Gå til innhold

Lavkarbo: går man ikke glipp av veldig mye sosialt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg prøver 2 uker i lavkarbo for å resette insulinresistensen min. Men på dag 4 har jeg allerede møtt mange utfordringer! 

Vi fikk lapskaus til lunsj på jobb, og jeg syns det er så frekt å takke nei og vet at alle kommer til å spørre hvorfor.

Vi ble invitert på grilling av pølser med venner av barnet. Skal jeg bare spise en pølse uten lompe? Er ikke det merkelig foran de andre? Og dessuten mindre godt. 

Jeg kommer ikke på noe mat vi kan ta med og spise i parken etter barnehagen med barnet (vanligvis har vi grilla pølser og lomper, eller kjøpt takeaway pizza)

Jeg ble servert en drikke av kjæresten som jeg lot være å drikke (han visste at jeg gikk på lavkarbo, men glemte at det var karbohydrater i juice).

Barnet fikk brød til suppa, mens jeg spiste frøknekkebrød. Det var rart at jeg spiste noe annet. 

Og jeg vil jo også ha muligheten å dra og kjøpe is med barnet en gang i blant.

Osv osv

Hvordan skal man leve med alle disse begrensningene?

Anonymkode: 64c82...168

Her ser jeg virkelig en god grunn til at jeg er slank (selv om jeg ikke spiser lavkarbo). Pleier så og si aldri å kjøpe is til meg selv, kjøper is til barna (ikke ofte). På jobb har jeg egen matpakke, har en personlig regel om på aldri ta mat eller snacks på jobb (det er godis stående omtrent daglig, så denne regelen er veldig lur). Har ikke tenkt på at det er frekt å spise sin egen mat, jeg har jo laget den og tatt med. En pølse med lompe kan jeg fint spise på besøk, men mitt inntrykk var at dette var venner av barna? Da trenger jo ikke du å forsyne deg egentlig (si at du spiste rett før f.eks.). Hvorfor må dere spise i parken? Takeaway pizza ute etter barnehagen høres ut som en ekstremt usunn vane? Lag en ekstra matboks til barnet, og spis selv noe kjapt før du henter? Og lag middag etterpå? I vår familie er det bare mannen som liker brødskive til suppe, barna har aldri reagert på slike ulikheter. Du skal jo ikke snakke om slanking akkurat.

Jeg føler at du leter etter problemer og unnskyldninger. Spis sunt istedenfor lavkarbo da.

Anonymkode: 733fd...246

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det er jo bare tull? De fleste kiosker og også noen butikker selger lavkarbo is. Og ja, de er gode. Nesten all dessert og kaker kan lages som lavkarbo, det eneste jeg ikke får til er gjærbakst. Det finnes ferdig kakemikser fra sukrin. 
jeg spiser « vanlig « på ferier og i høytider, men har ikke noe problemer hos venner/ familie. De fleste er opptatt av kosthold og selvom de ikke går på lavkarbo synes de fleste at sukkerfritt alternativ til kaker/ is er en god ide. 

Anonymkode: 5b598...ec9

ja, det vet jeg men man kan ikke kreve at familien eller restaurant skal lage lavkarb dessert ku for deg. Det er ikke vanskelig hjemme, vi snakker om sosiale samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lavkarboøl er også fint på fest, nå har de det på flere og flere serveringer og. 
isen til nicks er kjempegod. 
mitt sommerliv på lavkarbo er lavksrboøl, nicks is og pølser og burger i salatblad. Er sosial og savner ingenting egentlig. 

Har du noen anbefalinger? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lavkarboøl er også fint på fest, nå har de det på flere og flere serveringer og. 
isen til nicks er kjempegod. 
mitt sommerliv på lavkarbo er lavksrboøl, nicks is og pølser og burger i salatblad. Er sosial og savner ingenting egentlig. 

Det er ikke plass til mye lavkarboøl på fest og jeg vil i alle fall ikke anbefale det når man prøver seg på et så kort tidsrom som 2 uker. Vedlikehold senere når man har oppnådd det man ville vil jo ha rom for litt mer enn når man må være strengere. 

Hvis man holder seg under 20 gram karbohydrater for eksempel er det ca 2 liter lavkarboøl og ingenting mat med karbohydrater. 

Anonymkode: 646f5...02c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (42 minutter siden):

ja, det vet jeg men man kan ikke kreve at familien eller restaurant skal lage lavkarb dessert ku for deg. Det er ikke vanskelig hjemme, vi snakker om sosiale samlinger.

Man må jo på ingen måte spise dessert. 

Anonymkode: ba0a6...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (7 timer siden):

ts bryr seg ikke om hva andre tenker men lurer hvordan man kan være sosial når man er på lavkarb.. svaret er : meget vanskelig. Du kan utelukke dessert, kaker, etc.. Jeg hadde heller prøvd å kutte en maks på karb men spise som vanlig når man er hos venner/familie, etc.. 

Jeg syntes ikke det er vanskelig i det hele tatt. Mitt sosiale liv handler ikke om å spise og drikke, men sosialt samvær. Jeg greier helt fint å være sosial uten at hovedfokuset er på spising. 

Anonymkode: 980d3...4f4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spiser det samme som andre når jeg er borte, dog i begrensede mengder, nok til at det ikke blir "styr" rundt situasjonen.  Det skal sies jeg er sosial veldig sjelden, et par ganger i måneden maks.  Jeg etterstreber ikke ketose og føler meg veldig bra når jeg spiser karbohydrater (jeg vet en del som går på lavkarbo føler seg dårlige i etterkant av karbohydratrike måltider).  Vekta er i utgangspunktet mer enn lav nok også.

Jeg går på lavkarbo grunnet diabetes 2, ikke på grunn av velvære eller slanking.

Anonymkode: 32068...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 16.22):

Det er ikke plass til mye lavkarboøl på fest og jeg vil i alle fall ikke anbefale det når man prøver seg på et så kort tidsrom som 2 uker. Vedlikehold senere når man har oppnådd det man ville vil jo ha rom for litt mer enn når man må være strengere. 

Hvis man holder seg under 20 gram karbohydrater for eksempel er det ca 2 liter lavkarboøl og ingenting mat med karbohydrater. 

Anonymkode: 646f5...02c

Nei 2 uker er litt kort. 
hvis en skal drikke seg dritings er sprit og sukkerfri blandevann bedre ja. Jeg er veldig glad i øl om sommeren selv , og glad det har kommet lavkarbo øl, men mente ikke at jeg  « tar kassa» på fest liksom 😅 

den første tiden levde jeg på 5 g ( keto ) , så vedlikehold . 20 g , men kan fint gå opp til 50 g innimellom. Jeg drikker 2-3 lavkarbo øl i sommerferien og på lørdager på sommeren. 

for meg funket det best og gå hardt ut , med eggfaste og så keto, men tror ikke ts er der. Da er det bedre og finne løsninger enn gi opp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (På 3.4.2025 den 15.42):

Vet ikke hvordan ting fungerer i familien din. Jeg krever ingenting , men gir og tar. Det går jo an og kjøpe med egen dessert, eller bake kake og ta med. I min familie er det null stress. hadde ikke vært kun til meg , vi er 3 på lavkarbo, og 2 veganere. Det blir akkurat så vanskelig som man gjør det. 
vet ikke hva slags restaurant du går på. Jeg MÅ ikke ha dessert for og møte venner på restaurant, men det pleier ikke være noe problem . Har ikke venner som må gå på restaurant de bare serverer sukker heller. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (På 3.4.2025 den 15.55):

Har du noen anbefalinger? 😁

På øl? Jeg drikker stort sett Ringnes lite. Barbelles is er også god, den pleier og være på halv pris på Narvesen i mai, så da fyller jeg fryseren. Den « baren « til nicks er god. Og loho er veldig god, men litt dyr. 

virker som kommentaren min ble litt misforstått/ dårlig formulert forøvrig. Jeg hiver ikke uhemmet på med is og øl selvom det er lavkarbo 😅 en is om dagen, og 2-3 øl i helgen, men gjerne hver dag i sommerferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...