AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Del Skrevet 3. april Jeg har begynt å jogge litt de siste par månedene og synes det går ganske bra. Haster det med å strukterere treningen om jeg vil ha god fremgang, eller holder det bare å jogge litt som jeg føler for? Ambisjonene mine er ikke så voldsomme, men jeg ønsker å bedre kondisjonen min betrakterlig. Jeg har fint og variert terreng rundt meg, så det blir en del veksling mellom oppover, nedover og bortover. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har hørt om såkalt junk mileage (kjenner ikke noe norsk uttrykk for det), men jeg vet ikke om det er noen bekymring for nybegynnere (eller egentlig for andre heller, for den saks skyld). Anonymkode: 6609b...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Del Skrevet 3. april Det kommer litt an på hva du egentlig vil. Junk mileage, bortkastet trening, er omdiskutert. Mange mener det er en myte, og mange mener det også kan være positivt for å unngå overtrening. Hvis du vanligvis jogger 10 km, så får du ikke så mye utbytte av å ta en joggetur på 1 km i samme tempo som du vanligvis jogger 10 km. Løper du derimot den kilometeren veldig raskt, så er den ikke lengre "unyttig". Hvis du kjenner at du blir litt sliten av turene dine, at du får opp pulsen, blir svett, og litt andpusten, så er det nyttig for å bedre kondisen, uansett om det er 2, 5 eller 20 km du løper. Hvis du har en fast runde på 5 km, så se på tid og puls. Jeg f.eks holder ett ganske likt tempo på 10km etter 2 år med jogging, men jeg har betraktelig lavere og jevnere puls nå. Det viser at kondisen er bedre, og jeg har hatt fremgang, selv om tempo og distanse ikke har endret seg. Det viktigste er å trene jevnlig, og eventuelt øke gradvis. Og huske styrketrening ved siden av. Anonymkode: 16cb8...b09 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 3. april #3 Del Skrevet 3. april Hvis du klarer å holde på motivasjonen uten å strukturere for mye, vil jeg anbefale det. Jeg vet at mange trenger nettopp struktur for motivasjon, men det er ikke nødvendigvis slik for alle. Jeg trener vanligvis ganske strukturert, etter et fast program, men jeg unner meg også løpeturer ute der hverken klokke eller pulsmåler får lov å styre. Viktig å kunne nyte turaspektet når man bruker naturen som treningsarena! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Del Skrevet 3. april Jeg trener med litt struktur på øktene. Jeg har 2-3 intervalløkter, en langkjøringsøkt og flere korte lette økter. Langkjøringsøkten og de lette øktene er i rolig tempo, gjennomsnittspulsen er vanligvis rundt 72% av maks på disse. Fra det jeg har lest om løping så er problemet at mange tar for hardt i på det som burde være lette økter, og da ikke greier å restituere seg nok til å få framgang. Anonymkode: a2d06...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Del Skrevet 3. april Etter et par måneder med jogging: nei, det haster absolutt ikke med å strukturere det, om det ikke er fordi du gjerne vil strukturere det. Alt for mange gjør løpingen alt for komplisert i forhold til ferdighetsnivå! Herregud, bare løp, og gjør det jevnlig - så får du fremgang. Når det er på plass, og du merker at du ikke lenger får like god fremgang, DA kan du begynne med strukturert trening for å fortsatt forbedre deg. Det er så sykt mange på lavt nivå som ikke har fått basics på plass før de "optimaliserer" detaljene... Anonymkode: 5bab0...aed 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Del Skrevet 3. april Nei, det viktigste du kan fokusere på er å bygge rutinen av vanen for å trene. Det er to store fallgruver i starten, det ene er overbelastning (trene for mye/for intenst for tidlig), og å falle helt av. Consistency is key! Anonymkode: 97116...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Del Skrevet 3. april Lapskaustrening er det norske uttrykket Strava er en stor motivasjon for mange, kanskje det kan være en fin greie? Eller å melde seg på et løp, og gradvis jobbe seg mot distansen? Da får ofte motivasjonen en boost. det er mange fine løpeprogram, jeg har brukt løpetrening.no sine. Der velger du selv hvilket program du vil begynne på. Veldig overkommelig og godt forklart. Det hjalp meg til å bevege meg bort fra lapskaus. Har gjennomført program for halvmaraton under 1,50 og prøver meg nå på 10 km på 45 min. Siste var mye hardere enn første🤣 Anonymkode: c181f...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #8 Del Skrevet 3. april Lapskausløper her 🙂 Har aldri løpt med pulsklokke, og kun fulgt en viss plan i ukene før halvmaratons. Ellers løper jeg ganske random etter vær og forhold. Men det har likevel aldri gått en uke uten i hvert fall én løpeøkt på 12 år. Om jeg kjører et opplegg så er det mengdetrening. Jeg blir raskere og mer utholden om ukevolumet er høyt. Har fått greie hm tider (siste 1:43 som 44 åring) av å bare løpe mye. Ellers liker jeg å løpe i terreng, Det er sånn jeg aldri blir lei og vil holde på med løping til jeg er 70. Andre får mer motivasjon av å spisse treningen, og syns det er mer motiverende å logge og strukturere. Det kommer an på hva du får motivasjon av, og hva målet ditt er. K 45 år. Anonymkode: f160f...708 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april For å få fremgang, krever det at man regelmessig faktisk presser seg. Og om man presser seg for hardt, kan man bli skadet. Om du løper kun som du føler for, så kan jo det være helt glimrende om "det du føler for" er en god miks av rolige turer, med noen harde økter innimellom. Men om "det du føler for" kun er "kosejogging", og mer eller mindre lik intensitet hele tiden, så er det vanskelig å få fremgang. Men så er spørsmålet om det er noe som plager deg. Jeg har gjort begge deler. Jeg har kjørt strukturert trening når jeg har hatt lyst på fremgang, og det har vært viktig for meg. Så har jeg kjørt "lapskausopplegg" og bare gjort nett som jeg føler for den dagen, når jeg ikke har vært motivert til å være strukturert, og det har vært viktigere å kose meg med løpingen enn å se progresjon. Det viktigste er å gjøre noe man trives med. Ellers er det fort å bli demotivert og "utbrent" og gi seg med hele skiten. Så må du selv føle på hva du trives med, og finne en balanse mellom "trening jeg synes er gøy" og "trening som gir meg en progresjon jeg kan leve med (og noen ganger kan null progresjon være noe man fint kan leve med!)" Anonymkode: 5ed74...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:59 #10 Del Skrevet lørdag kl 05:59 Jeg løper etter strukturerte løpe opplegg og har gjort det i 2 år, men kollegaene mine som har lapskaustrent uten strukturerte intervaller, pulsklokke og strava i mange år er fortsatt langt bedre løpere enn meg og løper løp på gode tider. Det viktigste er å trene på det du vil god på og det er jo å løpe. Kjør det du trives med, ikke alle liker opplegg, selv om jeg aldri hadde klart å komme meg i gang uten 😊 Anonymkode: 4371f...06e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet lørdag kl 11:35 #11 Del Skrevet lørdag kl 11:35 Husk at fysisk aktivitet er sunt for helsa, særlig hjertet, selv om du ikke "får fremgang". 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 10.28): Jeg har begynt å jogge litt de siste par månedene og synes det går ganske bra. Haster det med å strukterere treningen om jeg vil ha god fremgang, eller holder det bare å jogge litt som jeg føler for? Ambisjonene mine er ikke så voldsomme, men jeg ønsker å bedre kondisjonen min betrakterlig. Jeg har fint og variert terreng rundt meg, så det blir en del veksling mellom oppover, nedover og bortover. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har hørt om såkalt junk mileage (kjenner ikke noe norsk uttrykk for det), men jeg vet ikke om det er noen bekymring for nybegynnere (eller egentlig for andre heller, for den saks skyld). Anonymkode: 6609b...775 Det eneste som er junkmiles er de milene som påfører deg skade. Alle intensiteter har verdi , og jeg har mest tro på en god blanding. To vanlige måter å strukturere blandinga på er å kjøre etter en plan, eller å lytte til lyst og følelser. Det beste er trolig en blanding av disse to. Det sterkeste for å få enorm framgang er god kontinuitet. God kontinuitet er mulig dersom man unngår skader, overtrening og sykdom. En smart plan er å bygge opp treningsbelastningen sakte, og å slakke litt ned dersom man merker for mye slitenhet. Jeg mikser følelsesstyring og plan. Planen min er å trene 3-5 ganger i uka hvorav en ca en økt er hard, en økt styrke, en økt lang og rolig og en økt der tempoet er lyst-regulert og variabelt. Dersom du trener to ganger i uka tror jeg du skal opp i høy fart den ene gangen, og kjøre langt og rolig den andre gangen. Langt og rolig kan være jogging, eller kanskje rask gange. Det kommer an på hva som passer ditt nivå nå. Anbefalt andpustenhetsnivå for langt og rolig (såkalt sone 1og sone 2) er såpass rolig at du du har pust til å føre en samtale uten særlige vansker. Toppkondis idrettsutøvere trener mer langt og rolig enn hardt og intensivt, men det betyr ikke nødvendigvis at vi skal gjøre det samme. Jeg anbefaler å prioritere det som er moro, og tror at treningsglede kan bidra til å holde treningen i gang over lang tid (kontinuitet!). Endret 4 timer siden av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 23.18): Lapskausløper her 🙂 Har aldri løpt med pulsklokke, og kun fulgt en viss plan i ukene før halvmaratons. Ellers løper jeg ganske random etter vær og forhold. Men det har likevel aldri gått en uke uten i hvert fall én løpeøkt på 12 år. Om jeg kjører et opplegg så er det mengdetrening. Jeg blir raskere og mer utholden om ukevolumet er høyt. Har fått greie hm tider (siste 1:43 som 44 åring) av å bare løpe mye. Ellers liker jeg å løpe i terreng, Det er sånn jeg aldri blir lei og vil holde på med løping til jeg er 70. Andre får mer motivasjon av å spisse treningen, og syns det er mer motiverende å logge og strukturere. Det kommer an på hva du får motivasjon av, og hva målet ditt er. K 45 år. Anonymkode: f160f...708 Bra innlegg! Jeg trekker fram det med terreng. Genialt! Terreng gir mer variert belastning og ikke minst er terreng mykere enn asfalt og da unngår man f.eks. uheldig kneslitasje. Andre metoder for å unngå kneslitasje som jeg kommer på i farten er ski, padling, svømming, skøyter og sykling. Endret 4 timer siden av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå