AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:33 #1 Del Skrevet onsdag kl 19:33 Jeg skulle lage marsipan i dag, og det er jo egentlig veldig få ingredienser og rett frem - men synes ikke det ble helt bra, og lurer på om jeg gjorde noe feil? Jeg rakk ikke å la mandlene tørke i 2 døgn på kjøkkenbenk etter skolding, bare ett. Derfor lot jeg de tørke en time på 50 grader i ovn for å tørke dem, men synes fortsatt de var myke. derfor lot jeg dem stå 15 min på 80 grader etter det. Jeg synes at marsipanen fikk en liten usmak, ikke mye, men jeg lurer på om dette var fordi mandlene ble så varme og da kanskje endrer smak? smakte på en mandel etter ovnen, var på en måte litt søtere enn vanlig.. Jeg tilsatte appelsinskall i den ene batchen, ble ganske god, men ikke sånn helt vill. tenkte å redde den andre med litt amaretto. konsistensen er kjempegod, men smaker ikke optimalt.. vet ikke om det bare er jeg som har vokst fra meg smaken på marsipan eller om den faktisk er litt lite god. påvirker varme madlene? de ble ikke røstet etter helt harde, viktig å nevne. Anonymkode: 5180f...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:36 #2 Del Skrevet onsdag kl 19:36 Spør noen om å smake på det, noen ganger når jeg lager noe blir jeg så usikker på hva det egentlig smaker at det blir helt off til slutt, da roper jeg på en venn eller nabo, og de kan bekrefte eller avkrefte hehe Anonymkode: f4831...52b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:40 Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:41 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 For en ufattelig nyttig og trøstende opplysning å komme med til noen som nettopp har laget mat for å gi i gave, hvorfor har du behov for å trykke andre ned? Anonymkode: f4831...52b 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:43 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Har du laget hjemmelaget marsipan før? Og hva sammenligner du smaken med? Mye sterkere mandelsmak i hjemmelaget versjon for eksempel. Anonymkode: eaf66...eba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:14 #6 Del Skrevet onsdag kl 20:14 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 vedkommende ønsker seg noe jeg lager selv, deriblant marsipan.. skal tegne et kort også, og gi blomster og vin. så er nok helt innafor for mottakeren så får du heller kaste det når du får slikt TS Anonymkode: 5180f...ae9 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:30 #7 Del Skrevet onsdag kl 20:30 Du har jo ristet mandlene.. det gjør noe med fettet i dem og smak. Det er jo derfor man rister feks pinjekjerner Anonymkode: 6c837...2cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:35 #8 Del Skrevet onsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 Da lurer jeg på hvordan du klarer deg i vanlige matbutikker. Anonymkode: 29e88...cb9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet onsdag kl 20:38 #9 Del Skrevet onsdag kl 20:38 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 du hørtes ut som en som er koselig å gi gaver til 😝 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:42 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:42 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har ikke så mye å si her, om det er en trøst. Om jeg får mat i gave går det i søpla før jeg har smakt på det. Anonymkode: 601ed...b97 Så du spiser kun mat du har laget selv 😳 Aldri et restaurantbesøk, spiser aldri når (hvis) du er på besøk hos venner eller familie? Å ikke kunne spise mat andre har laget må være en utrolig kjip og usosial fobi! TS, mandler får en mer intens smak når de varmebehandles, men de blir ikke ødelagte eller får dårlig smak. Tror ikke du trenger å være redd for usmak selv om mandlene har vært varme. Anonymkode: b468b...a64 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl 04:48 #11 Del Skrevet torsdag kl 04:48 Vi tørker alltid mandlene i ovn, over flere dager, så jeg oppfatter det hvertfall ikke som en bismak. Har aldri laget marsipan uten tørking i ovn, så vet ikke hvordan det eventuelt smaker uten. 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:45 #12 Del Skrevet torsdag kl 05:45 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For en ufattelig nyttig og trøstende opplysning å komme med til noen som nettopp har laget mat for å gi i gave, hvorfor har du behov for å trykke andre ned? Anonymkode: f4831...52b Her kan man si ting som det er. Det er ekstremt mange som ikke liker mat-gaver. Men folk får jo aldri høre det i det virkelige liv, så de fortsetter med disse prosjektene, som egentlig ikke er så verdsatt i det hele tatt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du spiser kun mat du har laget selv 😳 Aldri et restaurantbesøk, spiser aldri når (hvis) du er på besøk hos venner eller familie? Å ikke kunne spise mat andre har laget må være en utrolig kjip og usosial fobi! TS, mandler får en mer intens smak når de varmebehandles, men de blir ikke ødelagte eller får dårlig smak. Tror ikke du trenger å være redd for usmak selv om mandlene har vært varme. Anonymkode: b468b...a64 Problemet med slike matgaver er akkurat det som beskrives i HI "...lurer på om noe ble feil....prøvde så... lå på benken...lå i ovnen...prøvde appelsin....prøvde amaretto... har en viss bismak...er usikker... ". Det vil si ganske ekkelt, da man ikke vet helt hva man holder på med, og om sluttresultatet i det hele tatt er spisenes. Vanlig mat som en person er vant med å lage, er noe annet. Anonymkode: 601ed...