Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg fødte for 6 uker siden. En uke etter fødsel fikk jeg problemer med hard avføring hvor jeg måtte trykke mye for å få noe ut. Husker ikke helt hvor lenge dette varte, men når det igjen ble bedre merket jeg at det føles som et sår «sprekker» hver gang jeg skal på do. 2 ganger har det også vært lys rødt blod på papiret og litt utenpå avføringen. Det er ubehagelig å gå på do, men kommer ikke blod hver gang selv om jeg føler det kommer til å gjøre det med tanke på ubehaget. Begynt med Alcos anal nå, for å se om det hjelper litt. Vet jeg har innvendinge hemoroider fra tidligere, men da har jeg ikke hatt dissen problemene. 
Blir jo redd for at det skal være noe farlig, selv om plagene gir mening med tanke på det startet etter en periode med hard mage…. Noen som har hatt det liknende?

Anonymkode: 9d6cc...166

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det samme etter fødsel, eneste som funka var scheriproct stikkpiller, men var sinnsykt vondt hver gang noe skulle ut, men etter noen ukers behandling forsvant det helt, og ikke hatt siden.

Anonymkode: 6dfa6...25c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem, den følelsen av et sår som sprakk opp er veldig gjenkjennelig. Jeg hadde to «sår som sprakk», en på hver side, føltes det ut som.  Jeg tenkte å dra til legen, men syns det var litt ubehagelig og flaut så jeg utsatt og utsatt. Gikk over av seg selv hos meg, men tok lang tid. Tror rundt 2.5-3 måneder. Jeg har ikke vært forstoppet da. Movicol har vært en fast følgesvenn her i huset, i perioder hvor jeg har slitt med hard avføring.

Masse lykke til, er så ekkelt når kroppen ikke oppfører seg som den skal etter fødsel.

Anonymkode: 30350...28e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde det samme etter fødsel, eneste som funka var scheriproct stikkpiller, men var sinnsykt vondt hver gang noe skulle ut, men etter noen ukers behandling forsvant det helt, og ikke hatt siden.

Anonymkode: 6dfa6...25c

De stikkpillene kan brukes når man ammer også? Brukt de før da jeg var plaget med de innvendige hemoroidene,

men det var vel et par år siden .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye problemer med analfissur og hemoroider etter fødselen. Jeg gikk til legen, og vil anbefale deg å gjøre det.

Viktig å unngå hard avføring. Drikk mye vann. Eventuelt kan du ta dupalac/movicol for å få løsere avføring. Hold såret rent.

Denne kan du smøre på et minutt før du skal bæsja. Den bedøver området. https://www.apotek1.no/produkter/xylocain-5-salve-10g-14387p

Denne salven behandler og forebygger. https://www.apotek1.no/produkter/alcos-anal-salve-20g-430934p?srsltid=AfmBOopub0gX4e9Jeyppti5x9U9fQSm5-iUI43BcbWYSEOn4-8kUS3rQ

God bedring ❤️

Anonymkode: dab92...227

AnonymBruker
Skrevet

Sprekkene du kjenner kalles anal fissur og er sprekker i åpningen.

Anonymkode: 55b78...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler veldig movicol! Movicol og scheriproct reddet meg etter fødsel med veeeeldig vond avføring. Legen trodde det kom til å gi seg etter noen dager, men her sitter jeg over et halvt år senere, og er fremdeles blod en gang i blant.

Anonymkode: 3c5d0...345

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det også slik en periode, men det var uavhengig av fødsel da.. 

Gikk over etter noen uker da jeg brukte Movicol hver dag og sørget for å hele tiden ha myk avføring :) 

Anonymkode: e8319...de4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også! Enten hadde jeg en hemoroide som blødde eller så var det rift. Varte ganske lenge faktisk, nesten et par måneder på og av med blod i forbindelse med avføring, men så gav det seg når jeg fikk mykere avføring.

Anonymkode: d9854...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Er en grunn til at det står lactulose og lignende rundt om på barsel. Bæsj etter fødsel er nesten verre enn selve fødselen 🙈 

Lactulose/movicol/duphalac og mye væske, så blir det lettere. Så får såret grodd. Det blir bedre!

Anonymkode: 69316...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Anbefaler veldig movicol! Movicol og scheriproct reddet meg etter fødsel med veeeeldig vond avføring. Legen trodde det kom til å gi seg etter noen dager, men her sitter jeg over et halvt år senere, og er fremdeles blod en gang i blant.

Anonymkode: 3c5d0...345

Hadde du blod på papiret bare, eller litt i avføring også?  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er en grunn til at det står lactulose og lignende rundt om på barsel. Bæsj etter fødsel er nesten verre enn selve fødselen 🙈 

Lactulose/movicol/duphalac og mye væske, så blir det lettere. Så får såret grodd. Det blir bedre!

Anonymkode: 69316...e44

Gikk veldig fint å gå på do dagene etter fødsel, så rart at det begynte etterpå🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...