AnonymBruker Skrevet 2. april #1 Del Skrevet 2. april Kjenner jeg har en tønne med mø.. innvendig som må ut. Dette gjør smertene fra ribbeinet enda mer synlig. Jeg tok to stk. Toilax i går kveld. Fylte på med Dulcolax i dag. Sitter like dønn. Spiser kun helsebrød med masse kli. Drikk vann til den store gullmedaljen, men redd for det også. Jeg har også et spiserørsbrokk, så fyller jeg opp med for mye risikerer jeg å få brekninganfall og det er i alle fall ikke deilig med bruddet i siden. Var på gastrokirurgen en gang og der fikk jeg forut en koloskopi en liter med vann iblandet pulver. Det blir i overkant mye å drikke, men da kom absolutt alt fra topp til tå. Da er det verdt det. Drømmer om den seansen nå. Den får man kanskje ikke tak i selv? Eller legene er restriktive? Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #2 Del Skrevet 2. april Tipper du fikk Movicol. Reseptfritt på apoteket. Anonymkode: c9ddb...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #3 Del Skrevet 2. april Jeg er kronisk forstoppet. Laxoberal er det eneste som funker for meg. Tar cirka 30 dråper i 20-tiden på kvelden, og kan gå på do mellom 08 og 10 dagen etter. Dulcolax og Movicol har ingen effekt hos meg, så mulig du også må gå sterkere til verks. Anbefaler deg uansett å snakke med lege. Anonymkode: 1768c...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #4 Del Skrevet 2. april Har du trykket, men får det ikke ut? Eller venter du på at kroppen skal gi «trykket»? Anonymkode: cabaf...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #5 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 20.11): Har du trykket, men får det ikke ut? Eller venter du på at kroppen skal gi «trykket»? Anonymkode: cabaf...59f Ekspander Det lar seg dårlig trykke med ribbensbrudd.Må få en form for tømming. Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #6 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 19.49): Jeg er kronisk forstoppet. Laxoberal er det eneste som funker for meg. Tar cirka 30 dråper i 20-tiden på kvelden, og kan gå på do mellom 08 og 10 dagen etter. Dulcolax og Movicol har ingen effekt hos meg, så mulig du også må gå sterkere til verks. Anbefaler deg uansett å snakke med lege. Anonymkode: 1768c...cd7 Ekspander Laxeberal, ok? Og kronisk bruk? Dette er vel ikke bra for tarmen på sikt? Jeg har prøvd med svisker oppbløtet før. Det er gunstig. Men jeg kan overhode ikke trykke pga ribbeina.. Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #7 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.04): Laxeberal, ok? Og kronisk bruk? Dette er vel ikke bra for tarmen på sikt? Jeg har prøvd med svisker oppbløtet før. Det er gunstig. Men jeg kan overhode ikke trykke pga ribbeina.. Anonymkode: fa7f3...a60 Ekspander Laxoberal, ja. På sikt er det naturligvis ikke gunstig. Jeg har en del mage og tarmproblemer, og må bruke det flere ganger ukentlig. Alternativet er hemorider, skarp avføring som skraper opp tarm og anus, samt blødninger. Da er Laxoberal bedre. Svisker er sikkert flott for de som har milde til moderate problemer, men gjør ikke så mye for meg. Håper du får lettet på trykket, det høres ikke noe godt ut ❤️ Ribbeinsbrudd er utrolig smertefullt. Anonymkode: 1768c...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #8 Del Skrevet 2. april Hvis du tar sterke smertestillende tabletter kan dette gjøre at du blir forstoppet. Du burde kanskje prøve noe av det de andre foreslår. Anonymkode: b3bf1...347 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #9 Del Skrevet 2. april Gå på apoteket og spør etter det sterkeste, mest potente/effektive. Da du har veldig redusert evne til å trykke må du ha noe veldig effektivt. Dette kan du høre med legen din om, men jeg hadde prioritert en eller to sekunders smerte for å få den tømmingen. Ta Paracet/ibux i forkant. Tror neppe det vil gjøre mer skade på ribbeina , med trykking som skal til for å få tømt men den bør være effektiv, og vare kortest mulig (derav bør du ta turen på apoteket ) Anonymkode: 4ae65...52c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #10 Del Skrevet 2. april Ta paralgin forte før trykkinga. Anonymkode: 428b8...8e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #11 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.10): Gå på apoteket og spør etter det sterkeste, mest potente/effektive. Da du har veldig redusert evne til å trykke må du ha noe veldig effektivt. Dette kan du høre med legen din om, men jeg hadde prioritert en eller to sekunders smerte for å få den tømmingen. Ta Paracet/ibux i forkant. Tror neppe det vil gjøre mer skade på ribbeina , med trykking som skal til for å få tømt men den bør være effektiv, og vare kortest mulig (derav bør du ta turen på apoteket ) Anonymkode: 4ae65...52c Ekspander Det jeg fikk på gastrokirurgen en gang ble et takras av dimensjoner. Pasientene løp omkring for å finne ledige dasser., for flere hadde fått dette tømmingsregimet samtidig. Ikke mye trykking som behøvdes der. Fikk aldri spurt hvilket preparat dette var. Måtte drikke en bøtte med vann..det var ikke like morsomt. Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 2. april #12 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.18): Det jeg fikk på gastrokirurgen en gang ble et takras av dimensjoner. Pasientene løp omkring for å finne ledige dasser., for flere hadde fått dette tømmingsregimet samtidig. Ikke mye trykking som behøvdes der. Fikk aldri spurt hvilket preparat dette var. Måtte drikke en bøtte med vann..det var ikke like morsomt. Anonymkode: fa7f3...a60 Ekspander Kanskje du finner journalen på helsenorge? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #13 Del Skrevet 2. april Var sikkert Picoprep eller lignende du fikk den gangen. Er det som brukes til tarmtømming før koloskopi. Anonymkode: df21b...d84 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #14 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.01): Det lar seg dårlig trykke med ribbensbrudd.Må få en form for tømming. Anonymkode: fa7f3...a60 Ekspander Det skjønner jeg. Tenkte på om kroppen har sagt i fra at det kommer og det er fysisk umulig å få ut, eller om kroppen ikke har hjulpet til med å lage trykk. Sliter ofte med forstoppelse og synes trykket kroppen lager er en svak rie. Når jeg er forstoppet får jeg hvertfall ikke gjort noe uten at kroppen er villig. Har jeg trykk fra kroppen, men det er for hardt kan du bruke klyster, den store man får ved fødsel. Nekter kroppen å gi trykkfølelsen kan du ta mer avføringsmidler.. Prøvd Pursenid? Den funger på en annen måte enn dulcolax. Anonymkode: cabaf...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 2. april #15 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.11): Ta paralgin forte før trykkinga. Anonymkode: 428b8...8e8 Ekspander PF er helt ekstremt forstoppelseskapende ... Man skal alltid ta laksantia med slike tabletter ... Så ditt råd vil nærmest virke mot sin hensikt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #16 Del Skrevet 2. april Happyflopp skrev (På 2.4.2025 den 21.59): PF er helt ekstremt forstoppelseskapende ... Man skal alltid ta laksantia med slike tabletter ... Så ditt råd vil nærmest virke mot sin hensikt. Ekspander I tillegg er jeg en av tre som ikke omdanner kodein. Da har PF kun forstpoppelses-mekanismer, ingenting annet. Anonymkode: fa7f3...a60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #17 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.51): Var sikkert Picoprep eller lignende du fikk den gangen. Er det som brukes til tarmtømming før koloskopi. Anonymkode: df21b...d84 Ekspander Høres ut som jeg vil gå for noe slikt. Hvis det er mulig å få tak i for den menige mann.. Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 3. april #18 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.08): I tillegg er jeg en av tre som ikke omdanner kodein. Da har PF kun forstpoppelses-mekanismer, ingenting annet. Anonymkode: fa7f3...a60 Ekspander Jepp , da håper jeg du fått noe annet smertestillende . Brukket ribbein selv og måtte innta en god del knask i senga før jeg stod opp , umulig komme ut av senga ute 😩God bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #19 Del Skrevet 3. april Happyflopp skrev (På 3.4.2025 den 2.49): Jepp , da håper jeg du fått noe annet smertestillende . Brukket ribbein selv og måtte innta en god del knask i senga før jeg stod opp , umulig komme ut av senga ute 😩God bedring Ekspander Vet nesten ikke hva som er verst, ribbeinet eller obstipasjonen. Våken er jeg i hvert fall. Jævlig å ligge. Anonymkode: fa7f3...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 3. april #20 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 2.59): Vet nesten ikke hva som er verst, ribbeinet eller obstipasjonen. Våken er jeg i hvert fall. Jævlig å ligge. Anonymkode: fa7f3...a60 Ekspander Hadde det på akkurat samme måte i fjor etter ett stygt fall på en jerndings 😩 du må nok gå hardt til verks , både ta piller og for eks microlax , og husk fiber , mye vann , få fart på tarmene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå