Plonk Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Vet noen hva det hvite er som kommer ut av keramikkpottene etter en stund? Det ser ut som mugg, men jeg har også hørt at det kan være saltutslag. Vi har en liten jente som er mye forkjølet, så vi har begynt å snakke om faren for astma og gått gjennom huset på jakt etter fukt og mugg. Og så står altså alle de store blomsterpottene i stuen og er ganske hvite utenpå... lurer på om det er en muggkilde der eller om jeg er litt hysterisk nå Har vasket et par av dem i dag, men det var en formidabel jobb å ta ut jord og plante, vaske potten og få alt oppi igjen! Var jo jord utover hele kjøkkengulvet etterpå
Gjest Lea Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Jeg trodde at det var kalk. Men er ikke sikker.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Sikker på at der er keramikkpotter og ikke terracottapotter? Jeg har aldri opplevd at keramikkpotter får hvite utslag, men det er helt vanlig at terracottapotter som utsettes for vann får det.
Plonk Skrevet 13. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2006 Det er terracottapotter jeg mener. Ble litt i tvil nå, men det er ikke galt å kalle dem keramikkpotter. Følgende definisjon ble avdekket under et google-søk: ”Terracotta” betyr ”brent jord” og er en samlebetegnelse for all porøs keramikk uten glasur. Hvorfor blir de hvite? Hilsen Plonk
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Hvorfor blir de hvite?Kanskje du finner svaret på det i de tilbakemeldingene du faktisk har fått her.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Hvorfor blir de hvite? Hilsen Plonk ← Fordi salt og kalk er hvitt. *peker oppover*
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Det som helt konkret skjer er at salter, f. eks fra gjødsel, og kalk fra potta løser seg i vann. Vannet trekker så fra jorda, gjennom potta og ut i friluft. Der fordamper vannet, og saltee blir liggende igjen som bittesmå krystaller.
Ugla Skrevet 14. mars 2006 #10 Skrevet 14. mars 2006 Det som helt konkret skjer er at salter, f. eks fra gjødsel, og kalk fra potta løser seg i vann. Vannet trekker så fra jorda, gjennom potta og ut i friluft. Der fordamper vannet, og saltee blir liggende igjen som bittesmå krystaller. ← ... Eller at det er mye kalk i vannet. Da har det lett for å bli "kalkflekker".
Plonk Skrevet 14. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2006 Da kan jeg i alle fall konkludere med at det helt sikkert ikke er mugg, hvis jeg forstår dere alle rett? *puste ut*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå