Gå til innhold

Lavkarbo: går man ikke glipp av veldig mye sosialt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver 2 uker i lavkarbo for å resette insulinresistensen min. Men på dag 4 har jeg allerede møtt mange utfordringer! 

Vi fikk lapskaus til lunsj på jobb, og jeg syns det er så frekt å takke nei og vet at alle kommer til å spørre hvorfor.

Vi ble invitert på grilling av pølser med venner av barnet. Skal jeg bare spise en pølse uten lompe? Er ikke det merkelig foran de andre? Og dessuten mindre godt. 

Jeg kommer ikke på noe mat vi kan ta med og spise i parken etter barnehagen med barnet (vanligvis har vi grilla pølser og lomper, eller kjøpt takeaway pizza)

Jeg ble servert en drikke av kjæresten som jeg lot være å drikke (han visste at jeg gikk på lavkarbo, men glemte at det var karbohydrater i juice).

Barnet fikk brød til suppa, mens jeg spiste frøknekkebrød. Det var rart at jeg spiste noe annet. 

Og jeg vil jo også ha muligheten å dra og kjøpe is med barnet en gang i blant.

Osv osv

Hvordan skal man leve med alle disse begrensningene?

Anonymkode: 64c82...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er veldig begrensende nå resten av samfunnet spiser høy karbo. Du kan lage grillspyd med kjøtt, paprika, løk, sopp osv. Til sukke spiser jeg ikke noe ved siden av. Kjøper is til barna, men ikke til meg selv, sier til barn at mamma ikke har lyst på is nå. På jobb sier jeg rett ut at jeg spiser lavkarbo, og de sier ikke noe på at jeg ikke spiser kaker eller annen felles mat. Har med mye middagsrester til lunsj, og spiser meg god og mett på dette. 

Anonymkode: f3a74...4d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser jo av det du beskriver at du spiser mye usunt. Det er sikkert like bra for helsa og bare bytte til mer rene råvarer og sunnere mat framfor å akkurat kutte karbo. 

Anonymkode: 733fd...246

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som du har et liv der veldig mye dreier seg om mat. For meg har det i hvert fall aldri vært noe problem med lavkarbo, og jeg bryr meg heller ingenting om hva andre tenker om mitt kosthold.

Anonymkode: 22675...efd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du har et liv der veldig mye dreier seg om mat. For meg har det i hvert fall aldri vært noe problem med lavkarbo, og jeg bryr meg heller ingenting om hva andre tenker om mitt kosthold.

ts bryr seg ikke om hva andre tenker men lurer hvordan man kan være sosial når man er på lavkarb.. svaret er : meget vanskelig. Du kan utelukke dessert, kaker, etc.. Jeg hadde heller prøvd å kutte en maks på karb men spise som vanlig når man er hos venner/familie, etc.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så ille med begrensninger? Med tanke på hvor mange usunne vaner du har, så er det vel bra at du har fått begrensninger?Det er jo begrensninger uansett hva man gjør med kostholdet. 

Spiser du lavkalori så vil du ha begrensninger,
spiser du lavfett så vil du ha begrensninger,
spiser du paleo så vil ha du ha begrensninger,
spiser du keto så vil du ha begrensninger.

Jeg forteller barna at jeg blir syk av enkelte matvarer og føler meg bedre når jeg ikke spiser dem. Spør de etter detaljer, så sier jeg fakta som at jeg blir slapp, sover dårlig og får løs mage.

Vanlige pølser har for mye snusk i dem til at jeg vil røre dem. Men en høykvalitetspølse spiser jeg gjerne, og da uten brød/lompe selvfølgelig. Det er jo bedre uten. Prøv å spise pølsa alene og så spise lompe alene. Hva smaker best?

Hvorfor ikke bare ha med MAT i parken? Omelettmuffins for eksempel.

Anonymkode: 646f5...02c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg skjønner SÅ godt at dette føles vanskelig! Det er ikke bare maten som er en utfordring, men alle de sosiale situasjonene rundt den. Det er helt normalt å føle det sånn når du gjør en såpass stor endring spesielt når maten pleier å være en koseting, noe vi deler med andre, og ikke bare "drivstoff".

Jeg tror det viktigste er å huske hvorfor du gjør dette. Det er en kort periode, du tester ut lavkarbo for å se hvordan det påvirker insulinresistensen din. Du er ikke "fanget" i denne livsstilen for alltid. Og selv om det er vanskelig nå, blir det lettere jo mer du finner dine egne måter å håndtere disse situasjonene på.

Her er noen tanker om det du skrev:

1. Lapskaus på jobb
    Hvis du ikke vil forklare hvorfor du takker nei, kan du bare si noe vagt, som "Jeg prøver en ny måte å spise på en periode" eller "Jeg tåler ikke poteter så godt akkurat nå" folk pleier å være mer forståelsesfulle enn vi tror. Eller så kan du ta en liten porsjon og spise mest av kjøttet og grønnsakene som passer med lavkarbo.

2. Grilling med venner av barnet
    En pølse uten lompe er kanskje uvant for deg, men de fleste vil nok ikke legge merke til det. Du kan også ta med osteskiver og surre rundt pølsa, lage en salat ved siden av, eller ha med noe annet du liker som føles mer "fullverdig". Det er ikke rart å spise pølse uten lompe mange gjør det av ulike grunner (glutenfri, keto, osv.).

3. Mat til parken
    Kanskje kyllingklubber, ostebiter, cherrytomater, kokte egg, salami, nøtter, små minipaprika eller lignende? Noe du faktisk liker, og som også føles som turmat. Det finnes også lavkarbo lomper hvis du vil prøve det!

4. Juicen fra kjæresten
    Sånt skjer, og det er jo ikke verdens undergang! Det viktigste er å ikke la sånne små ting få deg til å føle at alt er ødelagt. Det var fint at du la den fra deg, men hvis du hadde drukket den, hadde det heller ikke vært krise.

5. Brød til barnet, knekkebrød til deg
    Ja, det føles rart i starten, men det går over! Du kan gjøre det litt mer "ensartet" ved å ha for eksempel en lavkarbo-brødskive, så det ligner mer. Eller du kan bare si at du foretrekker knekkebrødet. Etter hvert kommer ingen til å tenke over det.

6. Is med barnet
    Det finnes jo sukkerfri is, men om du en sjelden gang velger å ta en vanlig is sammen med barnet, så er det ikke "forbudt". Om dette skal være en bærekraftig livsstil for deg, må du finne en balanse der du også kan kose deg. Kanskje det holder å ta en bit av barnets is, eller ha en sukkerfri alternativ noen ganger og en vanlig is innimellom?

Hvordan leve med disse begrensningene?

• Husk at dette er en periode, ikke resten av livet.

• Du trenger ikke forklare deg for alle. Si noe enkelt eller bare "nei takk".

• Planlegging hjelper! Ha med noe du liker, så du ikke føler at du "mangler" noe.

• Ikke vær for streng med deg selv det er ikke alt eller ingenting.

Jeg heier på deg! Det ER vanskelig i starten, men det blir lettere. Og uansett hvordan det går, så tester du ut noe som kan hjelpe deg med helsa det er jo kjempebra! 💛

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (27 minutter siden):

ts bryr seg ikke om hva andre tenker men lurer hvordan man kan være sosial når man er på lavkarb.. svaret er : meget vanskelig. Du kan utelukke dessert, kaker, etc.. Jeg hadde heller prøvd å kutte en maks på karb men spise som vanlig når man er hos venner/familie, etc.. 

Det er da ikke vanskelig i det hele tatt, man MÅ jo ikke spise alt som serveres for å være sosial? Skjønner virkelig ikke problemstillingen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fulgt forskjellig type kosthold i 20 år som sjeldent sammenfaller med hva som serveres. Så jeg planlegger og tar med egen mat, spiser i forkant, takker nei, o.l. 

Og ja, spis pølsa og dropp brødet. Det er jo superenkelt. Forsyn deg av lapskausen, men spis mindre. Det er jo egentlig såre enkelt. 

Anonymkode: ba0a6...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, takk for tipsene. 

Jeg skal se hvordan disse ukene går og om jeg føler meg betraktelig bedre. 