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:57 #13 Del Skrevet torsdag kl 06:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her kan man si ting som det er. Det er ekstremt mange som ikke liker mat-gaver. Men folk får jo aldri høre det i det virkelige liv, så de fortsetter med disse prosjektene, som egentlig ikke er så verdsatt i det hele tatt. Problemet med slike matgaver er akkurat det som beskrives i HI "...lurer på om noe ble feil....prøvde så... lå på benken...lå i ovnen...prøvde appelsin....prøvde amaretto... har en viss bismak...er usikker... ". Det vil si ganske ekkelt, da man ikke vet helt hva man holder på med, og om sluttresultatet i det hele tatt er spisenes. Vanlig mat som en person er vant med å lage, er noe annet. Anonymkode: 601ed...b97 Næ, du sier jo at mat du får i gave uansett går i søpla uten at du smaker på det. Men om jeg ga deg en matgave vet du jo ikke om jeg har knotet med den eller har laget den helt proft. Samme når du er på besøk, med mindre du har en bitteliten omgangskrets og du kjenner kokkekunnskapene til alle ned til minste detalj. Anonymkode: b468b...a64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:12 #14 Del Skrevet torsdag kl 07:12 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Næ, du sier jo at mat du får i gave uansett går i søpla uten at du smaker på det. Men om jeg ga deg en matgave vet du jo ikke om jeg har knotet med den eller har laget den helt proft. Samme når du er på besøk, med mindre du har en bitteliten omgangskrets og du kjenner kokkekunnskapene til alle ned til minste detalj. Anonymkode: b468b...a64 Nettopp. Det er historier som beskrevet i HI som gjør at det går i søpla. Å ovnsbake litt kylling med grønnsaker er noe annet enn at man kommer med en marsipan man har knotet med i flere døgn, uten å helt vite hva man gjør, og nå være veldig usikker på sluttresultatet. Anonymkode: 601ed...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:18 #15 Del Skrevet torsdag kl 07:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Det er historier som beskrevet i HI som gjør at det går i søpla. Å ovnsbake litt kylling med grønnsaker er noe annet enn at man kommer med en marsipan man har knotet med i flere døgn, uten å helt vite hva man gjør, og nå være veldig usikker på sluttresultatet. Anonymkode: 601ed...b97 Men igjen, om du spiser hos andre vet jo ikke du om de har knotet med maten. Selv en sjokoladekake kan knotes med, vet du. Vel, jeg skal ikke avspore mer, jeg bare skjønner meg ikke på folk som deg, som heller kaster mat enn å stole såpass på egne smaksløker at man smaker på den og deretter avgjør matens videre skjebne. Anonymkode: b468b...a64 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:30 #16 Del Skrevet torsdag kl 07:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her kan man si ting som det er. Det er ekstremt mange som ikke liker mat-gaver. Men folk får jo aldri høre det i det virkelige liv, så de fortsetter med disse prosjektene, som egentlig ikke er så verdsatt i det hele tatt. Problemet med slike matgaver er akkurat det som beskrives i HI "...lurer på om noe ble feil....prøvde så... lå på benken...lå i ovnen...prøvde appelsin....prøvde amaretto... har en viss bismak...er usikker... ". Det vil si ganske ekkelt, da man ikke vet helt hva man holder på med, og om sluttresultatet i det hele tatt er spisenes. Vanlig mat som en person er vant med å lage, er noe annet. Anonymkode: 601ed...b97 Dette argumentet skjønte jeg ikke. Selvfølgelig er sluttresultatet til ts spisenes, marsipanen har bare en annen smak enn det hun er vant med. Sannsynligvis fordi mandlene er tørket i ovn, fremfor bare på benk (som virket som det ts egentlig var vant med å gjøre). Å smakstilsette marsipan er helt vanlig. Marsipan vil jeg også kategorisere som vanlig mat? Det er slett ikke alle som lager mat og kaker de er vant med å lage når de har gjester eller på en eller annen måte skal servere andre. Mange prøver seg på noe nytt, eller noe de ikke serverer til vanlig. Syns du virkelig at det er ekkelt å spise mat eller bakst fra noen som forteller deg at dette er noe nytt de har prøvd seg på, eller noe de sjeldent har lagd? Eller hva med de som forteller at de måtte bytte ut en ingrediens i noe de vanligvis lager, og er spent på smaken? Det høres i så fall veldig sært ut. Anonymkode: cacd7...a6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå