Gå til innhold

Bør bussjåfører få lov til å radio/musikk på full guffe i bussen som plager oss passasjerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når Jeg tar taxi sier jeg ifra hvis sjåføren har radio eller musikk på full guffe og jeg ønsker å ha det stille, for det er jeg som betaler for turen.

I dag sitter jeg på en busstur som tar en og en halv time, og bussjåføren har p1 på full guffe så trekkspelmusikken ljomer i bussen innimellom prating av programleder.

Jeg synes det er forstyrrende og lurer på om det er litt de samme reglene som gjelder ombord på en buss som i taxi?

Vi betaler jo for transporten og jeg tviler på at de 40 andre passasjerene ombord synes det er så fint å høre trekkspillmusikk på full guffe i timesvis.

Jeg skjønner godt at sjåføren vil ha litt selskap fra radioen, men han kan jo skru det lavere ned...

Anonymkode: b8b4b...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare be ham skru ned? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare be ham skru ned? 

Jo det kan jeg, men synes det er ganske egoistisk av bussjåføren å spille så høy musikk.

Har sagt ifra til yngre bussjåfører tidligere som har spilt trance eller heavy metal på full guffe, og da har de blitt sure på meg!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Skjer det hver eneste busstur?🤔
Som du sier selv, så er det nok selskap i å ha på radio. Spesielt på buss hvor det kan være mye støy allerede. De gangene jeg sitter i buss, så tar jeg heller i ørepropper/headset om jeg er brydd av lyden eller musikken fra sjåførens radio. Noise canceling er også til stor hjelp. Jeg personlig mener det er opp til hver enkelt hvor mye en skal la seg irritere over slikt, men når det er sagt, om det er såpass høyt at ikke engang propper hjelper, da forstår jeg det er ganske slitsomt. Hvor høyt er det snakk om? Noen er jo litt mer var på lyd.... 😊

Anonymkode: 794d1...e84

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt ja, de bør holde lyden såpass lav at den i hvert fall ikke overdøver ens egen musikk på øret. 

Anonymkode: 05727...5b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de skal få lov! 

Anonymkode: 3b9a8...37b

• Liker 7
Skrevet

Ta med headset som stenger ute lyden da. Jeg har ofte det på, men lytter ikke til noe musikk eller podcast. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes sjåføren bestemmer jeg.

Hvordan kan det plage deg hva bussjåføren spiller?

Gå lenger bak og ta på headsettet.

Anonymkode: ab306...468

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Satt på en buss der det var høy lyd av sportssending.  Jeg gikk av og ventet på neste buss der det var stille.

AnonymBruker
Skrevet
LiseTV skrev (40 minutter siden):

Satt på en buss der det var høy lyd av sportssending.  Jeg gikk av og ventet på neste buss der det var stille.

Man må gi beskjed til sjåføren, for man betaler for å ta bussen og man sitter ikke hjemme i sjåførens stue.

Skjønner ikke hvorfor de skal ha lyden så høyt på, er de tunghørte ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor de skal ha lyden så høyt på, er de tunghørte ?

For å blokkere ut alle som sitter å prater i mobilen bake i bussen.
Eller for å blokke ut ungdommene som sitter å prater høylytt bake i bussen.
For å blokke ut alt i bussen som vibrerer og lager lyd.
Pga anbud kjøpes bussene så billig so mulig, så er mye som ikke er skrudd helt sammen, så mye som vibrerer å lager plagsomme lyder.
For ikke å glemme alle som sitter å hoster bake i bussen.

Å kjøre buss er et utakknemlig yrke med horrible arbeidstider. (deltskift, søk det opp)
Lønna er lav.
Statusen er lav.

Så la dem stakkar folka som ennå holder ut høre på radio.
Det er stor mangel på sjåfører i Norge.
Å nekte dem radio vil bare gjøre mangelen større.

Anonymkode: cf522...2e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være lettere å konsentrere seg med musikk på. Og litt volum må det være for å stenge ute alt bråket fra passasjerene. La sjåføren gjøre det som blir riktig for han/hun slik at de kan være en trygg sjåfør.

Når noe plager deg, ta ansvar for deg selv. Bruk headsett.

Skrevet

Jeg tar en del buss, og jeg blir lett kvalm, så må sitte fremme. Trekkspillmusikk høres minst like fælt ut som technomusikk som en del yngre sverger til. Skal mye til før jeg gir beskjed. Hadde en tur jeg tok bussen i fire timer. Er mange år siden nå. Bussjåføren snakket i telefonen hele turen, og brukte den til å klage på særlig arbeidsgiver. Den turen husker jeg enda som veldig slitsom. 

På en side så tenker jeg at en skal tåle mer på bybussene, da det er kort tid en er på, men samtidig så blir det lenge for en sjåfør på langrutene å sitte uten noe «selskap». Musikk kan også hjelpe på å holde fokus. Jeg hadde nok ikke bedt sjåføren om å skru av, men ned er gjerne mulig. En mangler jo litt antenner om en har musikk på full guffe, men lavere lyd må vi som passasjer tåle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 14.00):

Skjer det hver eneste busstur?🤔
Som du sier selv, så er det nok selskap i å ha på radio. Spesielt på buss hvor det kan være mye støy allerede. De gangene jeg sitter i buss, så tar jeg heller i ørepropper/headset om jeg er brydd av lyden eller musikken fra sjåførens radio. Noise canceling er også til stor hjelp. Jeg personlig mener det er opp til hver enkelt hvor mye en skal la seg irritere over slikt, men når det er sagt, om det er såpass høyt at ikke engang propper hjelper, da forstår jeg det er ganske slitsomt. Hvor høyt er det snakk om? Noen er jo litt mer var på lyd.... 😊

Anonymkode: 794d1...e84

Å måtte bruke propper for å holde ute støy, skal være unødvendig. Helt greit at sjåfør har på radio, men det MÅ ikke være på full guffe. Dette gjelder også folk som snakker kjempehøyt, både på bussen med andre eller i telefon, for ikke snakke om de som spiller av irriterende videosnutter med telefonen på høyt! Å ta på øreplugger for å stenge lyd ute, kan gjøre at man går glipp av beskjeder over høytaleren, eller andre ting. I tillegg synes mange det er «ekkelt» å stenge seg ute fra omverden. Jeg liker ikke å sitte «innestengt» i en uvirkelig boble! Folk flest klarer å ta hensyn, men det er ofte noen som ikke eier tanke for andre rundt seg. 

Anonymkode: 747ee...20c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 12.07):

Når Jeg tar taxi sier jeg ifra hvis sjåføren har radio eller musikk på full guffe og jeg ønsker å ha det stille, for det er jeg som betaler for turen.

I dag sitter jeg på en busstur som tar en og en halv time, og bussjåføren har p1 på full guffe så trekkspelmusikken ljomer i bussen innimellom prating av programleder.

Jeg synes det er forstyrrende og lurer på om det er litt de samme reglene som gjelder ombord på en buss som i taxi?

Vi betaler jo for transporten og jeg tviler på at de 40 andre passasjerene ombord synes det er så fint å høre trekkspillmusikk på full guffe i timesvis.

Jeg skjønner godt at sjåføren vil ha litt selskap fra radioen, men han kan jo skru det lavere ned...

Løsningen er å ha på seg headset. Ærlig talt.

AnonymBruker
Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (10 minutter siden):

Det kan være lettere å konsentrere seg med musikk på. Og litt volum må det være for å stenge ute alt bråket fra passasjerene. La sjåføren gjøre det som blir riktig for han/hun slik at de kan være en trygg sjåfør.

Når noe plager deg, ta ansvar for deg selv. Bruk headsett.

Alle kan ikke bruke headsett! Det skal ikke være sånn at man skal kreve at folk tar på ting som stenger ute all lyd. Det er ikke alle som klarer det, også av sikkerhetsgrunner. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (1 minutt siden):

Løsningen er å ha på seg headset. Ærlig talt.

Ikke løsning for alle! Ærlig talt! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke løsning for alle! Ærlig talt! 

Hvorfor er du så spesiell at du ikke kan bruke headset?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar bussen så og si hver dag, og relativt ofte taxi/bolt. Aldri opplevd. Høres enten ut som et konstruert problem, eller noe som skjedd én gang og som deg gjøres stor sak av.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har virkelig aldri opplevd at musikken er "på full guffe", tross at både taxi og buss er noe jeg jevnlig er på. At jeg ikke liker musikken - ja, men det får bare være.

Du fremstår veldig sensibel for slikt? Da bør man tilpasse seg selv - gjennom noise cancelling, eller å øve på å få fokus over på noe annet. 

Anonymkode: 24e49...26a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...