AnonymBruker Skrevet 3. april #1 Skrevet 3. april Vi lurer på å skaffe katt, men aner jo ikke om barna er allergiske. De har selvsagt klappet litt katter her og der, og vært noen timer på besøk hos folk med katt, uten reaksjon. Holder det, eller burde man ta de med for full blodprøve? Anonymkode: d2313...809
AnonymBruker Skrevet 3. april #2 Skrevet 3. april Dra ril en besøksgård eller noe så får dere testet Anonymkode: 89782...92d
Anononyma Skrevet 3. april #3 Skrevet 3. april Det finnes helt sikkert noen som trenger kattepass nå mot sommeren! Ville spurt på en lokal fb gruppe f.eks om noen har en katt de trenger hjelp med som dere kunne hatt hjemme hos dere en helg f.eks Er jo veldig greit å teste over et par dager, det er liksom noe helt annet å ha katten i huset enn å klappe en katt noen minutter ute! 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Skrevet 3. april Regner ikke med at legesenteret vil bruke ressurser på å sjekke allergier på et barn som ikke har symptomer på allergi. hvis du vil være sikker før dere skaffer dere katt så oppsøk noen med katt, vær der noen timer. Pass på at barna koser mye med katten, gjerne i ansiktet også. Pass på at katten slikker på huden til barna også. Anonymkode: 665bf...56f 1
Meowmere Skrevet 3. april #5 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi lurer på å skaffe katt, men aner jo ikke om barna er allergiske. De har selvsagt klappet litt katter her og der, og vært noen timer på besøk hos folk med katt, uten reaksjon. Holder det, eller burde man ta de med for full blodprøve? Anonymkode: d2313...809 Tvilsomt at barna et allergiske da. Det er også forskjell på katter, og noen katter avgir flere allergener enn andre. Vi har to katter, og samboer er ekstremt allergisk mot den ene, og reagerer ikke på den andre. Hun hadde dog ikke katteallergi da vi fikk den hun nå er allergisk mot.
AnonymBruker Skrevet 3. april #6 Skrevet 3. april Nei, hverken jeg eller søskenene mine testet barna før vi fikk katt. Usikker på om det er noen garanti heller? samboeren min reagerer på den ene katten min men ikke den andre😅 hadde 2 katter da han flyttet inn til oss Anonymkode: ed1e8...cb4
AnonymBruker Skrevet 3. april #7 Skrevet 3. april Allergitester er ikke 100% sikre heller, man kan få utslag på test, uten at man har en reaksjon i praksis, og motsatt. Anonymkode: 5df18...802 2 1
Million Skrevet 3. april #8 Skrevet 3. april (endret) Nei, det gjorde vi ikke. Verken jeg eller faren til barnet er allergiske mot pelsdyr (eller noe annet) og vi har heller ingen søsken eller foreldre med allergier. Følte oss derfor ganske sikre på at sønnen vår ville tåle pelsdyr. Kan ikke huske temaet "hva med allergi?" dukket opp en gang i forkant. Vi fikk først marsvin og hadde de noen år, før vi skaffet hund, som vi hadde i over 12 år. Ingen allergier dukket opp. PS! Kom på at jeg er allergisk mot en ting, men den er det jo lett å unngå; en bestemt type penicillin. Endret 3. april av Million
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Skrevet 3. april Tviler på at fastlegen lar dere få blodprøve uten mistanke om allergi. Ville ha latt barna være mer med katter for å være sikker. Har noen i klassen/barnehagen katt? Min hadde vært mye på besøk hos besteforeldre og klappet deres katt. Anonymkode: 928e2...00e
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Skrevet 3. april Det er jo bare å oppsøke noen med katter, gjerne flere ganger, og be barna kose og gni seg godt på kattene det. Evt tilby å være kattepassere. Anonymkode: 22795...f10 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #11 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dra ril en besøksgård eller noe så får dere testet Anonymkode: 89782...92d Ikke så mange katter på besøksgård da, og om du blir allergisk aner du jo ikke mot hvilket dyr… ts Anonymkode: d2313...809 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #12 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke så mange katter på besøksgård da, og om du blir allergisk aner du jo ikke mot hvilket dyr… ts Anonymkode: d2313...809 Allergitester kan ikke utelukke allergi, som allerede påpekt. For det første, så er ikke utslag på testen nødvendigvis automatisk allergi i virkeligheten. Mange får utslag uten å være allergiske. For det andre, så tester ikke testen for alle mulige allergener en eller annen katt kan ha. Testen er bare et utvalg av det man kan reagere på. For det tredje så kan man reagere på støv og hår med å klø i øyne og nese uten at det nødvendigvis er allergi, omtrent som at man blir sår av mye sand/støvete luft (eller store mengder pollen). Mange misforstår hva en allergitest egentlig kan vise, og hvordan den skal tolkes. Så det eneste dere egentlig kan gjøre er å utsette barna for (helst mange forskjellige) katter over tid, og se om de reagerer. Anonymkode: 0e373...2f4
AnonymBruker Skrevet 3. april #13 Skrevet 3. april Allergi kan man jo og utvikle når dyret er i hus. Jeg har allergi, testet barnet før når hun var 4, ingen utslag. Et par år etter så ble det plutselig nysing på våren så jeg testet hun igjen og da hadde hun utslag på det meste. Selv så har jeg egentlig ikke allergi på annet enn pollen og midd. Men når våren kommer så reagerer jeg på dyr og selv om jeg ikke har hatt utslag på prøvene. Vi har allergi i familien så her er det nesten garantert at allergien kommer på et eller annet tidspunkt men hvis det ikke er noe dere har hos dere så er det jo bare å ta sjansen. Allergi kan jo utvikle seg så man har ingen garanti om man tester før heller. Anonymkode: e937d...415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå