Gå til innhold

Avlive katten. Hvor langt skal man la det gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min pus på 14 år har aggressiv kreft i nyrene. Dyrlegen sa at det ikke var stort å gjøre enn å vente da hun på det tidspunktet tydelig ikke var en katt som hadde smerter. (i tillegg har hun kronisk sykdom)

Altså vente på pus blir dårlig for så å avlive.

Pus har alltid vært svært aktiv, leken, matglad og kosete.

Hun kommer for kos. Nyter å bli børstet. Hun klarer ikke spise så mye lenger, men kommer fremdeles og "spør" om mat, men slikker bare litt i seg. Hun er tydelig sliten. Ligger mye, orker ikke leke, og hun har sluttet å stelle seg. Altså hun vasker ikke pelsen sin lenger. Så jeg vet at det nå nærmer seg slutten. 

Men hun går rundt, mjauer for å få kos og mat. Når det fremdeles er ting hun har LYST på så er det jo noe livskvalitet igjen? 

Når avliver man? Når har man latt det gå for langt? 

Anonymkode: f0ff3...a97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når det fremdeles er ting hun har LYST på så er det jo noe livskvalitet igjen? 

Forstår hva du mener men jeg sier meg litt uenig fordi jeg velger heller å tro at dette handler nok mer om at hun rett og slett bare overlever med de kreftene hun fortsatt har. Det du må tenke på er jo at hun har levd i 14 år! Det er lenge! Hun har nok hatt et godt liv hos deg mtp hvordan du beskriver personligheten hennes. Du må spørre deg selv om du vil at hun skal gå bort når ting blir verre og vanskeligere for henne eller om du ønsker at hun skal ta sitt siste åndedrag mens hun enda har det godt. Personlig synes jeg det er vondere å gå og vente på at pus skal få vondt før man tar avgjørelsen. Det beste man kan gjøre er å la de gå før de lider ordentlig.❤️

Anonymkode: ad994...827

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Når du beskriver at katten har sluttet å spise allerede, så mener jeg at tiden er inne nå. Hvor tynn skal den bli og utmagret, før det blir helsefarlig, det også? Det går jo ikke.

Katter er utrolig gode på å maskere smerte. Men å slutte og spise er et sikkert tegn på at det er noe alvorlig galt. I alle fall hvis det varer mer enn noen få dager, og kan avskrives som et midlertidig illebefinnende. Men du vet hva katten har for sykdom.

Jeg måtte avlive hunden min pga sykdom for 1,5 år siden, og det var blytungt. Den ble 12,5 år gammel og hadde det vondt inntil sin siste dag. Jeg prøvde å ta bilder og filme henne siste dagen, men de ble ikke bra, fordi man så på hele hunden at den hadde skikkelige smerter, stakkar. Bøyd hode, bakovervendte ører og krum rygg. Stakkars :(Så jeg forstår hva du går gjennom. Fy flate, jeg følte meg som bøddelen som førte lammet til slakterbenken da vi gikk til veterinæren den dagen. Må bare si sannheten, men sånn føltes det. Hunden gikk ved siden av meg og kikket tillitsfullt opp på meg i blant, slik hun pleide å gjøre. Det er ikke lett å si farvel til gamle og syke kjæledyr, det er helt sikkert. Får helt gråten i halsen bare jeg skriver dette.

Vær ditt ansvar bevisst, tenk på kattens ve og vel, ikke ditt eget, i denne stunden. 

Endret av Million
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Pus lever ikke mer.

Var hos dyrelegen idag. Hun anbefalte å alive. 

• Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer.

Anonymkode: 60ef7...3ef

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer 💔

Anonymkode: a8349...27a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 33fa9...6e8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer❤️

Anonymkode: 11c51...40b

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer, fryktelig trist å miste et familiemedlem 😥❤️

Anonymkode: 02ff9...c73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...