Gå til innhold

Økonomi, deling, bonusbarn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjæresten og jeg deler økonomisk på alt vi foretar oss. Mat, reiser, ferier osv. Han har to barn fra tidligere, jeg har ett. Deler som sagt 50/50. Har vært sammen i åtte år, men bor ikke sammen.  

Dilemmaet er at  barnas mor og han deler ikke 50/50 på utgifter til deres felles barn. Feks. Telefon, idrettslag osv.-det betaler kun han for.  Og når jeg spør så sier han at han skal ordne det.

Er det rimelig at jeg tar det opp med han utover dette?

Anonymkode: 87ae4...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere bor ikke sammen, men du syns det er urettferdig at kjæresten din betaler mye for EGNE barn?

Du syns hans eks burde betale mer, så han evt kan spandere på deg og dine??

Ellers bør jo han betale for seg og du for deg.

Altså ikke 50 50. Han har jo tross alt to barn og ikke ett.

Du skal ikke betale for 1,5 barn.

Anonymkode: c040d...c38

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke helt problemet så lenge dere er særboere… du sponser jo ikke hans barn på noe vis da? Nei så lenge det ikke gikk ut over meg så ville jeg ikke lagt meg opp i hvilken avtale han og eksen har. 

Anonymkode: d9016...12b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere bor ikke sammen, men du syns det er urettferdig at kjæresten din betaler mye for EGNE barn?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sett problemet med å dele 50/50 med han/de, men synest jo at barnas mor også bør det. Var ikke klar over det før nylig. Hun ville feks ikke dele 50/50 i deres felles barn sin konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan deler dere alt 50/50 rent praktisk hvis dere ikke bor sammen? 

forklar gjerne, ble ikke helt klok

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ikke helt problemet så lenge dere er særboere… du sponser jo ikke hans barn på noe vis da? Nei så lenge det ikke gikk ut over meg så ville jeg ikke lagt meg opp i hvilken avtale han og eksen har. 

Det er jo akkurat det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo akkurat det jeg gjør.

Hvordan da? Tror du må spesifisere litt mer, ting gir ikke helt mening i hovedinnlegget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan da? Tror du må spesifisere litt mer, ting gir ikke helt mening i hovedinnlegget 

Ok. Når vi, inkludert hans barn eksempelvis reiser så deler vi 50/50: 5000 på hver, da er det overnatting, mat, opplevelser. Han forventer det. Men med eks så er han litt mer medgjørlig feks betaler han telefon for begge barna. 800 i mnd. Forventer ikke at hun er med og deler på utgiftene til barna.  Og viss jeg spør, sier han at det skal han ordne. Men årene går:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts har 1 barn. Kjæresten har 2.

Til sammen har de 3 barn. Utgiftene til de 3 barna deles på 2, dvs ts betaler for 1,5 barn når de er sammen.

I og med at menn ofte spiser mer enn kvinner burde kjæresten allerede der betalt mer enn 50%.

I forhold til utgifter til feks konfirmasjon så er det uklart om ts bidrar. Jeg synes den type utgifter bør holdes utenom, dvs ikke deles mellom ts og kjæresten. 

Jeg er forøvrig usikker på hvordan utgiftsdelingen mellom ts og barnas mor påvirker ts direkte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan påvirker dette deg?

Anonymkode: 2c456...d09

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han burde vel betale 60% og du 40%? 

Ellers kan han vel bruke egne penger som han vil? 

Anonymkode: 8823e...903

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis dere ikke bor sammen så har dere vel ikke felles økonomi utover reiser og opplevelser og fellesmåltider? 

Du sponser vel ikke hans barns konfirmasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tror du?

Jeg tror at det ikke burde påvirke deg, annet enn at du blir sur for at ekskona er gnien og bruker exen sin til økonomisk vinning? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har du egentlig ikke noe med. Hvordan han og hans ex velger å forsørge barna sine er opp til dem. Det hadde vært litt annerledes om du hadde bodd med dem. At du velger å dele regningen 50/50 når dere er på turer, er raust av deg. Jeg hadde nok gjort det samme, da det sjeldent blir noe godt forhold av å sitte å finregne på kronene. Men det er fremdeles ditt valg og ikke noe du må gjøre. 

Anonymkode: 29305...535

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Når vi, inkludert hans barn eksempelvis reiser så deler vi 50/50: 5000 på hver, da er det overnatting, mat, opplevelser. Han forventer det. Men med eks så er han litt mer medgjørlig feks betaler han telefon for begge barna. 800 i mnd. Forventer ikke at hun er med og deler på utgiftene til barna.  Og viss jeg spør, sier han at det skal han ordne. Men årene går:(

Hmm okei.. men du betaler ikke noe for hans barn? Eller forstår jeg fremdeles ikke? I så fall, økonomi ift barn og økonomi ift til et parforhold hvor man ikke bor sammen og egentlig bare bruker penger på fornøyelser er vel ikke helt det samme og sammenlignbart. Kan jo hende han har bedre økonomi enn eksen og at de har en avtale om at han betaler litt ekstra i stede for bidrag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke du betaler ekstra fordi barnas mor betaler mindre, så ser jeg ikke problemet. Dere får være enige om hva dere gjør når dere finner på ting sammen - hvordan de ordner tannlege, konfirmasjon eller slalåmski til barna er opp til kjæresten og hans eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere bor ikke sammen, så dette har du jo egentlig ikke noe med. Kanskje hun betaler andre ting? Han betaler mobilregningen og hun betaler skolemelk. 

jeg har barnas mobilabonnement i familiepakka mi på onecall fordi det er mest praktisk. Da kunne i teorien far betalt skole-melkabonnementene. Men han er et surrehue, så jeg har ordnet de også, så da har jeg plusset begge deler barnebidraget etter avtale med han. Glad samboerene våres ikke blander seg inn i våres avtaler. 

Anonymkode: feb25...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva barnemor bidrar med er revnende likegyldig.

At HAN forventer at DU skal betale 50% når han har 1 barn ekstra derimot.....

Anonymkode: ad4b7...3e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...