Jeg booker selvsagt direkte med Air Asia, og ikke gjennom kiwi.com.

Kiwi.com er en online bookingagent på linje med en haug andre. Men det er korrekt at Air Asia har et samarbeid med Kiwi for å tilby Air Asia-kunder booking på ruter som ellers ikke betjenes av Air Asia. Kiwi håndterer derfor visse deler av Air Asia sitt bookingsystem og setter sammen "pakker". Men på ruter som betjenes point to point av Air Asia er det så vidt jeg vet de selv som styrer bookingen.

Hvis dette var et problem på point to point-flighter ville det vært merkelig hvis Asias største lavpristilbyder ikke skulle ha klart å luke ut disse problemene på de snart 6 årene de har hatt dette samarbeidet.

Har aldri hatt problemer med Air Asia, og kommer til å fortsette å bruke dem med stor trygghet hvis vi da ikke flyr NOK eller VietJet – alt etter hva som passer best.

Jeg sier vær forsiktig, ikke at du ikke skal bruke AirAsia. Noen direkteruter ruter deg til fra AirAsia til Kiwi.com uten at du kommer til en annen side som tydelig viser at du handler via en bookingagent. Det er mange som har gått i den fella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 18.24):

Kan du gi meg en ca reiserute? Fløy du også, eller bare buss og tog? 

Anonymkode: 9d37b...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan du gi meg en ca reiserute? Fløy du også, eller bare buss og tog? 

Anonymkode: 9d37b...fb1

Hanoi, Halong Bay, Da Nang (Vietnam) 
Luang Prabang (Laos)
Siem Reap (Kambodsja)
Bangkok (Thailand)

Jeg fløy til alle alle stedene. Raskt, og enkelt å komme seg mellom landene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...