Mulig jeg går tilbake til å spise vanlig igjen, men kanskje være bevisst på de situasjonene jeg faktisk ønsker å spise usunn mat, i motsetning til å bare ta imot av ren høflighet. F.eks. å spise is i sola med barnet en gang i blant - det tror jeg aldri at jeg kan gi opp😂

Men å ha både knekkebrød og brød på bordet er kanskje ikke så rart. Og ubehaget ved å spise noe annet enn de andre på jobb vil sikkert gå over etter hvert. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er da ikke vanskelig i det hele tatt, man MÅ jo ikke spise alt som serveres for å være sosial? Skjønner virkelig ikke problemstillingen.

fristelsen ! det er det som er viktig :) vanskelig å se alle spise en kjempe god kake eller pizza uten å kunne spise selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser jo av det du beskriver at du spiser mye usunt. Det er sikkert like bra for helsa og bare bytte til mer rene råvarer og sunnere mat framfor å akkurat kutte karbo. 

Anonymkode: 733fd...246

Jeg spiser ikke så mye usunt, altså, 90% av det jeg spiser er hjemmelagd eller rene råvarer. (Vi drar ikke og spiser pizza og pølser hver uke akkurat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca. Like begrensende som ikke å ta en sigarett med røykerne, eller å drikke alkohol med alkoholikerne.

Anonymkode: ac0d0...fce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig jeg går tilbake til å spise vanlig igjen, men kanskje være bevisst på de situasjonene jeg faktisk ønsker å spise usunn mat, i motsetning til å bare ta imot av ren høflighet. F.eks. å spise is i sola med barnet en gang i blant - det tror jeg aldri at jeg kan gi opp😂

Men å ha både knekkebrød og brød på bordet er kanskje ikke så rart. Og ubehaget ved å spise noe annet enn de andre på jobb vil sikkert gå over etter hvert. 

Ts

Du trenger jo ikke gjøre alt perfekt hele tiden? Spis "riktig" hjemme, planlegg så godt du kan mtp ta med egen lusj på jobb etc.
Men ta deg ei pølse eller den isen den ene gangen, og ikke tenk at alt er ødelagt av den grunn. Det er det du gjør i hverdagen og mest, som er viktig, ikke et par utskeielser. 

Ubehaget ved å spise annerledes sitter i deg selv, så du må bare jobbe med det. Hvis noen spør "jeg tester ut litt ny måte å spise på, så har med egen mat". Det er mer vanlig enn du vil tro :) 

Anonymkode: ba0a6...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver 2 uker i lavkarbo for å resette insulinresistensen min. Men på dag 4 har jeg allerede møtt mange utfordringer! 

Vi fikk lapskaus til lunsj på jobb, og jeg syns det er så frekt å takke nei og vet at alle kommer til å spørre hvorfor.

Vi ble invitert på grilling av pølser med venner av barnet. Skal jeg bare spise en pølse uten lompe? Er ikke det merkelig foran de andre? Og dessuten mindre godt. 

Jeg kommer ikke på noe mat vi kan ta med og spise i parken etter barnehagen med barnet (vanligvis har vi grilla pølser og lomper, eller kjøpt takeaway pizza)

Jeg ble servert en drikke av kjæresten som jeg lot være å drikke (han visste at jeg gikk på lavkarbo, men glemte at det var karbohydrater i juice).

Barnet fikk brød til suppa, mens jeg spiste frøknekkebrød. Det var rart at jeg spiste noe annet. 

Og jeg vil jo også ha muligheten å dra og kjøpe is med barnet en gang i blant.

Osv osv

Hvordan skal man leve med alle disse begrensningene?

Lapskaus på jobb har jeg ikke vært borti, men har ikke så sans for lapskaus uansett. 

ja, det går fint an og spise pølser uten lompe. Eventuelt putte 2 pølser i en lompe for og bli mett uten for mye karbohydrater. Hjertesalat fungerer utmerket som lompe. 

mat i parken, pøser uten lompe, annet kjøtt man griller, grille grønnsaker. Ha med noe ferdig som grillet kylling , salat , roastbeef osv 

kanskje kjæresten din husker at du ikke drikker juice til neste gang . 

hvorfor må du har brød til suppa? Kan du ikke bake lavkarbo brød da, det kan barnet også spise. Eventuelt knekkebrød til begge. Hvorfor er det rart at dere ikke spiser nøyaktig det samme. Hva om du hadde hatt noen allergier? 

Du kan dra og kjøpe is med barnet ditt en gang i blant. Du trenger ikke spise is selv. En gang i mellom kan du kjøpe deg en liten is ( om du ikke skal i ketose ) spis litt valnøtter eller noe annet fett ved siden av. 

nei, har aldri gått glipp av noe sosialt pga lavkarbo, men er heller ikke så god på og lage problemer ut av absolutt alt. 

Anonymkode: 5b598...ec9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NatNat skrev (1 time siden):

det er jo bare tull? De fleste kiosker og også noen butikker selger lavkarbo is. Og ja, de er gode. Nesten all dessert og kaker kan lages som lavkarbo, det eneste jeg ikke får til er gjærbakst. Det finnes ferdig kakemikser fra sukrin. 
jeg spiser « vanlig « på ferier og i høytider, men har ikke noe problemer hos venner/ familie. De fleste er opptatt av kosthold og selvom de ikke går på lavkarbo synes de fleste at sukkerfritt alternativ til kaker/ is er en god ide. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg spiser ikke så mye usunt, altså, 90% av det jeg spiser er hjemmelagd eller rene råvarer. (Vi drar ikke og spiser pizza og pølser hver uke akkurat)

Det høres jo sånn ut. Om dette var en unntaksuke, så var det jo unntak da, og det blir ikke sånn de neste ukene. Problem solved. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare venne deg av med følelsen av at du MÅ spise i sosiale sammenhenger. Har aldri kjørt lavkarbo, men har i perioder kuttet ut diverse mat for å få resultater. Jeg tok med salat og brukte det istedenfor brød på burger da jeg grillet med noen venner. Hvis jeg traff en venninne for å drikke kaffe å spasere tok jeg med meg en banan istedenfor pinneis. Var jeg på fest blandet jeg sprit og sukkerfritt blandevann istedenfor å hive i meg øl. Eller så sier jeg bare nei takk, man er ganske sær om man blir fornærmet over at noen ikke vil spise. Er det finere anledninger tar jeg bare mindre porsjoner. 

Med mindre du skal i ketose er det ganske ukomplisert. Er det helt umulig kan du bare spise før du drar å nyte selskapet istedenfor. Prep dine egne måltider. Sukkerfrie alternativer finnes overalt nå, men vær obs på at du kan kjenne det i magen hvis du ikke er vant til det. Nicks og Dream har sukkerfri is f.eks. Merket Monster på tights.no har mye lavkarbo.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

Prøv lavkarbo is , før du forkaster det. Mitt første år på lavkarbo , for 10 år siden, var jeg veldig steng. Så gikk jeg over til moderat etter et år, og levd med det i 9 år. Jeg er veldig glad i is, og spiste is hver dag den første sommeren. Jeg synes de er like gode, det eneste er at de er dyrere. 
har du prøvd og bake lavkarbo brød? Eller rundtykker? Du får kjøpt ferdig mix fra sukrin på vanlig matbutikk. Enkelt. 

nei, det er ikke rart og ha både brød og knekkebrød på bordet. Vil heller si det er uvanlig og spise nøyaktig det samme til enhver tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (19 minutter siden):

Du må bare venne deg av med følelsen av at du MÅ spise i sosiale sammenhenger. Har aldri kjørt lavkarbo, men har i perioder kuttet ut diverse mat for å få resultater. Jeg tok med salat og brukte det istedenfor brød på burger da jeg grillet med noen venner. Hvis jeg traff en venninne for å drikke kaffe å spasere tok jeg med meg en banan istedenfor pinneis. Var jeg på fest blandet jeg sprit og sukkerfritt blandevann istedenfor å hive i meg øl. Eller så sier jeg bare nei takk, man er ganske sær om man blir fornærmet over at noen ikke vil spise. Er det finere anledninger tar jeg bare mindre porsjoner. 

Med mindre du skal i ketose er det ganske ukomplisert. Er det helt umulig kan du bare spise før du drar å nyte selskapet istedenfor. Prep dine egne måltider. Sukkerfrie alternativer finnes overalt nå, men vær obs på at du kan kjenne det i magen hvis du ikke er vant til det. Nicks og Dream har sukkerfri is f.eks. Merket Monster på tights.no har mye lavkarbo.

Lavkarboøl er også fint på fest, nå har de det på flere og flere serveringer og. 
isen til nicks er kjempegod. 
mitt sommerliv på lavkarbo er lavksrboøl, nicks is og pølser og burger i salatblad. Er sosial og savner ingenting egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...