Gå til innhold

Økonomi, deling, bonusbarn.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Krev å betale hver for dere. Han betaler 3 flybilletter, du betaler for 2. På restaurant så betaler han for seg og sine, og du for deg og ditt barn. Rommet kan dere dele på 50/50. Forventer han at du skal betale for et halvt barn ekstra? Vel han har lov til å forvente akkurat det han vil. Du trenger uansett ikke å betale 50/50. Du er din egen sjef 💪

Anonymkode: e1b1f...355

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.29):

Kjæresten og jeg deler økonomisk på alt vi foretar oss. Mat, reiser, ferier osv. Han har to barn fra tidligere, jeg har ett. Deler som sagt 50/50. Har vært sammen i åtte år, men bor ikke sammen.  

Dilemmaet er at  barnas mor og han deler ikke 50/50 på utgifter til deres felles barn. Feks. Telefon, idrettslag osv.-det betaler kun han for.  Og når jeg spør så sier han at han skal ordne det.

Er det rimelig at jeg tar det opp med han utover dette?

Anonymkode: 87ae4...3a2

dette er ikke din sak,men mellom mor og far og ønsker far og betale dette for barna sine må du godta det

Anonymkode: 283d7...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (På 3.4.2025 den 7.37):

Dere bor ikke sammen og dere har ikke felles økonomi ut over at dere deler utgifter til ferie og ting dere gjør sammen om jeg skjønner deg riktig TS? 
Da burde han betale for seg og sine og du for deg. og ditt barn.

Edit: Da slipper du tenke på hva han evt har av avtale med sin eks. Det er strengt tatt ikke noe du trenger tenke på så lenge dere er særboere.

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 9.40):

Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg. 

I hverdagen kan det jo uansett ikke ha noe å si? Du er vel ikke med p betaler for mobil til hans unger? Eller hans barns konfirmasjon? 

Jeg leser det slik at det er aktiviteter dere er sammen alle fem på, at dere betaler 50/50? I såfall, så er jo det veldig rart når dere ikke engang er samboere. At hans ex skal betale for barna sine når de er på tur med deg og pappaen er jo ikke riktig, men hverdagslige ting må de jo dele likt. Men det går da ikke ut over deg?

Anonymkode: 79f1a...2fe

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 9.06):

Hvorfor er det et dilemma for deg at han betaler for sine barn ? 

På hvilken måte går det utover deg? 

Anonymkode: 8e2bf...853

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 9.11):

Her forstod ikke jeg heller. Hvorfor påvirker det deg? Uansett om dere bor sammen eller ei, så har han en avtale med sin eks om penger. Dette må ha finne ut av selv. 

Anonymkode: ad356...3e8

Jeg tror jeg skjønte problemet:

TS skriver at han forventer at hun er med og betaler 50% av ting de gjør felles. Altså selv om det egentlig er urettferdig, så forventer han dette og hun velger å gjøre det. Og hun antok vel at han var like "streng" med eksen, og derfor var det ok. Men så viser det seg at han ikke krever deling av utgifter med eksen, selv om han krever det av TS. Og derfor blir det ekstra sårt. Hvorfor er han rund i kantene mot den ene, når han er ganske urimelig mot TS? 

Jeg hadde også blitt lei meg av det. 

Anonymkode: 7992b...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror jeg skjønte problemet: 

TS skriver at han forventer at hun er med og betaler 50% av ting de gjør felles. Altså selv om det egentlig er urettferdig, så forventer han dette og hun velger å gjøre det. Og hun antok vel at han var like "streng" med eksen, og derfor var det ok. Men så viser det seg at han ikke krever deling av utgifter med eksen, selv om han krever det av TS. Og derfor blir det ekstra sårt. Hvorfor er han rund i kantene mot den ene, når han er ganske urimelig mot TS? 

Jeg hadde også blitt lei meg av det. 

Anonymkode: 7992b...e11

Nå vet vi ikke hva slags reiser og aktiviteter TS og kjæresten har hatt sammen med barna, så i utgangspunktet kan det ha vært greit å dele 50/50 om for eksempel utgiftene for en tur ville vært omtrent det samme for hver familie pga alder på barna osv. Men etter 8 år vil jeg tro at det er større utgifter for han som har 2 barn, enn for hun som har ett. Og da blir det urettferdig å dele det på den måten. Nå vet vi ikke annet om alder på barna enn at de har vært sammen i 8 år og at et av hans barn nå skal konfirmeres. Men det er naturlig å tro at barna nå er såpass store at billetter til reiser eller inngang på diverse aktiviteter nå er høy for de 2 barna hans, og at det derfor merkes godt på reisebudsjettet dersom TS skal betale for 1,5 barn i stedet for 1 barn. 

Slik du forklarer det i innlegget ditt har jeg også forståelse for at TS reagerer, for hvorfor skal raushet kun gå mot eksen mens det er forventning om at TS skal "sponse" hans barn?

En annen ting er denne fordelingen av kostnader, som er et evig tema både her og i mellom venner/familie. Personlig synes jeg den som kommer best ut av en 50/50 bør se at det blir urettferdig og selv foreslå at det fordeles på en annen måte. At han tydeligvis forventer at det skal deles likt, og ikke ser at han snylter på TS, gir ikke et veldig godt inntrykk av ham. 

Anonymkode: 54398...01b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør det også slik. Han har to gutter, jeg har en. Vi betaler alt 50/50, i tillegg betaler jeg for alle tre sine mobiler,  en felles fritidsaktivitet 3 ganger i mnd og ting til rommene deres. 

Vi er en familie, jeg tjener litt bedre  vi har to hus, to biler og jeg har i tillegg den hytte.

Deres mor er rar og sær og kontrollerende. Orker ikke bruke en halv kcalori på henne. Vi betaler det barna trenger, ferdig med det.

Jeg betaler også ukelønn til alle tre, uansett om de er hos moren sin eller ikke.

Selvfølgelig urettferdig sånn sett, men la gå. De er barn så kort tid, plutselig flytter de. Jeg vil ikke de skal kjenne på noe forskjellsbehandling. Vi er en familie. Ett fett hvor pengene kommer fra så lenge de har det de trenger og føler seg elsket for den de er.

Anonymkode: 635ed...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...