Koriander Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har fått noen flekker av ukjent opphav på bunadskjorta mi, og dessverre har den gått i vasken en gang før jeg oppdaget flekkene. Jeg vurderer å sende elendigheten på renseri, men har panikk for at noe feil skal skje... Har noen et godt renseri i Oslo å anbefale? Alternativt: noen supre flekkfjerningstips? Jeg mener at skjorta er av bomull, så da kan jeg vel ikke ta sjansen på koking (og ikke vet jeg om det ville hjuulpet heller)? Broderiene er hvite.
Gjest Virvel Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Ta flekkfjerner på flekkene og la det virke. Leeeeenge. Pass på at det ikke tørker ut. Skyll med vann, hvis stoffet tåler det kan du godt gni eller skrubbe litt. Hvis skjorten er i ren bomull kan den jo klores, men det har jeg ingen erfaring med som flekkfjerner, bare for å ta bort misfarging...
Champagnepiken Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Jeg fikk gule flekker på mi bunadsskjorte (av lin) - de brukte jeg Klorin på. Funket utmerket, faktisk!
Amanlis Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Hvis flekkene sitter et sted på skjota som er veldig synlig ville jeg vært forskiktig med å bruke flekkfjerner. Det er jo et dyrt plagg. Man vet ikke alltid hvordan stoffet reagerer. Da hadde jeg tatt den med til nærmeste bunadsbutikk og fått råd der.
Gjest Virvel Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Damene på Husfliden har "godkjent" flekkfjerner for min bunadskjorte, i hvert fall. Den er i relativt kraftig bomullsstoff, og tåler egentlig det meste. :icon_smile: Endret 13. mars 2006 av Virvel
Amanlis Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Damene på Husfliden har "godkjent" flekkfjerner for min bunadskjorte, i hvert fall. Den er i relativt kraftig bomullsstoff, og tåler egentlig det meste. :icon_smile: ← Da er det ikke noen sak da, men kunne du bruke hvilken som helst flekkfjerner? Lurer fordi det kan jo hende jeg får vanskelige flekker på min bunadsskjorte en gang.
Gjest Virvel Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Jeg bruker en fra Biotex, har aldri hatt problemer med at den har ødelagt noen plagg, og jeg har brukt den på alt mulig rart (unntatt ullgensere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå