Gå til innhold

Britisk korthår-mangler stamtavle

Lisemor92

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg en britisk korthår i begynnelsen av Mars. Verdens fineste lille pus ❣️ MEN, det er et stort men. Jeg ble lovet at hun skulle sende meg en stamtavle i posten.. den har enda ikke kommet. Jeg spør igjen og igjen, å hun sier den kommer. Men redd den ikke blir å dukke opp. Jeg er nygjerrig på om det er flere her som har kjøpt seg britisk korthår fra Oslo området i det siste? 
Katten er født 12.12.2024

Og ja, det er lett å være etterpåklok… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe rasekatt register du kan sjekke? Håper ikke du ble lurt 😓

Anonymkode: 9763f...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet navn på hennes oppdrett. Det hører til i utlandet. Får ikke opp noen katter der da. Vanskelig å kommunisere med selger, da hun blir irritert når jeg «maser» om ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under wcf (world cat federation) har hun stamtavlene ettersom hun sier. Men rart den ikke har dukket opp til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisemor92 skrev (14 minutter siden):

Har funnet navn på hennes oppdrett. Det hører til i utlandet. Får ikke opp noen katter der da. Vanskelig å kommunisere med selger, da hun blir irritert når jeg «maser» om ting. 

Hun blir irritert når du maser? Voksent av henne, hun burde sendt stamtavlen i går, men tåler ikke mas.. beklager det er ikke et godt tegn. 

Anonymkode: 9763f...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet.. veldig interessert i å komme i kontakt med andre kattekjøpere av denne damen. Men ikke lett å finne dem. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ikke lovende ut. Har britisk korthår selv som er kjøpt i Oslo-området, men fra en fife-registrert og seriøs oppdretter. Fikk med stamtavle da vi hentet kattungene. 

Kjøp fra seriøs oppdretter nest gang, ikke fra Finn.no

Anonymkode: 4a159...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, det har jeg erfart at jeg skal. Problemet var at jeg trodde den skulle sendes med katten. (Den ble sendt hit) pga veldig lang reisevei. Å når katten kom sto det i kontrakt at stamtavle kommer om 2-3 uker. Nå har det gått 5 uker snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisemor92 skrev (13 timer siden):

Neppe samme dama, men høres veldig likt ut som min erfaring. Virket som hun ble irritert når jeg spurte om ting, som evt sykdommer, eller som hun tok det personlig. Veldig merkelig, og jeg ble "redd" for å spørre om ting. Min katt er derimot britisk langhår, og oppdrettet var i Norge, ikke utlandet (men hun importerte hannkatt fra utlandet).

Dessverre ikke registrert i NRR eller annet sted som jeg klarte å finne i etterkant, men i mitt tilfelle har jeg fått bekreftet av en seriøs oppdretter at katten garantert er renraset, så det var betryggende. Skulle gjerne hatt stamtavle, avtalen var at jeg betalte for det selv, men får ikke svar fra henne lenger, så har gitt opp nå. Hadde vært kult å ha fordi jeg aldri har hatt rasekatt før, ikke som barn heller, men ikke så viktig annet enn som et bevis å henge på veggen.

Håper det ordner seg for deg til slutt, og at stamtavlen kommer. Du kan evt sjekke opp typebeskrivelse fra FIFE, for å sjekke om katten din ser ut til å passe inn i alle beskrivelsene. Hos meg stemmer som sagt alt, inkl ekstra hår på innsiden av ørene (altså på hodet, haha) og en liten klump på snuten/nesa.

Edit: her er om britisk korthår på NRR (norsk org). https://www.nrr.no/rasekatt/britisk-korthar/

Litt ned på siden er link til PDF fra FIFE

Endret av Shy Guy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shy Guy skrev (23 minutter siden):

Neppe samme dama, men høres veldig likt ut som min erfaring. Virket som hun ble irritert når jeg spurte om ting, som evt sykdommer, eller som hun tok det personlig. Veldig merkelig, og jeg ble "redd" for å spørre om ting. Min katt er derimot britisk langhår, og oppdrettet var i Norge, ikke utlandet (men hun importerte hannkatt fra utlandet).

Dessverre ikke registrert i NRR eller annet sted som jeg klarte å finne i etterkant, men i mitt tilfelle har jeg fått bekreftet av en seriøs oppdretter at katten garantert er renraset, så det var betryggende. Skulle gjerne hatt stamtavle, avtalen var at jeg betalte for det selv, men får ikke svar fra henne lenger, så har gitt opp nå. Hadde vært kult å ha fordi jeg aldri har hatt rasekatt før, ikke som barn heller, men ikke så viktig annet enn som et bevis å henge på veggen.

Håper det ordner seg for deg til slutt, og at stamtavlen kommer. Du kan evt sjekke opp typebeskrivelse fra FIFE, for å sjekke om katten din ser ut til å passe inn i alle beskrivelsene. Hos meg stemmer som sagt alt, inkl ekstra hår på innsiden av ørene (altså på hodet, haha) og en liten klump på snuten/nesa.

Edit: her er om britisk korthår på NRR (norsk org). https://www.nrr.no/rasekatt/britisk-korthar/

Litt ned på siden er link til PDF fra FIFE

Tusen takk for svar. Det skal jeg sjekke ut! Nei for min del er ikke tavlen så viktig egentlig, men når man først betaler så mye for en katt, og jeg ble lovet stamtavle forventer jeg å få den. Uten stamtavle regnes katten egentlig som en vanlig huskatt, å da skal de ikke være så himla dyre tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...