Gå til innhold

Uforsvarlig å ikke ha en hånd på stellebordet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville du sett det uforsvarlig å ikke holde hånda på stellebordet/barnet mens du vasket hendene hvis vasken er rett ved siden av stellematta ( under en armlengde) og du hele tiden har ett øye på barnet og barnet var under en måned gammelt? I mine øyne er ikke dette uforsvarlig så lenge barnet ligger stille og man hele tiden har øye på barnet mens man står så nærme men veninnen min syns dette var helt uforsvarlig. Hva tenker du? Holder selvfølgelig hånda der når ho begynner å vise tegn til å kavre seg rundt men ser det ikke nødvendig når ho er så liten. (Går ikke vekk fra stellebordet og ser ikke øynene av ho selv om jeg syns hånda på stellebordet ikke er nødvendig enda bare så det er sagt)

Anonymkode: ba447...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det samme, synes ikke det er uforsvarlig. Stellematta ligger ved siden av vasken på benken.

Men obs, baby kan begynne å rulle ganske tidlig. Min rullet første gang på 2.5mnd. Følg med når baby begynner å bøye hodet bakover som en banan.

Anonymkode: cc1be...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

veninnen min syns dette var helt uforsvarlig

Må si meg enig med henne. 

Det er mye som kan gå greit. Helt til det ikke gjør det likevel. Og da kan konsekvensene bli store. En hånd på barnets mage er en billig og god forebyggende investering

Anonymkode: 342a7...c5f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor gammelt barnet er, en nyfødt snur seg ikke feks. Hvis barnet kan snu seg et det ikke trygt i teorien. Så kommer det an på om du har noen form for kant eller forhøyning på matte eller stellebord som forhindret at den klarer å rulle over.

Anonymkode: 7ad9e...7d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare visst hvor mange babyer som er innom legevakten etter fall fra stellebord. Også de minste babyene 

Jeg er ikke blitt skremt eller traumatisett av jobben min utenom dette her. Babyer med hodeskade er grusomt 

Hjerneskade tar jeg ingen sjanser med. Stelte på gulvet. Og hadde aldri latt en baby falle fra over 1 meters høyde på flisgulv.

Anonymkode: f28d5...f9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville du sett det uforsvarlig å ikke holde hånda på stellebordet/barnet mens du vasket hendene hvis vasken er rett ved siden av stellematta ( under en armlengde) og du hele tiden har ett øye på barnet og barnet var under en måned gammelt? I mine øyne er ikke dette uforsvarlig så lenge barnet ligger stille og man hele tiden har øye på barnet mens man står så nærme men veninnen min syns dette var helt uforsvarlig. Hva tenker du? Holder selvfølgelig hånda der når ho begynner å vise tegn til å kavre seg rundt men ser det ikke nødvendig når ho er så liten. (Går ikke vekk fra stellebordet og ser ikke øynene av ho selv om jeg syns hånda på stellebordet ikke er nødvendig enda bare så det er sagt)

Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: ebb49...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lag deg en sånn dårlig vane. Jeg gjorde det. Da sønnen min var 4 mnd falt han ned fra stellebordet fordi jeg snudde meg i seriøst 0,5 sek for å hente en krem på vasken ved siden av.

Det er akkurat så fort det går med de små!

Gudskjelov og takk klarte jeg på magisk vis å «fange han» i lufta med det samme beina hans traff flisegulvet.

Har følt meg som verdens verste mamma så mange ganger når jeg har tenkt på denne episoden. Utrolig skremmende!

Anonymkode: 69377...151

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en hånd på barnet når det ligger på stellebordet. Like greit å bare holde seg til det fra start. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det til en vane fra starten av- å ha en hånd å barnet eller stille seg foran matten for å forebygge fallmulighet. En dag ruller barnet, du vet aldri når, bedre føre var.

Anonymkode: a686e...462

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stellematten vi hadde var det et «belte»,  lignende en sånn man tar rundt kofferter, man kunne klipse rundt babyen når vi f.eks skulle vaske hendene etter stell. Søsteren min lagde sin egen versjon av en tynn koffertstropp som hun hadde under stellematten og klipset rundt babyen. Uten den muligheten var det å enten legge babyen på gulvet (på noe mykt) eller en hånd på babyen hele tiden. Det er ikke bare rulling de kan gjøre, men de kan òg skyve seg på de mest utenkelige måter fra de er nyfødte.

Anonymkode: 8a315...121

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det synes jeg er uforsvarlig. De kan plutselig åle seg eller rulle utrolig fort. Ha et teppe eller noe på gulvet så legger du baby der før du vasker hendene. Legen på sykehuset var utrolig insisterende på dette, hun sa hun hadde sett det gå så galt og det skjer så fort.

Anonymkode: b7cb5...ecf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min andrefødte rullet rundt ved 7 uker. Jeg gjorde det bare til en vane at jeg tok stellematta med baby på ned på gulvet, så vasket jeg hendene. Skulle baby være rask og rulle seg rundt ville han ikke falle langt (fra toppen av matta til gulvet er det ikke mange cm). Bedre føre var tenkte jeg, kostet ikke mange sekunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slipper aldri en baby når det ligger på stellebordet. Det var de nøye på også på barsel. Aldri slipp en baby. Ikke at det nødvendigvis ruller som nyfødt. Men de rører på seg, og derfor kan de ake seg på et vis til kanten, eller ned ved fotenden. Det går så fort, og en greier ikke å forutse/forhindre det om en eks vasker hendene sine. Jeg lot de heller aldri ligge i sofaen uten tilsyn. Om de lå i sofaen og jeg skulle hente noe så la jeg en pute ved siden av, eller skjøv bordet inntil sofaen. Tok aldri sjansen. Og fra barnet ble urolig på stellebordet og lærte å rulle. Så var det å skifte på gulvet. Jeg har ikke vært hønemor og overbeskyttende. Men akkurat fall fra høyder, som skal sees av lege. Det har jeg aldri tillatt meg eller andre å gjøre. Har jeg sett sambo, eller andre snudd seg uten å holde baby, eller noe slik som beskrives her. Så har jeg sagt fra, at det er uaktuelt. Uansett. Aldri gå fra en baby. Eks når babyen er 2 måneder, så har det nok enda ikke rullet. Men plutselig så flytter det på seg. Du aner ikke når. Bare gjør det til en vane å passe overbeskyttende på baby på noen områder.

Anonymkode: ec879...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går fint, fram til det ikke gjør det lenger. 
En av mine tanter falt ned fra stellebordet. Nesten 70 år senere er det fremdeles et traume i familien. 
Jeg stelte de to yngste barna mine på gulvet, fra jeg hadde kommet meg såpass etter keisersnitt at jeg kunne gjøre det uten smerter. Mye enklere å ikke være nødt til å tenke på at barnet kunne falle ned. 

Anonymkode: 04c2c...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er årsaken til at vi aldri har hatt stellebord: alle disse vurderingene og "det går jo bra nå, jeg får det nok med meg når han begynner å rulle". Ingen uhell med "jeg snudde meg i 1 sekund", "jeg skulle bare", "storesøster hylte på rommet og jeg løp for å se, men glemte å ta med lillebror".

Anonymkode: 5eba8...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemor bøyde seg litt ned ved stellebordet for å ta opp en bleie til lillesøsteren min  som lå på en hylle rett under når hun var 1,5mnd.

Som hun sier hadde hun ikke sjangs til å få tak i henne når hun falt ned på gulvet. Det gikk bra, men hadde ikke trengt å gjort det. Og hun sto på samme sted, bare bøyde seg litt. Var helt uventet for min stemor at hun skulle røre på seg akkurat da.

Så jeg har blitt innprentet at man aldri skal gjøre noe annet mens baby ligger på stellebordet, og jeg greier heller ikke å finne roen når andre gjør det. Har hørt om så mange ulykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få inn den vanen med å holde en hånd på babyen som andre sier. Min yngste rullet over og jeg klarte akkurat å hindre at hodet hennes traff flisegulvet… gjort på to sekunder, første gang jeg ikke holdt. Var helt skjelven etterpå og stelte henne på gulvet etter det. 

Anonymkode: e7ac4...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 20.18):

det kommer vel ann på hva slags stelle bord man har men dem fleste er vel en grop sånn at ungen ikke skal trille av gårde

Anonymkode: a0c52...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...