Gå til innhold

Student i liten deltidsjobb - må jeg ta ut ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er jobber deltid i butikk ved siden av studier, jobber vanligvis to ettermiddager i uka og annenhver lørdag. Startet i jobben rett før studiestart i august i fjor.

Nå er det snakk om å planlegge ferien og sjefen sier at jeg må ta ut 3 uker ferie i sommer. Må jeg virkelig det? Jeg ønsker å jobbe mest mulig i sommer, da jeg sparer til jeg skal på utveksling et semester neste år, og hadde håpet å ta ekstravakter gjennom sommeren mens kollegene mine har ferie. 

Jeg har ikke opptjent noe særlig med feriepenger. Før jeg startet i denne jobben hadde jeg en sommerjobb fra midten av juni og ut juli, før det jobbet jeg ikke.

Noen som kjenner reglene som kan hjelpe meg?

Anonymkode: 967f0...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er pliktig til å avvikle full ferie (4 uker og 1 dag) iht. ferieloven, men arbeidstaker kan motsette seg å avvikle ferie dersom opptjente feriepenger ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Dvs. at du kun er pliktig å avvikle det antall feriedager du har opparbeidet deg feriepenger til å dekke.

Anonymkode: bacc4...d1d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dvs. at du kun er pliktig å avvikle det antall feriedager du har opparbeidet deg feriepenger til å dekke.

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut hvor mange feriedager jeg har opparbeidet meg feriepenger til å dekke? 

Feriepengene fra sommerjobben ble utbetalt som sluttoppgjør i fjor høst, og de forsvant til utgifter ved studiestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta ut ferie i mai. Da har du vel eksamener uansett? Så kan du jobbe masse ekstra når andre er på ferie. 

Med det sagt synes jeg det var en merkelig tilnærming fra arbeidsgiver. Du har RETT på tre uker sammenhengende, men arbeidsgiver kan da ikke tvinge deg. Det har jeg aldri opplevd at arbeidsgivere gjør.

Anonymkode: 30881...0be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan ta ut ferie i mai. Da har du vel eksamener uansett? Så kan du jobbe masse ekstra når andre er på ferie. 

Med det sagt synes jeg det var en merkelig tilnærming fra arbeidsgiver. Du har RETT på tre uker sammenhengende, men arbeidsgiver kan da ikke tvinge deg. Det har jeg aldri opplevd at arbeidsgivere gjør.

Anonymkode: 30881...0be

Arbeidsgivere er faktisk pålagt at arbeidstakere tar ut ferien sin… 

Anonymkode: a33c5...1da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke ta ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger til, så det avhenger litt av om du hadde en annen jobb før denne. 

Det er ikke noe lovkrav om at ferien må tas ut på sommeren. 

Det er også vanlig at inntil to uker ferie kan søkes overført til neste år og tas ut f.eks i forbindelse med oppsigelsestid når du slutter i jobben. 

Anonymkode: 5e6c0...ee3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må ta ut ferie hvis du har opparbeidet feriepenger til det. Men du kan spørre om det er mulig å ta ferie på annet tidspunkt enn om sommeren, om det passer for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 467a2...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut hvor mange feriedager jeg har opparbeidet meg feriepenger til å dekke? 

Feriepengene fra sommerjobben ble utbetalt som sluttoppgjør i fjor høst, og de forsvant til utgifter ved studiestart.

At du har brukt opp feriepengene er uten betydning her. Du vet hvor mye feriepenger (opparbeidet i 2024, uavhengig av når de er utbetalt), og du kan regne ut hvor mange arbeidsdager det tilsvarer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er jobber deltid i butikk ved siden av studier, jobber vanligvis to ettermiddager i uka og annenhver lørdag. Startet i jobben rett før studiestart i august i fjor.

Nå er det snakk om å planlegge ferien og sjefen sier at jeg må ta ut 3 uker ferie i sommer. Må jeg virkelig det? Jeg ønsker å jobbe mest mulig i sommer, da jeg sparer til jeg skal på utveksling et semester neste år, og hadde håpet å ta ekstravakter gjennom sommeren mens kollegene mine har ferie. 

Jeg har ikke opptjent noe særlig med feriepenger. Før jeg startet i denne jobben hadde jeg en sommerjobb fra midten av juni og ut juli, før det jobbet jeg ikke.

Noen som kjenner reglene som kan hjelpe meg?

Sjefen din kjenner reglene, er nok best å høre med han

Anonymkode: c75c7...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en av fordelene med å ikke ha noen stillingsprosent, men kun være ringevikar, man slipper å ta ut ferie og kan jobbe når man vil.

Anonymkode: 76f35...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke ta ut ferie i slutten av ‘sommerferieperioden’. I slutten av september, f.eks

Anonymkode: 2ac0f...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sjefen din kjenner reglene, er nok best å høre med han

Anonymkode: c75c7...84b

det er jo definitivt ikke sikkert! 

Ts, hva mener du med sluttoppgjør? har du byttet jobb? Du må ikke ta ut 3 uker når det ikke er tjent opp feriepenger. 

Anonymkode: 245ef...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager leste ikke ordentlig. Hvis du startet i aug så jobbet du ca 3 måneder i 2024 i nåværende jobb. Hvis det hadde vært heltid så hadde det vært ca 25/4 feriedager. det vil si ca 1 uke. Når du jobbet deltid så har du tjent opp til ca halvparten av det, så 2-3 dager. Så, du burde ha ca 6000 kr tjent opp i feriepenger. Står på lønnslippen som du fikk i januar mest sannsynlig. Kanskje til og med på siste lønnslippen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trengte ikke å ta ut ferie når jeg ikke hadde tjent opp nok feriepenger… det er kun om du har fast stilling og opptjent feriepenger at du er pliktig til det.

Anonymkode: c27f8...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager leste ikke ordentlig. Hvis du startet i aug så jobbet du ca 3 måneder i 2024 i nåværende jobb. Hvis det hadde vært heltid så hadde det vært ca 25/4 feriedager. det vil si ca 1 uke. Når du jobbet deltid så har du tjent opp til ca halvparten av det, så 2-3 dager. Så, du burde ha ca 6000 kr tjent opp i feriepenger. Står på lønnslippen som du fikk i januar mest sannsynlig. Kanskje til og med på siste lønnslippen. 

I tillegg må du ta med feriepenger som er opptjent i andre jobber i 2024. Selv om pengene er utbetalt og oppbrukt, disse skulle TS spart. 
Hvis man jobber i for eksempel 40% stilling og har opptjent to feriedager, tilsvarer det ikke at man har fri mandag og tirsdag, men en hel uke ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...