AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Del Skrevet 3. april Jeg er tidlig gravid, uke. Jeg deler kontor med en som tar cellegift ukentlig (tabletter). Leser at man skal unngå kroppsvæske etc. Det er greit, men vi sitter tett, så kan dråpesmitte være et problem? Anonymkode: 82db8...dc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Del Skrevet 3. april Uke 5 skulle det stå. Anonymkode: 82db8...dc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #3 Del Skrevet 3. april Herregud, nei. Anonymkode: c9e38...423 15 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. april Populært innlegg #4 Del Skrevet 3. april Kanskje du heller burde fokusere på om det er noen hensyn du bør ta ift den andres ve og vel. Anonymkode: 00815...bc2 77 2 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Del Skrevet 3. april Jeg går også på cellegift engang i uken og har ikke fått beskjed om at jeg kan «smitte» andre? Tror det kommer til å gå helt fint, herregud Anonymkode: d63ea...645 18 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Del Skrevet 3. april Nei, men hvis hen får strålebehandling, bør du holde avstand. Husk å ikke gå på jobb om du er syk! Siden din kollega har nedsatt immunforsvar Anonymkode: 4fcc0...294 29 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Del Skrevet 3. april Hvorfor må alle være så frekk og nedlatende når de svarer? Jeg ville spurt rett ut Pasienten får jo beskjed om det er noe han må ta hensyn til. Noen typer behandling ER giftig for andre , og noen ganger må man vær varsomt som f eks om man deler toalett. Men har ikke hørt at Cellegift skal være det. Anonymkode: 4fbbe...fac 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 3. april #8 Del Skrevet 3. april Det går fint. Gravide helsepersonell kan være rundt og drive pleie av pasienter som bruker cellegift. https://ehandboken.ous-hf.no/document/13340 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 3. april #9 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud, nei. Anonymkode: c9e38...423 Herregud jo... Immunforsvaret til en på cellegift er sannsynligvis svekket. Så ikke dra noe dritt med på jobb. Det har ingenting med at du er gravid å gjøre. Kreft og cellegift smitter ikke. 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 3. april #10 Del Skrevet 3. april Selv om vedkommende går på cellegift betyr ikke det kreft nødvendigvis, vi er mange som bruker MTX( som er en cellegift) for leddplager og psoriasis f.eks… Men som folk sier jeg tror ikke du får noen problem, men ta hensyn til at vedkommende du deler kontor med har nedsatt immunforsvar. Dessuten er de fleste behandlinger ute av kroppen innen 48 timer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er tidlig gravid, uke. Jeg deler kontor med en som tar cellegift ukentlig (tabletter). Leser at man skal unngå kroppsvæske etc. Det er greit, men vi sitter tett, så kan dråpesmitte være et problem? Anonymkode: 82db8...dc8 Man skal vel være ekstra påpasselig om man deler toalett med en som får cellegifttbehandling? Husker når min mor fikk cellegift, så måtte toalettet vaskes nøye mellom henne og andre personer iallefall. Aner ikke om det gjelder alle typer av cellegift vel og merke. Ellers så smitter ikke cellegift på noen måte. Anonymkode: 69c62...58c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Del Skrevet 3. april Hvordan forholde seg til omgivelsene etter behandling med cellegift Sitat Når du får behandling med cellegift kan det være rester av cellegift i kroppen din 72 timer etter avsluttet behandling. Anonymkode: 0932c...f11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. april #13 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herregud, nei. Anonymkode: c9e38...423 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje du heller burde fokusere på om det er noen hensyn du bør ta ift den andres ve og vel. Anonymkode: 00815...bc2 Altså, jeg kjenner flere kreftsyke som har måttet følge retningslinjer på kroppskontakt. Så TS bør heller spørre fastlege fremfor å forholde seg til uemptiske råd. Hun ønsker ikke DØD BABY. Ok 🤷♀️ 11 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. april #14 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan forholde seg til omgivelsene etter behandling med cellegift Anonymkode: 0932c...f11 Du glemte avsnittet under, som omhandler ett unntak: GRAVIDE 7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men hvis hen får strålebehandling, bør du holde avstand. Husk å ikke gå på jobb om du er syk! Siden din kollega har nedsatt immunforsvar Anonymkode: 4fcc0...294 Tenker du her at personen som får strålebehandling kan ha stråling i kroppen etter behandling, som da kan bestråle andre? Tenker du "vanlig" strålebehandling eller nukleærmedisinske prosedyrer? Anonymkode: db121...fcf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men hvis hen får strålebehandling, bør du holde avstand. Husk å ikke gå på jobb om du er syk! Siden din kollega har nedsatt immunforsvar Anonymkode: 4fcc0...294 Dette stemmer ikke, strålene sitter ikke igjen i kroppen er nok nukleærmedisin du tenker på, men det kalles ikke strålebehandling. Anonymkode: 00f9e...fc2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor må alle være så frekk og nedlatende når de svarer? Jeg ville spurt rett ut Pasienten får jo beskjed om det er noe han må ta hensyn til. Noen typer behandling ER giftig for andre , og noen ganger må man vær varsomt som f eks om man deler toalett. Men har ikke hørt at Cellegift skal være det. Anonymkode: 4fbbe...fac Fordi spørsmålet hennes er veldig selvsentrert (men forståelig i og med at hun er gravid)og ikke viser empati ovenfor noen med alvorlig sykdom. Og fordi mange vet at om han hadde vært en fare for andre ville legene sykemeldt og opplyst han om dette. I tillegg glemmer hun alle de som faktisk opplever både det å være gravide og samtidig selv i behandling for kreft, noe som faktisk ikke er så sjeldent. Så folk mener ikke å være nedlatende tror jeg. Ikke egentlig. Anonymkode: 6eb26...a07 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er tidlig gravid, uke. Jeg deler kontor med en som tar cellegift ukentlig (tabletter). Leser at man skal unngå kroppsvæske etc. Det er greit, men vi sitter tett, så kan dråpesmitte være et problem? Anonymkode: 82db8...dc8 Tabletter er ganske uskyldig. Når man får cellegift intravenøst så gir sykehuset beskjed om at man ikke skal kysse og utveksle spytt, bruke kondom ved sex og være nøye med hygiene. Sengetøy og alle klær brukt siste to døgn, skal det tredje døgnet vaskes. Hadde denne personen fått restriksjoner i normalt liv og normal omgang med alle sine medmennesker, så hadde hun gitt beskjed. Hun hadde og fått sykemelding. Berden har tilsvarende situasjonener overalt til en hver tid, så ikke bli helt paranoid selv om du er gravid. Anonymkode: 9ff2e...c34 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3. april #19 Del Skrevet 3. april (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi spørsmålet hennes er veldig selvsentrert (men forståelig i og med at hun er gravid)og ikke viser empati ovenfor noen med alvorlig sykdom. Og fordi mange vet at om han hadde vært en fare for andre ville legene sykemeldt og opplyst han om dette. I tillegg glemmer hun alle de som faktisk opplever både det å være gravide og samtidig selv i behandling for kreft, noe som faktisk ikke er så sjeldent. Så folk mener ikke å være nedlatende tror jeg. Ikke egentlig. Anonymkode: 6eb26...a07 Jeg kan tenke meg at TS her har vist empati overfor denne kollegaen og tenkt mest på hennes situasjon. For nettopp å ikke fremstå som selvsentrert overfor den syke kollegaen, velger hun heller å spørre på et anonymt nettforum om hva dette kan ha å si for henne og hennes svangerskap. Endret 3. april av Mezzosoprena 15 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #20 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er tidlig gravid, uke. Jeg deler kontor med en som tar cellegift ukentlig (tabletter). Leser at man skal unngå kroppsvæske etc. Det er greit, men vi sitter tett, så kan dråpesmitte være et problem? Anonymkode: 82db8...dc8 Din kollega bør bruke sitt eget toalett. Utover det tenker jeg ting er ok, gitt at vedkommende har det vi før pandemien kalte «normalt god hygiene», og som vi i løpet av pandemien erfarte var langt fra så normal som vi kunne håpet. Men du har jo delt kontor med vedkommende - du vet om hen er en gris eller ei. Anonymkode: ddb9f...47f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå