AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:54 #1 Del Skrevet torsdag kl 11:54 Vi har en hannhund på straks 1 år. Han er generelt sett en veldig energisk hund, som er glad i folk og andre hunder/dyr. Men i det siste har han begynt å bjeffe voldsomt hvis han ser folk gå ute i gatene, eller hvis vi er på tur og møter andre folk med og uten hunder, han bjeffer og drar noe voldsomt i båndet. Hvis han hilser på de vi passerer så er bjeffingen over, jeg har vært borti aggressive hunder før, og vil ikke si han fremstår sint. Vi har prøvd ulike metoder, med varierende hell. Jeg har tenkt at dersom han får hilse på "alle" i en tilstand hvor han bjeffer, så blir det litt som en "belønning", at han oppfatter det som at hvis han bjeffer så får han hilse på. Men dette er kanskje feil tilnærming? Han har ikke hatt noen dårlige opplevelser og har mange gode hunde-venner. Har noen tips i forhold til hvordan jeg skal gå frem? Litt frustrerende da vi bor et sted med flere små barnefamilier, og han oppleves jo for ukjente som gjerne litt sint, noe jeg syns er dumt da han egentlig er en veldig snill hund som jeg personlig opplever er veldig energisk og derav muligens får litt overtenning i møte med andre på tur eller hvis han ser noen gående i gatene. Anonymkode: 68165...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet torsdag kl 11:58 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:58 Du har helt rett slik du tenker. Steg èn er å helt slutte med å la ham hilse på noen fremmede hunder og mennesker i passeringer. Hvis han er vant med å få hilse, og ønsker å hilse, så kan bjeffingen komme av frustrasjon. For å bli kvitt det så må du først endre forventningen han får når han ser en passerende hund. Dvs at han ikke lenger skal hilse på dem. Neste steg er at du trekker ut av veien når du ser det kommer noen mot han kan reagere på. Få så stor avstand at han kan se at de passerer uten at han bjeffer, men likevel så nær at han får de med seg. Så kaster du noen never godbiter på bakken og blir stående der noen minutter. Dette har flere funksjoner: 1. Ved å ikke lenger hilse så kan du over tid endre forventningene og dermed redusere frustrasjonen i situasjonen 2. Ved å trekke ut så får du en avstand som gjør at hunden mestrer situasjonen og er roligere. 3. Ved å drysse godbiter på bakken og la ham snuse og spise i flere minutter så oppnår du a) han begynner å assosisere passerende hunder og mennesker med godbiter i stedet for hilsing og b) godbitsøk roer ned som kan hjelpe ham å være rolig i de situasjonene Denne fremgangsmåten gjelder først og fremst hunder som er trygge og bare er frustrerte og vil hilse. Hvis det er et element av utrygghet i bjeffingen så ville jeg gjort ting litt mer systematisk enn godbitsøk. Du kan gjerne google "motbetinging", "kindereggøvelsen" eller "sladretrening" hvis du vil lese mer om det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:30 #3 Del Skrevet torsdag kl 12:30 Om han er en veldig sosial fyr og har en forventning om å få hilse, så vil den forventningen drive ham til å bli opphisset når han ser folk. Frustrasjon kan også komme inn i bildet når han ikke øyeblikkelig får hilst, eller forventningene ikke blir oppfylt. For å endre forventningene hans, må dere slutte å la ham få hilse på folk. Vær obs på at dette i en liten periode kan føre til mer intens bjeffing på grunn av noe som heter "elimination burst". Når han forventer at han får hilse når han bjeffer og trekker i båndet, og dette plutselig ikke fungerer, vil han forsøke enda hardere. Om dere i tillegg har latt han hilse noen ganger og noen ganger ikke, så har dere også trent han til å bli skikkelig utholdende i atferden. Å belønne en atferd noen ganger og noen ganger ikke, er nemlig akkurat det man gjør når man ønsker at en atferd skal sette seg ekstra godt. Følg rådene til tabris over. Søk gjerne på motbetinging/sladretrening. Husk at disse metodene fokuserer på å endre forventninger og reaksjonsmønster, og bjeffingen vil forsvinne når dere endrer dette. Dere trenger derfor ikke være redd for å bruke godbiter når han bjeffer, for det vil ikke forsterke bjeffingen. Når dere har klart å endre forventningene hans og reaksjonsmønsteret, og han konsekvent er nøytral til folk og hunder i miljøet når dere er ute og går, så er det helt greit å la ham få hilse litt på folk igjen, men da kun når han er rolig. Det er heldigvis ikke sånn at han ALDRI kan få hilse på folk igjen, men akkurat nå og fremover, så bør dere 100% unngå hilsing. Anonymkode: e87a0...3fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:15 #4 Del Skrevet torsdag kl 22:15 Takk for tips:) Har dere noe tips til hvordan jeg kan korrigere bjeffingen innendørs? Det er ingen bjeffing om vi får besøk, det er bare hvis han ser folk i vinduet eller om noen går forbi og vi er ute i hagen. Jeg føler inni mellom belønning kommer på feil tidspunkt, i det siste har han f.eks. gått til vinduet og bjeffet for å sprinte til meg for godbit før jeg omtrent har rukket å «korrigere» han. Når han har fått godbit for å komme inn/ikke bjeffe mer, så kan han finne på å gjør akkurat det samme om dere skjønner? Så jeg føler nesten det blir en belønning for å bjeffe vs en belønning for å gå bort fra vinduet/la vær å bjeffe. ts Anonymkode: 68165...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet i går, 07:15 #5 Del Skrevet i går, 07:15 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for tips:) Har dere noe tips til hvordan jeg kan korrigere bjeffingen innendørs? Det er ingen bjeffing om vi får besøk, det er bare hvis han ser folk i vinduet eller om noen går forbi og vi er ute i hagen. Jeg føler inni mellom belønning kommer på feil tidspunkt, i det siste har han f.eks. gått til vinduet og bjeffet for å sprinte til meg for godbit før jeg omtrent har rukket å «korrigere» han. Når han har fått godbit for å komme inn/ikke bjeffe mer, så kan han finne på å gjør akkurat det samme om dere skjønner? Så jeg føler nesten det blir en belønning for å bjeffe vs en belønning for å gå bort fra vinduet/la vær å bjeffe. ts Anonymkode: 68165...ace Har du lært inn en belønningslyd? Klikker eller "bra"? Og har du sjekket at hunden faktisk responderer på belønningslyden? (Jeg spør fordi det er flere som sier "bra" eller klikker uten at hunden egentlig har koblet at lyden betyr godbit). Hvis du vet at hunden har lært belønningslyden så bruk den. Blir motbetinging som nevnt over, men mer systematisk. Med en gang han ser noen, si "bra!" og gi godbit. Det beste er om du kan time "bra" til med en gang han ser personen, men før han bjeffer, men du kan også gjør det i det han bjeffer. Gjenta "Bra" og godbit til han har glemt at noen passerte. Når du ikke kan eller har mulighet til å trene, skjerm innsyn slik at han ikke kan se folk som passerer. For hver gang han får en reaksjon, enten det er utagering på tur eller bjeffing på passerende, så blir atferden forsterket og du faller tilbake i treningen. Det er derfor viktig at du er "på ballen" og jobber med det hver eneste gang. Og ellers skjermer slik at situasjonen ikke oppstår de gangene du ikke vil eller kan trene. Hvis du per i dag belønner når han kommer inn, så kobler han nok ikke det med bjeffingen. I tillegg er det ikke gitt at det første bjeffet er 100% viljestyrt, det blir litt som om vi støkker og lager en lyd vi ikke kan kontrollere. Jeg så det på min hund da jeg brukte denne fremgangsmåten på dørklokken. Etterhvert ville han løpe til meg for å få godbit når han hørte dørklokken i stedet for å stå der og nibjeffe. Men det kom alltlid ett bjeff først likevel, og det tror jeg var en automatisk respons han ikke helt styrte selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå