AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Del Skrevet 3. april Er det noen her som har prøvd lavdose abilify for ME? Hvordan er det ift til å bruke abilify i vanlige doser…mindre bivirknkninger og mindre påvirkning av psyken? Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Del Skrevet 3. april Abilify er antipsykotika. Hvordan skal dette fungere for ME, som er en nevrologisk lidelse? Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Abilify er antipsykotika. Hvordan skal dette fungere for ME, som er en nevrologisk lidelse? Anonymkode: dd49a...06c Det brukes som utprøvende behandling. I veldig lav dose. Kjenner ikke til hvorfor det angivelig fungerer. Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det brukes som utprøvende behandling. I veldig lav dose. Kjenner ikke til hvorfor det angivelig fungerer. Anonymkode: d27c4...db4 https://meassociation.org.uk/2021/05/me-association-statement-aripiprazole-abilify-me-cfs/ "Aripiprazol har et stort antall vanlige og potensielt svært alvorlige bivirkninger, og mange av dem overlapper med CFS/ME-symptomer. CFS/ME-forening i Storbritannia fraråder bruk av aripiprazol mot CFS/ME, selv i små doser, før mer forskning vedrørende sikkerhet og effekt foreligger" https://svelic.se/utredning/?id=4-9256 Jeg har i hvert fall ikke lest noen oppdateringer om at det nå anbefales. Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://meassociation.org.uk/2021/05/me-association-statement-aripiprazole-abilify-me-cfs/ "Aripiprazol har et stort antall vanlige og potensielt svært alvorlige bivirkninger, og mange av dem overlapper med CFS/ME-symptomer. CFS/ME-forening i Storbritannia fraråder bruk av aripiprazol mot CFS/ME, selv i små doser, før mer forskning vedrørende sikkerhet og effekt foreligger" https://svelic.se/utredning/?id=4-9256 Jeg har i hvert fall ikke lest noen oppdateringer om at det nå anbefales. Anonymkode: dd49a...06c https://www.healthrising.org/blog/2021/03/09/abilify-chronic-fatigue-syndrome-promise/?s=09&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR30LvmsR9DDqamfW5iNIQT3e3oC0uoaQiHlKry4zEoM4SDMhgvJtGmWCA4_aem_RvImgkrRdFC_ZRS9DLYvhw Lav dose Abilify har vist seg å være dopamin stimulerende. Er vel studier som viser at ME og fibromyalgi pasienter kan ha lave dopamin nivåer. Vi snakker veldig lav dose, ikke slike doser man gir ved Scizofreni. En forsker i USA Ron Davids har Det kommer til å komme mer og mer av å utprøve medisiner fremover som allerede er på markedet for andre ting for ME da man har plenty av studier som viser diverse avvik hos ME pasienter. Så man ikke bare sitter på henda til man får en biomarkør. Ledende forskere på ME er samstemte på at de nå har så mye funn på ME pasienter at man kan begynne forsking på allerede etablerte medisiner. «Abilify mot ME? Bruken av legemiddelet som Ron Davis omtaler i videoen ovenfor, Abilify, er ikke helt ukontroversielt. Det ble brakt på banen på nytt i februar i år, da en gruppe forskere omtalte det i ME-sammenheng i et brev i tidsskriftet Journal of Translational Medicine. ME-bloggen Health Rising går her gjennom hva Abilify er, og hvordan det har vist effekt mot ME i undersøkelser. Det er i realiteten et antipsykotisk legemiddel, og brukes til å behandle for eksempel bipolare lidelser, schizofreni og Tourettes syndrom. Health Rising forklarer bedre hvorfor noe slikt skulle hjelpe mot ME, men kort forklart handler det om doseringen. Her sammenlignes det med hvordan lavdose Naltrekson har fått oppmerksomhet som en alternativ behandlingsform for helt andre sykdommer enn det den opprinnelig er tiltenkt. Men også dette er kontroversielt, og har ikke godt vitenskapelig dokumentert.» https://www.me-foreningen.no/me-nyhetsbrev-uke-10-11/ Anonymkode: 5d0d8...a69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://www.healthrising.org/blog/2021/03/09/abilify-chronic-fatigue-syndrome-promise/?s=09&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR30LvmsR9DDqamfW5iNIQT3e3oC0uoaQiHlKry4zEoM4SDMhgvJtGmWCA4_aem_RvImgkrRdFC_ZRS9DLYvhw Lav dose Abilify har vist seg å være dopamin stimulerende. Er vel studier som viser at ME og fibromyalgi pasienter kan ha lave dopamin nivåer. Vi snakker veldig lav dose, ikke slike doser man gir ved Scizofreni. En forsker i USA Ron Davids har Det kommer til å komme mer og mer av å utprøve medisiner fremover som allerede er på markedet for andre ting for ME da man har plenty av studier som viser diverse avvik hos ME pasienter. Så man ikke bare sitter på henda til man får en biomarkør. Ledende forskere på ME er samstemte på at de nå har så mye funn på ME pasienter at man kan begynne forsking på allerede etablerte medisiner. «Abilify mot ME? Bruken av legemiddelet som Ron Davis omtaler i videoen ovenfor, Abilify, er ikke helt ukontroversielt. Det ble brakt på banen på nytt i februar i år, da en gruppe forskere omtalte det i ME-sammenheng i et brev i tidsskriftet Journal of Translational Medicine. ME-bloggen Health Rising går her gjennom hva Abilify er, og hvordan det har vist effekt mot ME i undersøkelser. Det er i realiteten et antipsykotisk legemiddel, og brukes til å behandle for eksempel bipolare lidelser, schizofreni og Tourettes syndrom. Health Rising forklarer bedre hvorfor noe slikt skulle hjelpe mot ME, men kort forklart handler det om doseringen. Her sammenlignes det med hvordan lavdose Naltrekson har fått oppmerksomhet som en alternativ behandlingsform for helt andre sykdommer enn det den opprinnelig er tiltenkt. Men også dette er kontroversielt, og har ikke godt vitenskapelig dokumentert.» https://www.me-foreningen.no/me-nyhetsbrev-uke-10-11/ Anonymkode: 5d0d8...a69 I linkene jeg la ved så ble det frarådet også ved veldig lave doser. Jeg kommer i hvert fall ikke til å prøve dette før det foreligger klinisk dokumentasjon på langtidsstudier og blir godkjent som behandling. Selvsagt interessant å høre om andres erfaringer, men ingen her kan kvalitetssikre at de som svarer faktisk har ME eller har testet det ut. Så jeg håper ME foreningen eller legeforeningen legger ut forskningsdata. Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): https://meassociation.org.uk/2021/05/me-association-statement-aripiprazole-abilify-me-cfs/ "Aripiprazol har et stort antall vanlige og potensielt svært alvorlige bivirkninger, og mange av dem overlapper med CFS/ME-symptomer. CFS/ME-forening i Storbritannia fraråder bruk av aripiprazol mot CFS/ME, selv i små doser, før mer forskning vedrørende sikkerhet og effekt foreligger" https://svelic.se/utredning/?id=4-9256 Jeg har i hvert fall ikke lest noen oppdateringer om at det nå anbefales. Anonymkode: dd49a...06c Uffda. Vet at bla Dag Storla og røysumtunet bruker det her i Norge Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #8 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I linkene jeg la ved så ble det frarådet også ved veldig lave doser. Jeg kommer i hvert fall ikke til å prøve dette før det foreligger klinisk dokumentasjon på langtidsstudier og blir godkjent som behandling. Selvsagt interessant å høre om andres erfaringer, men ingen her kan kvalitetssikre at de som svarer faktisk har ME eller har testet det ut. Så jeg håper ME foreningen eller legeforeningen legger ut forskningsdata. Anonymkode: dd49a...06c Ja det er ikke bare enkelt. Når man er desperat etter noe om kan hjelpe. Ja hadde vært interessnt å høre om noen har erfaring. Lurer jo mest på ift hvordsn det er når man bruker så ekstrem lav dose som man evt får for ME, vs hvordan medisinen virker på hodet når man bruker de «vanlige» dosene. Hva med LDN da? Der er kanskje tryggere å teste ut Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det er ikke bare enkelt. Når man er desperat etter noe om kan hjelpe. Ja hadde vært interessnt å høre om noen har erfaring. Lurer jo mest på ift hvordsn det er når man bruker så ekstrem lav dose som man evt får for ME, vs hvordan medisinen virker på hodet når man bruker de «vanlige» dosene. Hva med LDN da? Der er kanskje tryggere å teste ut Anonymkode: d27c4...db4 Hva mener du med "hvordan medisinene virker på hodet"? Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du med "hvordan medisinene virker på hodet"? Anonymkode: dd49a...06c Tenker jo at antipsykotika kan virke negativt på hjernen (om man ikke er psykotisk feks, men genrelt). Vet jo at feks seroquel ol som brukes for søvn kan gjøre en rar i hodet og faktisk trigge angst og man føler seg fjern med mer. så mente at- siden abilify i forbindelse med ME, da bruker man jo en ørliten dose, men om den da ikke gir slike potensielt negative ting for hjernen - som en antipsykotika vil gi Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker jo at antipsykotika kan virke negativt på hjernen (om man ikke er psykotisk feks, men genrelt). Vet jo at feks seroquel ol som brukes for søvn kan gjøre en rar i hodet og faktisk trigge angst og man føler seg fjern med mer. så mente at- siden abilify i forbindelse med ME, da bruker man jo en ørliten dose, men om den da ikke gir slike potensielt negative ting for hjernen - som en antipsykotika vil gi Anonymkode: d27c4...db4 Man er jo ikke psykotisk når man har ME? Antipressiva har angst/forsterkning av angst/hjernetåke som bivirkning ja. Antipsykotika har da langt fler og mer alvorlige bivirkninger enn det du nevner her. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-abilify-otsuka-pharmaceutical-605259 Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man er jo ikke psykotisk når man har ME? Antipressiva har angst/forsterkning av angst/hjernetåke som bivirkning ja. Antipsykotika har da langt fler og mer alvorlige bivirkninger enn det du nevner her. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-abilify-otsuka-pharmaceutical-605259 Anonymkode: dd49a...06c Nei man er ikke psykotisk ved me. men var ikke det jeg spurte om Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #13 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei man er ikke psykotisk ved me. men var ikke det jeg spurte om Anonymkode: d27c4...db4 Jeg har svart på det du spurte om. Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #14 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tenker jo at antipsykotika kan virke negativt på hjernen (om man ikke er psykotisk feks, men genrelt). Vet jo at feks seroquel ol som brukes for søvn kan gjøre en rar i hodet og faktisk trigge angst og man føler seg fjern med mer. så mente at- siden abilify i forbindelse med ME, da bruker man jo en ørliten dose, men om den da ikke gir slike potensielt negative ting for hjernen - som en antipsykotika vil gi Anonymkode: d27c4...db4 Det er mye jeg ville prøvd før jeg hadde testet denne medisinen. Hva har du prøvd hittil? Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har svart på det du spurte om. Anonymkode: dd49a...06c Nei- jeg lurer på hvordan en så lav dose påvirker hodet sammenlignet med en høyere normaldose. Kanskje noen andre vet Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mye jeg ville prøvd før jeg hadde testet denne medisinen. Hva har du prøvd hittil? Anonymkode: dd49a...06c Ja den er ikke førstevalg nei. Hva med LDN- det er bedre? Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei- jeg lurer på hvordan en så lav dose påvirker hodet sammenlignet med en høyere normaldose. Kanskje noen andre vet Anonymkode: d27c4...db4 Har du fått diagnosen ME av lege? Anonymkode: 9d850...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja den er ikke førstevalg nei. Hva med LDN- det er bedre? Anonymkode: d27c4...db4 Hvorfor svarte du ikke på det jeg spurte, om hva du har prøvd hittil? Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #19 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor svarte du ikke på det jeg spurte, om hva du har prøvd hittil? Anonymkode: dd49a...06c Funksjonell nevrologi, rødlys, vitaminer, antidepressiva, hvile…med mer Er i veldig alvorlig grad nå. Hvorfor svarte ikke du på det jeg spurte om?🤪 kom ikke her for generelle råd om ME. Hva med LDN, ift abilfy Anonymkode: d27c4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #20 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Funksjonell nevrologi, rødlys, vitaminer, antidepressiva, hvile…med mer Er i veldig alvorlig grad nå. Hvorfor svarte ikke du på det jeg spurte om?🤪 kom ikke her for generelle råd om ME. Hva med LDN, ift abilfy Anonymkode: d27c4...db4 Ok, du har "veldig alvorlig grad" av ME, men blir irritert av å få råd? Anonymkode: dd49a...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå