Jeg-er-anonym Skrevet onsdag kl 23:14 #1 Del Skrevet onsdag kl 23:14 (endret) Selv om innlegget er rettet mot kjærlighetsprogrammer kan en trekke paralleller til flere andre typer programmer, og for såvidt andre former for formidlingsmedier. Både som seer og deltaker skulle en tro at kjærlighetsprogrammer har som mål at deltakerne skal finne noen de kunne tenkt å leve livet sammen med. Jeg er fullt klar over at de også hat som mål å tjene penger, men grunnmuren bør være det førstnevnte. Det føles derfor helt feil når slike programmer legger opp til og oppfordrer til en rekke ting som burde vært uakseptabelt. Hvorvidt noe er uakseptabelt eller ikke vil selvsagt variere, men jeg tenker meg at jeg ikke er alene om flere av tingene jeg skal nevne. Jeg kan her trekke inn "Love-Island"-programmet som eksempel. Selv om listen er lang vil jeg bare nevne noen få punkter: Her skal deltakerne delta på leker som går ut på å kysse, suge, slikke osv. ulike steder på kroppen til ikke bare "partneren sin", men også andre. - Det blir hele tiden satt at en ikke skal putte alle eggene i en kurv, men av og til så er dette veien å gå. Ikke det at du på liv og død skal holde deg til den ene du blir satt sammen med fra start, men ha fokuset ditt på kun en. Om det ikke går med den ene, ja så kan du se om du skal ha fokus på en annen en. På hvilke måte tester de evnen til å være lojal på? Hvis svaret er Casa-Amor så er det en svært enkel testen. De skal fra første stund sove med partneren sin, og det er ikke sikkert at denne partneren er en dem selv vil ha. - I lag med det nevnt ovenfor så mindregjør en mange av handlingene som er forbeholdt dem som er i forhold. Denne måten å gjøre ting på svekker derfor det skillet mellom hva er greit å gjøre med folk som du er i et forhold med og hva som ikke er greit. De går med minimalt klær store deler av dagen. - Blir fort til at en tenker veldig overfladisk og blir veldig kroppsfikserte. Dette fungerer dårlig om en vil skape noe langvarig. Kun ved disse tre punktene kan en lage seg et bilde av hva er det programmet egentlig legger opp til. Og fra egne briller føler jeg ikke at et slikt program hjelper med å sette to personer sammen i et forhold. Dette fordi verdiene som blir vektlagt i et slikt program er ofte verdier som useriøse personer forholder seg til. Folk som er mer seriøse og ønsker å finne seg noe langvarig vil jeg påstå ikke holder på på denne måten. Hvorfor kan ikke slike program være annerledes? Ha hovedfokus på å finne hverandre gjennom interesser og verdier. For eksempel bytte disse lekene nevnt ovenfor med spillkvelder, legobygging, diverse utendørsaktiviteter. Med andre ord skape sosiale arena, men hvor deltakerne vet at her er alle deltakerne kommet for å finne noen. I slike omstendigheter vil de ha på mer tilpassede klær selv om de og kan gå i badedrakt om det eksempelvis er organisert vannpolo. Og la alle få sitt eget rom eller at de i det minste deler rom med dem av samme kjønn. Det er ikke meningen at to som nettopp har møttes skal på liv og død legge seg i samme seng. Jeg vil påstå at et slikt program kunne vært med å danne mer ekte forbindelser. Som har flere av klossene for å danne et godt og langvarig forhold. Et program som kanskje frister og være med på til og med? - selv om jeg personlig kunne aldri vært med på noe sånt da jeg synes at å gjøre hele greiene på tv blir feil. Det nærmeste jeg har kommet til et slikt program er "Love-IRL". Det varte kun i en sesong. Kan anbefales. Kunne selvsagt skrevet mer om dette, men føler jeg har fått fram det essensielle. Hva tenker dere? Er det bare meg eller? Endret onsdag kl 23:17 av Jeg-er-anonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet torsdag kl 11:49 #2 Del Skrevet torsdag kl 11:49 Jeg tenker du setter fokus på ting som helt tydelig motarbeider "finne kjærligheten" konseptet. På den annen side opplever ikke jeg at "Love island" egentlig er et "finne kjærligheten" program. (Selv om de later som om de er det. ) Det er jo mer et "Drama -reality"-program. Litt som Paradise Hotel og en del av de andre programmene. De spiller på å gjøre ting som skaper drama. Og tiltrekker seg derfor deltagere som er ute etter å feste og få en betalt ferie der de flørter og drikker og har det gøy, og så kommer hjem og er "kjendiser". Og der mange kan fortsette å få penger for å feste, flørte og drikke etterpå også. Programmer som i større grad skaper muligheter for ekte forbindelser, litt på samme måte som "Love-IRL" er jo "Gift ved første blikk" (Ikke de siste sesongene i Norge, men programmet slik det opprinnelig var.) og "Love is blind". Der begge programmer primært handler om å skape en relasjon med EN partner. Selv om også disse i større grad favoriserer deltakere som "skaper drama" fremfor helt vanlige folk som ønsker å finne kjærligheten. De aller fleste slike realityprogrammer, uavhengig av type, klarer jo oftest å slumpe til å få til et par eller to som varer litt etter programmets slutt. Men både "Love is blind" og "Gift ved første blikk" har jo ført til litt langvarige ekteskap og barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet torsdag kl 18:53 #3 Del Skrevet torsdag kl 18:53 Du tar ikke feil, men jeg tror du forventer for mye av programmene du ser på, de har ikke det målet du håper på. Love Island er bare en litt ryddigere versjon av Paradise hotel. De gjør ikke nødvendigvis noe feil, de gir seerne det de fleste seerne vil ha, og det er drama. Deltagerne vet godt hva de har meldt seg på, det har jo gått i flere sesonger nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå