Gå til innhold

Angst og spenning av muskler. Trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Jeg har i mange år slitt med angst og stress. Uten å legge merke til det spenner jeg kroppen hver eneste dag jeg er på jobb. 
Har forsøkt kiropraktor, naprapat og fysioterapeut. De kommer alltid med gode og flotte tips. Er flink til å følge disse tipsene en god stund, men så glipper det vekk. 

Nå er jeg i en ny runde med anspent nakke og skuldre. Det gjør meg ør og svimmel.

Er det noen som har noe tips og øvelser mot å unngå å spenne kroppen? 

Anonymkode: ae0d7...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mindfulnes og pusteøvelser/tilstedeværelse. Anbefaler psykomotorisk fysioterapeut, har du vært hos dette?

Anonymkode: a7062...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Research reveals that humming can be a stress-buster, promoting parasympathetic nervous system activation and slowing down sympathetic stress responses. In a comparative study, humming emerged as the champion, generating the lowest stress index when compared to physical activity, emotional stress and sleep.1. feb. 2024

Anonymkode: f2357...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver jo at du allerede har fått gode tips, men at du ikke bruker de. Da hjelper det ikke med flere tips.

Anonymkode: c05ba...fc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett prioritere det og få det inn som en vane. Stressreduserende øvelser må en sette av tid til, skriv det gjerne ned i kalenderen eller på kjøleskapet og sett av en halvtime hver dag/annenhver dag.  Øv på å få det inn som en automatisk rytme. 

Vi kan gi deg mange øvelser, men det hjelper ikke om du ikke gjør de

Jeg har flest øvelser som går på å åpne opp og gjøre hofte området mykere siden det er der mitt stress (og de fleste kvinner med traumer eller stress) har satt seg, men mange øvelser går jo på det autonome nervesystemet.

Mange av disse øvelsene har jeg fått i fra psykomotorisk fysioterapeut. 

Jeg hadde veldig lyst til å poste en video for deg som har vært en øyenåpner for øvelser om stiv nakke og kjeve men filen var for stor, men det er hauevis av tips og triks i some. Jeg har en mappe på pinterest som er full av gode øvelser, så det er mye der ute om du selv ønsker å oppsøke det.

Jeg ønsker også å nevne en mann ved navn Audun Myskja, jeg var på et workshop i går ang avstressing (lærte veldig mye, spesielt om tapping og somatisk shaking som også er enkle øvelser du kan gjøre). Men nok om det der ble iallefall Audun Myskja sitt navn nevnt og vi så på noen videoer av han på YouTube. Han er litt eksentrisk kanskje for noen, men om en kan klare å se litt bort ifra han som person og heller se på hva han lærer vekk så er det et hett tips for han hadde mye bra på hjertet. 

Men igjen, å jobbe med å få inn en vane der du gjør øvelser regelmessig er mer produktivit enn at vi her på kg skal vise deg masse øvelser også gjør du de ikke.

9c759646f54fab01aff43b0e581cb9ee.thumb.jpg.d8418a9ba6a74ddbc70a96df8df89645.jpg

Screenshot_20250403_124556_SamsungInternet.thumb.jpg.d0618fc3ec39841e88787438d5f05713.jpg

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Du må rett og slett prioritere det og få det inn som en vane. Stressreduserende øvelser må en sette av tid til, skriv det gjerne ned i kalenderen eller på kjøleskapet og sett av en halvtime hver dag/annenhver dag.  Øv på å få det inn som en automatisk rytme. 

Vi kan gi deg mange øvelser, men det hjelper ikke om du ikke gjør de

Jeg har flest øvelser som går på å åpne opp og gjøre hofte området mykere siden det er der mitt stress (og de fleste kvinner med traumer eller stress) har satt seg, men mange øvelser går jo på det autonome nervesystemet.

Mange av disse øvelsene har jeg fått i fra psykomotorisk fysioterapeut. 

Jeg hadde veldig lyst til å poste en video for deg som har vært en øyenåpner for øvelser om stiv nakke og kjeve men filen var for stor, men det er hauevis av tips og triks i some. Jeg har en mappe på pinterest som er full av gode øvelser, så det er mye der ute om du selv ønsker å oppsøke det.

Jeg ønsker også å nevne en mann ved navn Audun Myskja, jeg var på et workshop i går ang avstressing (lærte veldig mye, spesielt om tapping og somatisk shaking som også er enkle øvelser du kan gjøre). Men nok om det der ble iallefall Audun Myskja sitt navn nevnt og vi så på noen videoer av han på YouTube. Han er litt eksentrisk kanskje for noen, men om en kan klare å se litt bort ifra han som person og heller se på hva han lærer vekk så er det et hett tips for han hadde mye bra på hjertet. 

Men igjen, å jobbe med å få inn en vane der du gjør øvelser regelmessig er mer produktivit enn at vi her på kg skal vise deg masse øvelser også gjør du de ikke.

9c759646f54fab01aff43b0e581cb9ee.thumb.jpg.d8418a9ba6a74ddbc70a96df8df89645.jpg

Screenshot_20250403_124556_SamsungInternet.thumb.jpg.d0618fc3ec39841e88787438d5f05713.jpg

Noen spesielle videoer med myskja du vil anbefale? Tilbyr han no mer enn de andre velkjente metodene?

Anonymkode: 1b05d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre her sier, ikke slutt med øvelser når det du gjør fungerer. Gå tilbake til det du lærte av fysioterapeuten.

Vær litt obs på det at med mindre du jobber med de underliggende grunnene til at du har stress og angst, så vil ikke symptomene gå over. 

Anonymkode: 8fff5...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...