Kvist Skrevet 3. april #1 Skrevet 3. april Vi har to ungdommer i huset, med alt det medfører av treninger, jobbing og henging med venner er det skjeldent alle kan spise middag samtidig. Mange ganger tilpasser jeg så det er en porsjon som er lett å varme opp eller kjapt lage når de kommer hjem. Men andre ganger må de rett og slett spise på pauserommet på jobb, på bussen eller et eller annet sted det passer mellom skole, jobb og trening. Tipper vår situasjon ikke er unik. Så hva sender dere med dem? Vi gjerne ha tips som både er forholdvis sunne, gode og praktiske å ta med seg når man ikke kommer hjem før om 12-14 timer. Noen ting vi lager og har i fryseren er: Snurrer/horn med pesto, skinke, ost. Eller med tomatsaus, skinke/kjøttdeig og ost. Det er populært her, lett å ta med og kan spises uten micro. Jeg pleier å snike inn litt grønnsaker som finhakket løk i kjøttsaus, litt paprika eller purre osv. Men det er jo i prinsippet brødmat. Burritos Lager stor porsjon med godt krydret tacokjøttdeig, tilsetter minst tre typer bønner eller linser. Ofte grønne linser, svarte bønner og kidneybønner. Løk, tomat, mais og evt andre grønnsaker, litt kokt og krydret ris og litt revet ost. Pakkes inn i tortillas, som pakkes i plastfolie og fryses. Diverse middagsrester, pakket i enkeltporsjoner som kan varmes i micro.
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Skrevet 3. april Nå begynner barna bli såpass store at vi har bestemt oss for å spise middag til kvelds rundt kl 20. istedenfor stresset med middag, brødskiver, toast osv får de bare «enkle» ting i matboksen. Også har jeg heller god tid til å lage middag på ettermiddagene mens de er på trening og jobb. Funker helt topp for vår del. Men jeg har alltid sendt med det vi har av rester. Pasta, pizza, supper (på thermos), gryter og gratenger. Men omeletter med grønnsaker, matmuffins, pannekaker med bønner, linser, grønnsaker, rødmbetet osv er jo også helt supert! Jeg henter mye inspirasjon fra Linn sprudlende sunn, bare bra barnemat og Ida gran jansen sin «lur familiemat». Prøver stadig nye ting i hjemmen og får brukt mye grønnsaker, belgfrukter, bær og nøtter. Anonymkode: a921b...e3c
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Skrevet 3. april Jeg sender ikke med ungdommen niste, det lager de selv. Middag serveres en gang mellom 19-21, og de som er hjemme da spiser. Jeg lager alltid ekstra så det står noen porsjoner i kjøleskapet som kan varmes opp når de kommer hjem eller som de kan ta med seg neste dag. Men det må de selvsagt ta ansvaret for selv, de er jo store nok til å være ute av huset til forskjellige tider og de har ekstrajobber - altså store nok til å passe på at de får spist selv. Anonymkode: 7dbad...f38 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Skrevet 3. april Lager alltid nok mat så det blir rester, blir det ikke spist på kvelden blir det noens lunsj dagen etter. Jeg lager ofte enkel salat på kvelden som er nok til lunsj/kveldsmat. Lager også mye vaffelrøre med cottage cheese, havegryn/fibra så de kan steke opp for enkelt måltid. Men vi har også i budsjettet at de må kjøpe seg litt mat så blir mye bananer, smøreost og billige rundstykker. Vi har også masse oppskjært brød i fryseren så det lett kan toastes. Mine trener mye. Yngste 15-17 timer i uka så har alltid masse i bagen. Anonymkode: d80c2...f37
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Skrevet 3. april Her lager dem seg noe mat selv før trening. Tar ikke mat med seg på trening. Går mye i egg og shaker med havregryn ++ Anonymkode: edc6c...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå