Gå til innhold

Haster det med å strukturere joggingen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt å jogge litt de siste par månedene og synes det går ganske bra. Haster det med å strukterere treningen om jeg vil ha god fremgang, eller holder det bare å jogge litt som jeg føler for? Ambisjonene mine er ikke så voldsomme, men jeg ønsker å bedre kondisjonen min betrakterlig. Jeg har fint og variert terreng rundt meg, så det blir en del veksling mellom oppover, nedover og bortover.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har hørt om såkalt junk mileage (kjenner ikke noe norsk uttrykk for det), men jeg vet ikke om det er noen bekymring for nybegynnere (eller egentlig for andre heller, for den saks skyld).

Anonymkode: 6609b...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer litt an på hva du egentlig vil. 

Junk mileage, bortkastet trening, er omdiskutert. Mange mener det er en myte, og mange mener det også kan være positivt for å unngå overtrening. 
Hvis du vanligvis jogger 10 km, så får du ikke så mye utbytte av å ta en joggetur på 1 km i samme tempo som du vanligvis jogger 10 km. Løper du derimot den kilometeren veldig raskt, så er den ikke lengre "unyttig".

Hvis du kjenner at du blir litt sliten av turene dine, at du får opp pulsen, blir svett, og litt andpusten, så er det nyttig for å bedre kondisen, uansett om det er 2, 5 eller 20 km du løper. 
Hvis du har en fast runde på 5 km, så se på tid og puls. 
Jeg f.eks holder ett ganske likt tempo på 10km etter 2 år med jogging, men jeg har betraktelig lavere og jevnere puls nå. Det viser at kondisen er bedre, og jeg har hatt fremgang, selv om tempo og distanse ikke har endret seg. 

Det viktigste er å trene jevnlig, og eventuelt øke gradvis. Og huske styrketrening ved siden av. 

Anonymkode: 16cb8...b09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å holde på motivasjonen uten å strukturere for mye, vil jeg anbefale det. Jeg vet at mange trenger nettopp struktur for motivasjon, men det er ikke nødvendigvis slik for alle. Jeg trener vanligvis ganske strukturert, etter et fast program, men jeg unner meg også løpeturer ute der hverken klokke eller pulsmåler får lov å styre. Viktig å kunne nyte turaspektet når man bruker naturen som treningsarena!  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener med litt struktur på øktene. Jeg har 2-3 intervalløkter, en langkjøringsøkt og flere korte lette økter. Langkjøringsøkten og de lette øktene er i rolig tempo, gjennomsnittspulsen er vanligvis rundt 72% av maks på disse. 

Fra det jeg har lest om løping så er problemet at mange tar for hardt i på det som burde være lette økter, og da ikke greier å restituere seg nok til å få framgang.

Anonymkode: a2d06...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter et par måneder med jogging: nei, det haster absolutt ikke med å strukturere det, om det ikke er fordi du gjerne vil strukturere det. 

Alt for mange gjør løpingen alt for komplisert i forhold til ferdighetsnivå! Herregud, bare løp, og gjør det jevnlig - så får du fremgang. Når det er på plass, og du merker at du ikke lenger får like god fremgang, DA kan du begynne med strukturert trening for å fortsatt forbedre deg. Det er så sykt mange på lavt nivå som ikke har fått basics på plass før de "optimaliserer" detaljene... 

Anonymkode: 5bab0...aed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det viktigste du kan fokusere på er å bygge rutinen av vanen for å trene. Det er to store fallgruver i starten, det ene er overbelastning (trene for mye/for intenst for tidlig), og å falle helt av. Consistency is key! 

Anonymkode: 97116...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lapskaustrening er det norske uttrykket :)

Strava er en stor motivasjon for mange, kanskje det kan være en fin greie? Eller å melde seg på et løp, og gradvis jobbe seg mot distansen? Da får ofte motivasjonen en boost.

det er mange fine løpeprogram, jeg har brukt løpetrening.no sine. Der velger du selv hvilket program du vil begynne på. Veldig overkommelig og godt forklart. Det hjalp meg til å bevege meg bort fra lapskaus. Har gjennomført program for halvmaraton under 1,50 og prøver meg nå på 10 km på 45 min. Siste var mye hardere enn første🤣

Anonymkode: c181f...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lapskausløper her 🙂 Har aldri løpt med pulsklokke, og kun fulgt en viss plan i ukene før halvmaratons. Ellers løper jeg ganske random etter vær og forhold. Men det har likevel aldri gått en uke uten i hvert fall én løpeøkt på 12 år. 

Om jeg kjører et opplegg så er det mengdetrening. Jeg blir raskere og mer utholden om ukevolumet er høyt. Har fått greie hm tider (siste 1:43 som 44 åring) av å bare løpe mye. 

Ellers liker jeg å løpe i terreng, 

Det er sånn jeg aldri blir lei og vil holde på med løping til jeg er 70. Andre får mer motivasjon av å spisse treningen, og syns det er mer motiverende å logge og strukturere. Det kommer an på hva du får motivasjon av, og hva målet ditt er. 

K 45 år. 

Anonymkode: f160f...708

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...