AnonymBruker Skrevet 2. april #1 Skrevet 2. april Hjelpes, nå har jeg opplevd dette og! Er ikke sikkert at andre synes det var like ubehagelig som meg, men vil gjerne høre fra dere med samme erfaring hvordan dette opplevdes på intervju, eller om det er noen generelle reaksjoner på dette der ute. Jeg var på annengangsintervju for en nyopprettet stilling i bedriften jeg allerede er ansatt hos. I forkant måtte jeg ta en omfattende personlighetstest og to tester for logiske evner. På intervjuet fikk jeg så resultatene presentert av en ekstern HR-person i moderbedriften på teams på storskjerm, mens de to lederne som intervjuet meg satt å noterte som gale samtidig.. jeg var ikke forberedt på å skulle forklare min score foran alle og komme med eksempler på hvorfor jeg er som jeg er, og ble ganske satt ut og svarte langt ifra så godt som jeg kunne gjort om jeg ikke ble stresset av denne situasjonen. På enkelte punkter/resultater fra personlighetstesten sa jeg at jeg ble overrasket over resultatet, men kunne ikke si hva årsaken var til at jeg scorer så lavt på f. eks leder vs en som følger andre eller konfliktsky vs en som liker å stå i i stormer, annet at jeg var uenig og kom med et par eksempler.. jeg følte meg bare teit, fordi det var jo jeg som hadde tatt testen og det må jo vise noen form for lav selvinnsikt. Jeg klarte meg gjennomsnittlig og litt under snittet på logikk-testene, og det var heller ikke noe gøy å få presentert dette på storskjerm foran intervjuerne. jeg måtte også kommentere hvorfor jeg tror jeg scorte slik, hva skal man si - jeg er vel ikke glupere da? nei uff, jeg har tatt tester før intervju før, men da har ikke resultatene blitt lagt frem slik i etterkant før.. man kan jo si at kandidaten får muligheten til å kommentere resultatet, men ser for meg at det må jo være en enda værre opplevelse og på grensen til kleint hvis man får beskjed om at man har veldig lav score på alt.. Anonymkode: 6f8f1...e9a 3
AnonymBruker Skrevet 2. april #2 Skrevet 2. april Føler med deg. Sånne tester er noe dritt. Anonymkode: 01863...400 4
AnonymBruker Skrevet 2. april #3 Skrevet 2. april Uff da. All forskning viser jo at slike tester har veldig lav treffsikkerhet og de kan ikke tillegges vekt, så det er en svært betenkelig praksis ledelsen holder på med her. Anonymkode: 16625...dd4 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #4 Skrevet 3. april Det er helt på trynet uetisk bruk av slike tester. Anonymkode: d6732...174 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #5 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt på trynet uetisk bruk av slike tester. Anonymkode: d6732...174 På hvilken måte mener du det var uetisk? Jeg er enig i at det var ubehagelig for meg som kandidat, men vil gjerne hvorfor du mener det er uetisk, bare nysjerrig på ditt synspunkt TS Anonymkode: 6f8f1...e9a
William_S Skrevet 3. april #6 Skrevet 3. april Det er nå en grunn til at bruken av slike tester er svært omstridt og de testene som faktisk er gode koster ekstremt mye penger å administrere og man må som oftest være autorisert psykolog evt psykiater for å kunne gjøre det. De brukes som regel ikke av vanlige arbeidsgivere. 2
Agatha Skrevet 3. april #7 Skrevet 3. april Det er ganske så vanlig å prate igjennom resultatene fra slike tester, både når de brukes til ansettelse, eller kartlegging av noens kompetanse eller personlighet i forbindelse ned andre ting. Det er liksom en del av pakka som disse "headhunterne" er skolert i. Jeg har selv sertifisering i et slikt kartlegginsverktøy brukt til karriereveiledning. Det som kan være dumt er at de andre som intervjuer ikke har en slik sertifisering og ikke skjønner at resultatene absolutt må taes med klype salt. Hele poenget med samtalen er jo å få mer innsikt i dine sider som arbeidstaker ikke for å sette deg til veggs med resultatene. Jeg synes likevell det er i grenseland til uetisk pga blant annet personvern, spesielt i forhold til evnetester som er utrolig sensitiv nesten medisinsk informasjon om noen. 1
Snok1 Skrevet 3. april #8 Skrevet 3. april Jeg er positiv til tester av god kvalitet som blir utført av sertifiserte testere. Det er også et kvalitetstegn at arbeidsgiver bruker tid og ressurser på rekruttering. Her virker det som om du ikke har vært tilstrekkelig informert om prosessen, og det trekker ned. De -og du!- ville fått mer ut av testene om du hadde vært bedre forberedt på prosessen.
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Skrevet 3. april Har vært akkurat i lik situasjon, bortsett fra at personen på HR satt i samme rom. Ubehagelig ja, og særlig når man ikke føler man kan svare hvorfor. I forrige jobb jeg søkte så ble testene jeg tok i forkant mer brukt som et utgangspunkt for samtale. Var aldri noe snakk om hvor høy/lavt jeg scoret, men trakk heller frem visse elementer og spurte litt rundt det. Likte det veldig mye bedre Anonymkode: 58912...8d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå