Gå til innhold

Reps og vektbelastning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bedre å løfte få repetisjoner med høy vekt eller mange reps med lavere vekt?

Dette med styrketrening er nytt for meg. Og jeg skjønner ikke helt om det er "ok" å øke vekten men at jeg da klarer færre repetisjoner. 

Anonymkode: 1e344...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler er viktig. Kommer litt an på hva målet er. Få reps med tunge vekter gir noe mer styrkeøkning, mens motsatt gir noe mer muskelvekst. For de fleste ("mannen i gata") er gjerne en plass mellom 5 og 12 reps et fint område å ligge i. Også bør en sørge for å trene tett opp mot utmattelse, 0-2 repetisjoner i reserve. Det er nok viktigere enn nøyaktig hvor mange reps du tar. 

Anonymkode: 09b46...ded

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er riktig, men start med å ikke løfte så tungt sånn at du er sikker på at teknikken sitter. Viktig å få inn full bevegelsebane, husk at belastningen er tyngst i ytterkanten 😉

Sats på 10 reps ganger tre. Når det går greit kan du øke vekta, og da klarer du kanskje ikke 10, men 8. Da kan du evt ta tyngre vekt de 1-2 første settene og lettere i det siste. Så kommer du dit at 10 ×3 går fint, så endrer du igjen. Jeg vil tenke at du får litt mer mestringsfølelse av å øke hyppigere, altså lettere og flere reps, enn å "stå fast" i tung 4-5 reps over lengre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er riktig. Jeg personlig foretrekker å ta tyngre og færre på de store løfta, flere reps på tileggsøvelser. Feks tyngre og færre på knebøy, markløft og benkpress men lettere og flere på ting som sidehev, curls osv. 

For meg handler det om teknikk og evner, jo flere muskler som er i gang jo viktigere er det at jeg henger med mentalt i løftet. Om jeg derimot bare tar curls kan jeg ta flere reputisjoner uten å risikere at tekniken svikter. 
Jeg ser også på totalbelastningen, feks kan jeg løfte like mange kg på færre repetisjoner med tyngre vekt som jeg gjør på lettere vekt og flere repetisjoner så jeg måler progresjon i totalbelastning i tilegg til vekt og rep.

Anonymkode: 187d3...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at begge deler er lurt, særlig hvis du ikke har et ensidig fokus om styrke eller muskelvekst. 

Selv trener jeg med mål om 12 reps uke 1, 10 i uke 2, 8 i uke 3 og 6 i uke 4 (alltid færre i baseløft), så begynner jeg på nytt med uke 1. Fint med variasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 20.39):

Begge deler er viktig. Kommer litt an på hva målet er. Få reps med tunge vekter gir noe mer styrkeøkning, mens motsatt gir noe mer muskelvekst. For de fleste ("mannen i gata") er gjerne en plass mellom 5 og 12 reps et fint område å ligge i. Også bør en sørge for å trene tett opp mot utmattelse, 0-2 repetisjoner i reserve. Det er nok viktigere enn nøyaktig hvor mange reps du tar. 

Anonymkode: 09b46...ded

Hos meg har det gitt mye større muskelvekst med tunge vekter og ferre reps.Mye sterkere har jeg også blitt. Så det er nok individuelt muligens. Jeg vil bli forteste mulig ferdig,og da passer tunge vekter med få reps meg utmerket.

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere reps og færre kilo bygger utholdenhet. Få reps og mange kilo bygger styrke/eksplosivitet… 

Anonymkode: f7a29...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...