AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:15 #21 Del Skrevet torsdag kl 05:15 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjæresten og jeg deler økonomisk på alt vi foretar oss. Mat, reiser, ferier osv. Han har to barn fra tidligere, jeg har ett. Deler som sagt 50/50. Har vært sammen i åtte år, men bor ikke sammen. Dilemmaet er at barnas mor og han deler ikke 50/50 på utgifter til deres felles barn. Feks. Telefon, idrettslag osv.-det betaler kun han for. Og når jeg spør så sier han at han skal ordne det. Er det rimelig at jeg tar det opp med han utover dette? Anonymkode: 87ae4...3a2 Altså, du dropper jo bare å betale for hans barn, enkelt og greit. Hva slags avtale han og eksen har, er jo ikke ditt problem og noe du ikke skal blande deg opp i. Anonymkode: d1c16...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:17 #22 Del Skrevet torsdag kl 05:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ok. Når vi, inkludert hans barn eksempelvis reiser så deler vi 50/50: 5000 på hver, da er det overnatting, mat, opplevelser. Han forventer det. Men med eks så er han litt mer medgjørlig feks betaler han telefon for begge barna. 800 i mnd. Forventer ikke at hun er med og deler på utgiftene til barna. Og viss jeg spør, sier han at det skal han ordne. Men årene går:( Anonymkode: 87ae4...3a2 Du sier det er først nå du har oppdaget dette, da har det tydeligvis ikke vært et problem FØR du forstod at eksen hans ikke betalte noe til han? De er tre og du er to, hvorfor i alle dager skal du betale for han og hans to barn? Er vel den enkleste saken i verden, han betaler sitt og du betaler ditt. Anonymkode: d1c16...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:33 #23 Del Skrevet torsdag kl 05:33 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hmm okei.. men du betaler ikke noe for hans barn? Eller forstår jeg fremdeles ikke? I så fall, økonomi ift barn og økonomi ift til et parforhold hvor man ikke bor sammen og egentlig bare bruker penger på fornøyelser er vel ikke helt det samme og sammenlignbart. Kan jo hende han har bedre økonomi enn eksen og at de har en avtale om at han betaler litt ekstra i stede for bidrag? Anonymkode: d9016...12b Når ts og hennes ene barn er med kjæresten og hans 2 barn så betaler de 50/50 altså de betaler for 1 voksen+ 1,5 barn hver. Så hun betaler for et halvt barn mer enn hun har. Altså ferier eller andre ting de gjør ilag. Anonymkode: a9ed1...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet torsdag kl 05:37 #24 Del Skrevet torsdag kl 05:37 (endret) Dere bor ikke sammen og dere har ikke felles økonomi ut over at dere deler utgifter til ferie og ting dere gjør sammen om jeg skjønner deg riktig TS? Da burde han betale for seg og sine og du for deg. og ditt barn. Edit: Da slipper du tenke på hva han evt har av avtale med sin eks. Det er strengt tatt ikke noe du trenger tenke på så lenge dere er særboere. Endret torsdag kl 05:38 av Carrot 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:23 #25 Del Skrevet torsdag kl 06:23 For meg hadde det vært naturlig å betale for eget barn med reiser og opplevelser, ikke for hans 2 barn. Mat kunne jeg helt greit delt 50/50 på. Men feks billetter og slikt er det vel mer naturlig at han betaler for sine 2, spesielt når dere ikke engang bor sammen. Hvis han føler dette blir dyrt, så må han jo be mor om å bidra mer der det er forventet at de deler på utgifter til barna sine. Anonymkode: 4278f...e04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:35 #26 Del Skrevet torsdag kl 06:35 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han burde vel betale 60% og du 40%? Ellers kan han vel bruke egne penger som han vil? Anonymkode: 8823e...903 Dette er et enkelt og genialt forslag. Alltid når dere er ute og spiser, bestiller reiser, overnatter på hotell, er på museum/svømmehaller/kino/teater o.l. bør han betale 60% og du 40% om dere er der som "storfamilie". Er det kun han og barna hans bør han betale 75% og du 25% mens om det kun er TS sitt barn og de to voksne bør utgiftene fordeles med at TS betaler 2/3 og mannen 1/3. Forstår at TS er særboer og da kommer ikke daglige utgifter som bolig, mat, strøm, telefonabonnementer o.l inn i regnskapet. Dette holdes derfor utenom og TS bør slutte å bry seg med hva mannen bruker av penger på barna utenom. Moren til mannens barn bruker definitivt masse penger på barna, hun også. Anonymkode: 7625e...ba3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:05 #27 Del Skrevet torsdag kl 07:05 Hos oss er biomor et mareritt å jobbe med, og siden mannen tjener greit har vi akseptert at det er bedre for alle om vi bare tar alt av økonomiske utgifter. Han bor fast hos oss, så vi betaler ikke barnebidrag. Anonymkode: e8ce1...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet torsdag kl 07:25 #28 Del Skrevet torsdag kl 07:25 Slik jeg leser det er dette mer en følelsesmessig greie, TS? Ettersom dere hverken bor sammen eller er gift/felles barn, er det jo naturlig for dere å dele utgifter. Jeg skjønner at når han fortsetter å "spandere" på eksen så gir det en litt uggen følelse. Så fremt hun ikke sliter med å få endene til å møtes eller dekke det nødvendige for barna, så er en del av skilsmissen at hun skal stå på egne ben og ta sin del av kostnadene. Menn spanderer ofte for å vise en viss omsorg, eller imponere, eller holde seg inne med en kvinne. Kanskje gjør han det fordi han tror samarbeidet blir bedre, og da kan han rettferdiggjøre det med hensyn til barna. Men hun er faktisk pliktig, som voksen kvinne, å opprettholde et godt samarbeid uten å være "betalt" for det. Så nei, det har jo strengt tatt ikke noe med deg å gjøre. Men jeg skjønner godt at du har en følelsesmessig respons på det, for realiteten er at han gjør mer for eksen enn han må, og ikke gir deg det samme. Kanskje er han t.o.m. litt gnien. Det handler egentlig ikke om pengene som brukes, men følelsen av at hun er en kvinne han fortsatt har "under sin vinge", mens han ikke ser deg på samme måte. Du kan jo lufte dette for ham og hvilken følelse det gir deg personlig. Men iom. at dere sammen ikke er en familie eller husholdning, så vil jo dette uansett være utenfor din kontroll. Jeg går utifra at du heller ikke har noen oversikt over deres relasjon. Du får vurdere hvor ærlig du vil være om dette, utifra hvordan deres fremtid ser ut. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:40 #29 Del Skrevet torsdag kl 07:40 Jeg forstår ikke helt hva du mener jeg. I hverdagen kan det jo uansett ikke ha noe å si? Du er vel ikke med p betaler for mobil til hans unger? Eller hans barns konfirmasjon? Jeg leser det slik at det er aktiviteter dere er sammen alle fem på, at dere betaler 50/50? I såfall, så er jo det veldig rart når dere ikke engang er samboere. At hans ex skal betale for barna sine når de er på tur med deg og pappaen er jo ikke riktig, men hverdagslige ting må de jo dele likt. Men det går da ikke ut over deg? Anonymkode: 79f1a...2fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet torsdag kl 08:28 #30 Del Skrevet torsdag kl 08:28 Slik jeg forstår det gremmes ts over at kjæresten er villig til å bruke mer penger når det gagner eksen, men når det gjelder ts forventer han å spare på hennes bekostning. Det er jo forståelig at ts irriterer seg over det, som alenemor kunne hun sikkert brukt de pengene på noe som gagner hennes eget barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:35 #31 Del Skrevet torsdag kl 08:35 Hvis det er utgifter til en is, et måltid etc hadde jeg syntes det var slitsomt å finregne på det. Men ved en dyr ferietur for 5 mennesker hadde jeg satt foten ned for å dele halvparten. Anonymkode: f8c51...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:06 #32 Del Skrevet i går, 07:06 AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.29): Kjæresten og jeg deler økonomisk på alt vi foretar oss. Mat, reiser, ferier osv. Han har to barn fra tidligere, jeg har ett. Deler som sagt 50/50. Har vært sammen i åtte år, men bor ikke sammen. Dilemmaet er at barnas mor og han deler ikke 50/50 på utgifter til deres felles barn. Feks. Telefon, idrettslag osv.-det betaler kun han for. Og når jeg spør så sier han at han skal ordne det. Er det rimelig at jeg tar det opp med han utover dette? Anonymkode: 87ae4...3a2 Hvorfor er det et dilemma for deg at han betaler for sine barn ? På hvilken måte går det utover deg? Anonymkode: 8e2bf...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:11 #33 Del Skrevet i går, 07:11 Her forstod ikke jeg heller. Hvorfor påvirker det deg? Uansett om dere bor sammen eller ei, så har han en avtale med sin eks om penger. Dette må ha finne ut av selv. Anonymkode: ad356...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:13 #34 Del Skrevet i går, 07:13 AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.57): Ok. Når vi, inkludert hans barn eksempelvis reiser så deler vi 50/50: 5000 på hver, da er det overnatting, mat, opplevelser. Han forventer det. Men med eks så er han litt mer medgjørlig feks betaler han telefon for begge barna. 800 i mnd. Forventer ikke at hun er med og deler på utgiftene til barna. Og viss jeg spør, sier han at det skal han ordne. Men årene går:( Anonymkode: 87ae4...3a2 Ja, men hvorfor betaler du halvparten av ferien til hans barn? Det må jo han betale selv. Betaler han telefon for dine barn? Skjønner ikke dette helt, jeg da, men.. Anonymkode: ad356...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:17 #35 Del Skrevet i går, 07:17 Om det er noen trøst TS så vit da det forventes av alle steforeldrene å ta regningen for bonusbarna. Gjør du ikke det så er du heller ingen god steforelder i følge de på Kvinneguiden. Men det er mulig dette bare gjelder stefedre, og at stemødre.. Anonymkode: ee4b4...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:18 #36 Del Skrevet i går, 07:18 AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 23.06): Dette har du egentlig ikke noe med. Hvordan han og hans ex velger å forsørge barna sine er opp til dem. Det hadde vært litt annerledes om du hadde bodd med dem. At du velger å dele regningen 50/50 når dere er på turer, er raust av deg. Jeg hadde nok gjort det samme, da det sjeldent blir noe godt forhold av å sitte å finregne på kronene. Men det er fremdeles ditt valg og ikke noe du må gjøre. Anonymkode: 29305...535 Enig i dette, men hadde jeg vært TS, hadde jeg betalt for meg selv og mitt barn på ferie, altså selve reisen, så måtte kjæresten betalt for seg og sine barn. Felles måltider/opplevelser hadde vi kanskje ikke finregnet på. Hvis kjæresten og eksen hans ikke blir enige om hvem som skal betale hva for deres fellesbarn, er strengt tatt hans problem og ikke TS sitt. Anonymkode: ad356...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:26 #37 Del Skrevet i går, 07:26 Det var litt klønete formulert i HI, men jeg forstår det slik at hvis dere skal på ferie, utflukt eller spise ute så deler dere alltid 50/50 selv om han har 2 barn og du 1. Dette krever han av deg, men når moren til ungene ikke vil dele 50/50 på utgifter så synes han det er helt ok. Heretter hadde jeg bare sagt at fra nå av så betaler vi hver for oss. Han tjener jo penger på at du er med å sponse hans barn. Jeg har en samboer som er veldig raus og han betaler gladelig for bonusbarnet sitt, men så betaler jeg gjerne mer i hverdagen i form av matugifter. Synes kjæresten din høres litt urimelig ut, spesielt når det er egne regler for deg. Nei, betal hver for dere så blir det ikke urettferdig. Anonymkode: 85783...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå