Gå til innhold

Er folk som har vokst opp med dårlig råd, mer rotete og samlete av seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt veldig dårlig råd før, og samlet på alt mulig som kunne komme til nytte. Fordi jeg visste at jeg ikke ville ha råd til å gjenskaffe det om jeg kastet det. Da jeg fikk bedre råd var største forskjellen at jeg endelig kunne kaste f.eks. de 15 laderne jeg hadde liggende, kjøkkenutstyret som var ripete og bokhyllen jeg skulle reparert. Fordi jeg visste da at om jeg trengte det igjen ville jeg ha råd til det. 

Et annet aspekt er at de fleste tingene mine er kjøpt brukt, fått, arvet eller at jeg har pusset de opp/reparert. Jeg har aldri lagt veldig mye med tid og krefter i å finne eller fikse tingene mine enn om jeg hadde kjøpt nytt. Har f.eks. ikke noe problem med å selge videre et bord jeg har kjøpt på IKEA, men bord jeg vet jeg har brukt fem uker på å lete etter på finn, deretter femten timer sliping og pussing for å få det ok, det sitter lenger inne. 

Anonymkode: 31393...7e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at ting er sort hvitt. Søster og jeg manglet mye i barndommen. Barnevernet hentet oss til slutt. Vi er godt voksne nå. 

Min ti år eldre søster ble en samler og hoarder. Hun tjener ca tre ganger så mye som meg og bruker opp lønnen sin til hver lønning. Låner opp huset sitt gang på gang  ,betaler bare renter på lånet og er utrolig rotete av seg.  Er veldig viktig å ha minst ti ting av det hun manglet i barndommen. 

Jeg er en minimalistisk, har vært under fattigdomsgrensa på inntekt flere ganger i livet, har alikevel alltid penger på konto, har alltid buffer og er ferdig med å betale boliglånet om to år. 

Så har du da barna til min søster igjen og meg . Hennes barn tar helt avstand fra hoarding. De har det ryddig og pent. Er flinke til å spare penger. De synes at moren kjøper for mye skrot. Og de gruer seg til hun dør Pga opprydding.  

Også har man mitt barn. Som tjener godt og  da bruker opp alt før lønning. Som da synes at jeg er for sparsommelig.  Og ser at jeg egentlig aldri helt har "levd" Og som da mest sannsynlig kommer til å sløse vekk den arven som jeg med min sparsommelighet har forsøkt å bygge opp helt alene. 

Anonymkode: 09a7f...a73

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig individuelt, og litt genetisk. Er selv oppvokst i fattigdom, men har alltid vært veldig økonomisk av meg. Selv venner med mye bedre råd har spurt meg til råds opp gjennom tidene. 

Anonymkode: 28c76...91b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...