Socketlicker Skrevet 12 timer siden #21 Del Skrevet 12 timer siden TomKrus skrev (27 minutter siden): Helt enig, og forsvarsallianser er noe helt annet. Da må man stole på eget forsvar, eller rett og slett ha en stor beskytter bak seg som man kan stole på. Og jeg ser ingen andre en USA der pr dags dato. EU ? Bare ler av det. EU har ikke noe eget forsvar og mangler evnen til etterrettning som amerikanerne har. Hvorfor forsvar brukes som argument for EU-medlemskap er for meg uforstålig, EU er totalt verdiløst til dette. Per idag finnes det ikke noe alternativ til amerikanerne, så europa får begynne å prioritere forsvaret over velferd, slik vi skulle gjort for lenge siden. TomKrus skrev (31 minutter siden): Ville gått for USA og så styrket eget forsvar noe helt enormt ! Slik at om vi må, skal vi bite fra oss noe enormt om noen velger å angripe oss. Noe jeg ikke helt ser skal kunne komme ! Et sterkt forsvar i 1940 ? Tyskerne hadde gått på tidenes smell ! Det gjorde de faktisk også mot et veldig svakt norsk forsvar. De led noen nederlag i Norge som svekket deres marine noe helt enormt. Blücher og andre store slagskip som gikk tapt under okkupasjonen og tiden etter. Hadde Norge hatt et godt luftforsvar hadde Hitler gått på en formidable smell i Norge. Danmark derimot ? Ble bare overkjørt. Sier seg selv med de to landene sin topografi. Hadde Norge styrket forsvaret i årene før krigen enda mer og faktisk tatt i bruk forsvarsmaterialet vi kjøpte inn kunne vi yt betydelig større motstand enn vi gjorde. En annen tabbe som ble gjort var at man ikke mobiliserte umiddelbart, men valgte såkalt stille mobilisering med brev og frammøte etter tre dager. Danskene gjorde så godt de kunne, men var i en vanskelig situasjon med tyskere på grensen som ventet på en unnskyldning for å angripe som politikerne var redde for å provosere med mobilisering. Med flatt terreng og luftherredømme kunne de raskt rykke frem og sende inn fallskjermjegere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 12 timer siden #22 Del Skrevet 12 timer siden Har studert 2 verdenskrig i detalj ! Hadde Norge vært forberedt i stor grad på den tyske okkupasjonen som rullet opp kunne dette endt i et nederlag for Tyskland i Norge. Det fikk alvorlige konsekvenser for Tyskland mot et elendig norsk forsvar på grunn av noen sterke personligheter som tok ansvar ! Men det var jo selvfølgelig ikke nok, de sjøstridskreftene til Tyskland som gikk på en uventet smell gjorde at de led helt ekstreme tapstall egentlig. Men i luften hadde ikke Norge noe å stille opp med. Tyskland kunne droppe mange soldater med fly over Norge som kunne sikre invasjonen, og så bombe resten til underdanighet. Et solid luftforsvar og hurtigere mobilisering av et godt utstyrt forsvar ? Tyskland hadde gått på et nederlag i Norge. Hvorfor ? Det er bare å se på Norge som land og topografi ! Lett å forsvare med de trange fjorder, høye fjell og begrensede muligheter til å bevege seg rundt uten å møte på formidable logistikk problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
densatt Skrevet 12 timer siden #23 Del Skrevet 12 timer siden Imsdalen skrev (På 3.4.2025 den 8.05): Tenker det holder lenge å være medlem av NATO og EØS. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 12 timer siden #24 Del Skrevet 12 timer siden Socketlicker skrev (5 minutter siden): EU har ikke noe eget forsvar og mangler evnen til etterrettning som amerikanerne har. Hvorfor forsvar brukes som argument for EU-medlemskap er for meg uforstålig, EU er totalt verdiløst til dette. Per idag finnes det ikke noe alternativ til amerikanerne, så europa får begynne å prioritere forsvaret over velferd, slik vi skulle gjort for lenge siden. Hadde Norge styrket forsvaret i årene før krigen enda mer og faktisk tatt i bruk forsvarsmaterialet vi kjøpte inn kunne vi yt betydelig større motstand enn vi gjorde. En annen tabbe som ble gjort var at man ikke mobiliserte umiddelbart, men valgte såkalt stille mobilisering med brev og frammøte etter tre dager. Danskene gjorde så godt de kunne, men var i en vanskelig situasjon med tyskere på grensen som ventet på en unnskyldning for å angripe som politikerne var redde for å provosere med mobilisering. Med flatt terreng og luftherredømme kunne de raskt rykke frem og sende inn fallskjermjegere. Danskene var i en helt annen situasjon ! Flatt og veldig utsatt for den strekte panser kraften som Tyskland var i eie ! Panservogner i et land som Norge med høye fjell og fjorder og elendige veier blir bare en stor hemsko i en krigføring mot et godt organisert forsvar. Sprenger man broer og kan forsvare kritiske veier står bare en ting igjen ! Luftforsvar ! Stopper man angripende fly, kan ingen innta Norge uten helt formidable tap. Da tenker jeg ikke bare på egne fly, som klart er viktig, men også bakke til luftforsvar som kan påføre en invaderende fiende store tap. Så ta det som overlever ut på bakken. Sjøforsvaret må kunne gå med ubåter som tar ut overflateskip som prøver seg. Her har ikke Norge nok kapasitet uansett, men har det lett med den forsvarsalliansen vi er en del av i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 11 timer siden #25 Del Skrevet 11 timer siden TomKrus skrev (6 minutter siden): Danskene var i en helt annen situasjon ! Flatt og veldig utsatt for den strekte panser kraften som Tyskland var i eie ! Panservogner i et land som Norge med høye fjell og fjorder og elendige veier blir bare en stor hemsko i en krigføring mot et godt organisert forsvar. Sprenger man broer og kan forsvare kritiske veier står bare en ting igjen ! Luftforsvar ! Stopper man angripende fly, kan ingen innta Norge uten helt formidable tap. Da tenker jeg ikke bare på egne fly, som klart er viktig, men også bakke til luftforsvar som kan påføre en invaderende fiende store tap. Så ta det som overlever ut på bakken. Sjøforsvaret må kunne gå med ubåter som tar ut overflateskip som prøver seg. Her har ikke Norge nok kapasitet uansett, men har det lett med den forsvarsalliansen vi er en del av i dag. Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 11 timer siden #26 Del Skrevet 11 timer siden Nå tror ikke jeg at Norge er utsatt for noen stor risiko angående invasjon av noen som helst, de som påstår det motsatte prater bare tull. Russland ja ? Nei sier jeg. Fordi de ikke har de kapasitetene som skal til i det hele tatt angående invasjon av noe som helst ut over Ukraina, og knapt nok det, og det gjelder i mange år fremover. Men de kan ramme oss hardt på helt andre måter ! Alle installasjoner i Nordsjøen er ekstremt utsatt, og ekstremt vanskelig å forsvare. Her kan vi rammes hardt, uten at vi med sikkerhet vet at det er Russland som står bak det. De kan gjennomføre det, fordi vi støtter Ukraina, men bare benekte det etterpå. Hva kan vi da gjøre med det ? Ingen ting som helst. Øke støtten enda mer for Ukraina ? Så kommer det andre anslag mot norske installasjoner. Russland benekter det selvfølgelig. Kalles proxy krig, og noe som kan bli aktuelt om Russland finner seg tilstrekkelig presset, og USA ikke vil gjøre noe med det. Derfor burde vi være fanden så forsiktig med det vi holder på med. Ikke bare tro at det vi har gjort hittil går greit, frem til et punkt kan det endre seg over natten. Og når det skjer ? Vi er alvorlig ute å kjøre. Hele den Norske olje og gassproduksjonen er ikke rigget for et slikt senario. Det er fakta. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden Lindskys skrev (På 3.4.2025 den 13.28): Skikkelig skuffende av Støre å si at han ikke ønsker en debatt nå om ny avstemming. Vi er MANGE som ikke fikk stemt forrige gang som ønsker å si vår mening om saken. Han vet at nå er det ikke noe flertall for det, og går derfor ikke inn for noen forhandlinger med EU, det forstår jeg veldig godt. To ganger har man seriøst prøvd og tapt i det norske folk ! Ingen prøver igjen før det er et flertall i meningsmålinger før en eventuell søknad. Men det er ikke så lett ! Først må man da forhandle, og så legge en forhandlingsløsning frem for folket som skal stemme for eller i mot ! Det er ikke gitt at en slik forhandlingsløsning vil sikre et flertall for EU ! Jeg stemmer nei uansett ! Vi er en fri nasjon, og det skal vi forbli ! Det er vi ikke som EU medlem. Da styres vi fra Brussel. Dø som fri og leve som fri nasjon er mitt motto ! ALT FOR NORGE ! Så kan vi samarbeide og handle med andre nasjoner, men som en selvstendig og fri nasjon ! 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden TomKrus skrev (3 timer siden): Han vet at nå er det ikke noe flertall for det, og går derfor ikke inn for noen forhandlinger med EU, det forstår jeg veldig godt. To ganger har man seriøst prøvd og tapt i det norske folk ! Ingen prøver igjen før det er et flertall i meningsmålinger før en eventuell søknad. Men det er ikke så lett ! Først må man da forhandle, og så legge en forhandlingsløsning frem for folket som skal stemme for eller i mot ! Det er ikke gitt at en slik forhandlingsløsning vil sikre et flertall for EU ! Jeg stemmer nei uansett ! Vi er en fri nasjon, og det skal vi forbli ! Det er vi ikke som EU medlem. Da styres vi fra Brussel. Dø som fri og leve som fri nasjon er mitt motto ! ALT FOR NORGE ! Så kan vi samarbeide og handle med andre nasjoner, men som en selvstendig og fri nasjon ! 👏👏👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8 timer siden #29 Del Skrevet 8 timer siden ut av EØS nå! Vi er allerede styrt av EU nok som det er. Få oss ut av hele dritten og la nordmenn styre landet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 8 timer siden #30 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Vi har ingenting å vinne på å bli medlem i EU, og EU har også lite å stille opp med i eventuelle kriser. Fikk også sjokk da jeg leste denne artikkelen i VG istad: Han sier at en beskyttelsestoll rundt EU da vil kunne ramme Norge: Norge er ikke med i EUs tollunion. – Norge er en del av EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Vi hevder at det vil være brudd med EØS-avtalens intensjon, men det er ikke en enkelt juridisk sak https://www.vg.no/nyheter/i/KM9Bb7/jens-stoltenbergs-tollplan Hvis det er tilfelle og ikke nok et påskudd på å forsøke og skremme den norske befolkningen inn i EU, så er det enda en god grunn til å holde seg langt unna EU-medlemsskap. Her får vi høre at EØS-avtalen er årsaken til at vi må følge stadig nye EU-direktiver som medfører masse ulemper og høye avgifter til EU enda vi ikke er medlem. Men når det derimot kommer til Norges goder ved og ikke være medlem og som EU ikke tjener på, så gjelder plutselig ikke EØS-avtalen på samme måte lenger? Hvor svikefullt hadde ikke det vært med alle midler Norge har bidratt med via EØS-avtalen? Trodde aldri jeg skulle si dette om Støre, men det at han i dag la fram at Norge ikke kommer til å gjengjelde USA-tollen må være noe av det klokeste han har presentert i sin periode som statsminister. Vi har nå alt å tjene på og samarbeide så godt vi kan med USA. Og det er ikke noe annet land som kan gi oss og Europa bedre sikkerhet i lengden. Endret 8 timer siden av Tutte 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Hvis Norge forresten hadde blitt medlem av EU, så kan vi si at vi trer tilbake under ledelse av Tyskland. Akkurat det våre eldre kjempet for å komme ut av og klarte. Den harde jobben de gjorde med oppbyggingen av landet i etterkrigstiden, som blant annet er årsaken til velferdsgodene vi har i dag, blir tråkket ned i gjørma. Frigjøringsdagen burde da i så fall også fjernes. Vil avslutte med noe jeg leste i en kronikk, og har valgt ut noen utdrag jeg synes er verdt å dele. Var så bra forklart. Å melde Norge inn i EU nå, er som å flytte en ressursrik og velfungerende familie inn i et slitent fattighus med gjeld, krangler og rot, og samtidig la naboene ta over nøklene dine. Norge trenger ikke EU, EU trenger Norge. Hvis ikke noen snart våkner, så vil Norge bli en provins - et lite EU-fylke med høye skatter, lave lønninger, dyr strøm og økt utrygghet. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå