Gå til innhold

Hvorfor er det slik at negativ atferd belønnes i skolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SPOCA skrev (2 minutter siden):

Det tviler jeg ikke på, og det er mulig deres barn også trenger annet egnet opplegg. Dette er jo noe skoleledelsen eventuelt må svare på, og sånn sett også statsforvalter.

Det betyr allikevel ikke at de andre elevene ikke trenger sine opplegg. 

Er det flere foreldre her reagerte på i hvertfall vår kommune selv om eks sse, eller bup, eller ppt sa et barn hadde hatt gått av en dag uten i bedrift som et eksempel, så sa altid skolen nei hvis de ikke gikk under de som skulket, utøve vold,  var en av de som mobbet andre elever.

De elevene som og sleit mye faglig men forholdt seg til reglene fikk pent beskjed om å pugge mer, lese mer osv.

Jo greit det vi viste jo de måtte jobbe mer med ting,men eks det å få en dag kunne gjort ting enklere 

Videregående ble som himmelen for mine. Ingen lekser og ute i bedrift 3 dager i uka

Anonymkode: 3d244...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det flere foreldre her reagerte på i hvertfall vår kommune selv om eks sse, eller bup, eller ppt sa et barn hadde hatt gått av en dag uten i bedrift som et eksempel, så sa altid skolen nei hvis de ikke gikk under de som skulket, utøve vold,  var en av de som mobbet andre elever.

De elevene som og sleit mye faglig men forholdt seg til reglene fikk pent beskjed om å pugge mer, lese mer osv.

Jo greit det vi viste jo de måtte jobbe mer med ting,men eks det å få en dag kunne gjort ting enklere 

Videregående ble som himmelen for mine. Ingen lekser og ute i bedrift 3 dager i uka

Det er vanskelig å uttale seg om akkurat disse tiltakene, så lenge man ikke kjenner bakgrunnen for hvorfor barna gjør som de gjør. Skulking kan handle om skolevegring, "utøve vold" kan handle om utagering grunnet diagnoser osv. Det blir altfor enkelt å skulle si at disse barna burde straffes uten å kjenne deres bakgrunn godt nok. Det er forskjell på en småkriminell ungdom som prøver å teste grenser og røyker hasj bak skolen, og barn med en autismediagnose som agerer fordi de er overstimulert, som igjen da oppleves som vold for andre.

Det er også viktig å huske på at det er forskjell på å "slite faglig", og det å ikke engang klare å lese, skrive eller holde konsentrasjonen mer enn 5 minutter. 

Jeg prøver å gi et litt annet bilde enn at det nødvendigvis er snakk om "kos" og "gøy". Det er mulig feil er gjort, det er umulig å si noe om, så lenge man ikke kjenner til bakgrunnen til disse elevene du snakker om, 

Det er bra barna dine fikk det bra på videregående, og har muligheten til å være ute i bedrift. Flere elever skulle hatt den muligheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor er det slik at elever som utagerer, bråker og plager andre elever får "goder", og morsomme alternative opplegg på skolen?

Sønnen min går på ungdomsskolen, og han har en gutt i klassen som han henger litt med av og til. Denne gutten har et par diagnoser, og får derfor blant annet ikke karakterer i matematikk. Helt fair det, hvis han ligger veldig langt bak de andre faglig. Men når de andre har prøver, så forteller sønnen min at han er på skolekjøkkenet og baker kake sammen med assistenten Altså, WTF? Hadde det ikke vært bedre om han hadde en prøve på sitt faglige nivå, og faktisk lærte noe?

I klassen til datteren min er det en gutt med AD/HD. I følge datteren min er han aldri på skolen, men får gjøre det han synes er mest morsomt i hele verden i stedet, å spille fotball hele dagen i den lokale idrettshallen.

Min venninne som jobber i skolen har fortalt meg at mange elever som er utagerende og voldelige mot andre, blir sendt bort på alternative opplegg. Men det de gjør der, er å dra i svømmehallen, besøker bondegård, drar i slalåmbakken, spiller frisbeegolf og mange andre morsomme ting.

Hvorfor er det slik at elever som av ulike grunner ikke kan følge vanlig undervisning får opplegg hvor det bare er fokus på kos og gøy, i stedet for faktisk å ha undervisning på egne vilkår? De blir jo belønnet for negativ atferd...

Anonymkode: fa155...813

Forsi «negativ atferd» som oftest har noe som ligger bak. Og det trenger du verken å vite eller forstå. Derfor.

Anonymkode: e59ae...b90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (2 timer siden):

Det er vanskelig å uttale seg om akkurat disse tiltakene, så lenge man ikke kjenner bakgrunnen for hvorfor barna gjør som de gjør. Skulking kan handle om skolevegring, "utøve vold" kan handle om utagering grunnet diagnoser osv. Det blir altfor enkelt å skulle si at disse barna burde straffes uten å kjenne deres bakgrunn godt nok. Det er forskjell på en småkriminell ungdom som prøver å teste grenser og røyker hasj bak skolen, og barn med en autismediagnose som agerer fordi de er overstimulert, som igjen da oppleves som vold for andre.

Det er også viktig å huske på at det er forskjell på å "slite faglig", og det å ikke engang klare å lese, skrive eller holde konsentrasjonen mer enn 5 minutter. 

Jeg prøver å gi et litt annet bilde enn at det nødvendigvis er snakk om "kos" og "gøy". Det er mulig feil er gjort, det er umulig å si noe om, så lenge man ikke kjenner til bakgrunnen til disse elevene du snakker om, 

Det er bra barna dine fikk det bra på videregående, og har muligheten til å være ute i bedrift. Flere elever skulle hatt den muligheten. 

Opplever som vold? Det ER vold. De blir utsatt for vold. For ungene som blir utsatt for volden spiller det ingen rolle om volden er utløst av en diagnose. Vi voksne bør vedkjenne at de blir utsatt for vold. Ikke omskrive eller bagatellisere det å bli utsatt for vold eved å kalde volden "utagering grunnet diagnose" 

Anonymkode: d44d6...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer.

Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning.

Anonymkode: d7b60...dce

Du er ikke så god på ironi..

Anonymkode: a3971...7bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Opplever som vold? Det ER vold. De blir utsatt for vold. For ungene som blir utsatt for volden spiller det ingen rolle om volden er utløst av en diagnose. Vi voksne bør vedkjenne at de blir utsatt for vold. Ikke omskrive eller bagatellisere det å bli utsatt for vold eved å kalde volden "utagering grunnet diagnose" 

Anonymkode: d44d6...033

Da bør det vel være greit at de blir tatt ut av klasserommet... 

Anonymkode: 812d3...a18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er ikke så god på ironi..

Anonymkode: a3971...7bb

Tydeligvis den som skrev innlegget som ikke forstår ironi og hvordan klare å formidle det via tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har ei vernet bedrift i nærområdet. 

Der jobber det folk som faktisk nesten bare gjør gøye ting på jobb,- ikke trenger de yte særlig heller. Det er mer tuftet på att de skal ha noe sosialt å gå til og slippe å sitte hjemme alene. 

De har til og med utflukter, fredagsvafler og sommerfester

Jeg synes dette er ganske urettferdig. Her yter de knapt, men jammen får de betalt for jobben lell.  Men JEG, som virkelig jobber og sliter for lønna, har det ikke på langt nær så gøy og trivelig på jobb! 

Blodig urettferdig! 

Anonymkode: a0abc...08a

Trygd + lønn???

Anonymkode: 52d29...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Belønnes eller legge til rette for mestring?

Det er det ikke bare et svar på. Mange barn blir såkalte "skoletapere" når de begynner på skolen, siden gapet mellom skole og bhg som institusjon er enorm. Elever som ikke passer innenfor skolens rammer blir såkalte "tapere". 

Jeg mener at læreren må ha ressurser til å eleven i fokus, slik at de kan legge til rette for læring, og at læring kan finne sted. Bare for at barna går på skolen så er det ikke gitt at de faktisk lærer noe. Dette er grunnen til at politikerne måler elevenes kunnskapsnivå i form av nasjonale prøver.

Alle barn har rett på et godt læringsmiljø. Dessverre er det elever med såpass store utfordringer at de ødelegger for de andre i klassen. Det er ikke rettferdig. 

Hva elever lærer og når de lærer det kan være ulikt. 

Om de feks er på tur så kan de lære mye underveis. 

Jeg har ofte sett at når miljøet endrer seg, så lærer både barn og voksne på en helt annen måte. 

Barn kan ha muligheter for å lære mer en time i skogen enn en time i klasserommet.

Mange reflekterte lærere gjorde seg denne erfaringen under koronapandemien, og har valgt å videreføre mye av dette. 

Hva som kommer hvilke elever tilgode og når kan være komplisert.

Å ha det gøy kan virke stimulerende og motiverende for barn, og kan gi dem en mulighet til å lære enormt mye.

Så spør ikke om barna. Spør læreren. Det er læreren som ser barnas behov, og læreren må tenke på individnivå og overordnet nivå. 

Er det en reflektert og engasjert lærer så har de veldig gode begrunnelser ofte.

Det er mange veier til Rom, og mange måter å oppnå det man ønsker på, forhåpentligvis til det beste for barna i forhold til læring, lek, aktiviteter og allsidighet. 

Anonymkode: cecac...bf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På 90-tallet var det en ramp i min brors klasse som gikk på senteret med en assistent og kjøpte bolle når han hadde utagert. Klassens ramp fikk hovedrollen i juleskuespillet. 

Anonymkode: 7085f...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.16):

Veldig mange av de barna du beskriver klarer ikke å sitte stille i klasserommet. De har maur i kroppen kan det virke som. Barna blir fort urolige.

Skolen skal være for alle, og mange velger å tilby alternative løsninger (tror jeg) for at de skal kunne ha et tilbud, uten at det går utover de andre elevene. Noen barn har behov som er annerledes enn andre. 

Anonymkode: cecac...bf8

Sant, vi har en på skolen rett ved oss - aner ikke noe om situasjonen, men han ser ut som 6.-7.klassing. Sitter på huska dagen lang. Fra morgen til skoleslutt, hver eneste dag. Sikkert en grunn. Man vet ingenting om andres situasjon.

Anonymkode: f8425...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 18.55):

Hvorfor er det slik at elever som utagerer, bråker og plager andre elever får "goder", og morsomme alternative opplegg på skolen?

Sønnen min går på ungdomsskolen, og han har en gutt i klassen som han henger litt med av og til. Denne gutten har et par diagnoser, og får derfor blant annet ikke karakterer i matematikk. Helt fair det, hvis han ligger veldig langt bak de andre faglig. Men når de andre har prøver, så forteller sønnen min at han er på skolekjøkkenet og baker kake sammen med assistenten Altså, WTF? Hadde det ikke vært bedre om han hadde en prøve på sitt faglige nivå, og faktisk lærte noe?

I klassen til datteren min er det en gutt med AD/HD. I følge datteren min er han aldri på skolen, men får gjøre det han synes er mest morsomt i hele verden i stedet, å spille fotball hele dagen i den lokale idrettshallen.

Min venninne som jobber i skolen har fortalt meg at mange elever som er utagerende og voldelige mot andre, blir sendt bort på alternative opplegg. Men det de gjør der, er å dra i svømmehallen, besøker bondegård, drar i slalåmbakken, spiller frisbeegolf og mange andre morsomme ting.

Hvorfor er det slik at elever som av ulike grunner ikke kan følge vanlig undervisning får opplegg hvor det bare er fokus på kos og gøy, i stedet for faktisk å ha undervisning på egne vilkår? De blir jo belønnet for negativ atferd...

Kos og gøy, faktisk. Jeg tror disse elevene egentlig har veldig lyst til å være som alle andre. Sitte i klasserommet som alle andre, og foran alt: greie det samme som alle andre. Men de gjør ikke det. Samtidig har vi et krav om å ivareta alle elever, og hvis det innebærer at de av og til får alternative arenaer for mestring, så er det verd det for å redde et barn fra utenforskap når det vokser opp. 

Anonymkode: 4d539...0d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 22.02):

Jeg er ikke misunnelig, er veldig glad for at sønnen min klarer å delta i vanlig undervisning.

Poenget mitt er at jeg synes det er rart at elever som er voldelige og utagerende mot andre får gjøre morsomme ting. Ja, jeg vet at mange ikke klarer å styre hva de gjør, men det burde jo ikke føre til å de får goder, men heller ha undervisning tilpasset deres nivå.

Jeg har ikke oversikt over alle som har IOP, men i følge sønnen min et det mange som er svakere faglig enn han i klassen, så da vil jeg gå ut i fra at de får ekstra oppfølging av noe slag de og.

Du sier du ikke er misunnelig, men opprettelsen av tråden og dine innlegg i tråden forteller en annen historie. 

Anonymkode: 319b6...078

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 7.29):

Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer.

Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning.

Jeg er ikke vedkommende som skrev kommentaren, men jeg forstod hva vedkommende mente selv om denne emojien :ironi:  ikke var med i kommentaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 10.30):

Det er på tide å få tilbake spesialskoler, så kan de få kose seg der istedenfor å ødelegge for alle andre som klarer å oppføre seg.

Har foreldre og slekt som jobber i skolevesenet og helt fra 90-tallet har det vært forskjellsbehandling blant elevene mtp utflukter og belønning.

Her har det vært seilturer to dager i uken, basketkamper, diverse utflukter og mye mer. Tilnærmet vanlig skole to dager i uken, ellers aktiviteter utenfor skoleområdet. Selvsagt med flere lærere og miljøarbeidere til å passe på.

Tragisk at alle som klarer å følge undervisningen, uansett hvor mye de kjeder seg, får oppleve minimalt i forhold til urokråkene.

Her må det en ordentlig skolereform til.

Anonymkode: 6e43c...e8c

Det er ganske overraskende at så mange i denne tråden ikke forstår at elevene som får alternativ opplæring går glipp av en akademisk utdannelse! Det er jo nettopp fordi de andre elevene skal få ro til skolearbeidet at enkeltelever får et annet opplegg. Det hadde vært veldig hyggelig for elevene å være på seiltur og skogstur, men de hadde gått glipp av masse opplæring som gir muligheter senere i livet. Jeg hadde vært kjempeglad om mitt barn mestret en vanlig skoledag. Statistisk sett går det bedre med de som mestrer skolen, enn de som faller fra. Det betyr utdanning og jobb. Utdanning og jobb = høyere lønn og bedre levekår. 

Anonymkode: ac71c...f23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tydeligvis den som skrev innlegget som ikke forstår ironi og hvordan klare å formidle det via tekst.

Med tanke på at det er en god del i tråden som tok ironien så er det ikke hos vedkommende som skrev kommentaren at problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 15.09):

SSE har møte med skolene med all sin kompetanse, men dessverre klarer eller vil ikke skolene følge opp.

Anonymkode: fb4f4...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På 90-tallet var det en ramp i min brors klasse som gikk på senteret med en assistent og kjøpte bolle når han hadde utagert. Klassens ramp fikk hovedrollen i juleskuespillet. 

Anonymkode: 7085f...8d0

Så var det kanskje det eneste han mestret!

Anonymkode: fb4f4...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 18.55):

Hvorfor tenker du at disse elevene, som har diverse dritkjipe diagnoser, har det gøyere når de ikke klarer å følge den vanlige undervisningen som resten av klassen gjør? Det er jo møkk? Disse elevene føler seg dumme og ubrukelige. 

Anonymkode: f9d07...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i 10-11 årsalderen har den oppfatningen. Regner med at det er ditt barn som har videreformidlet det? 

Å gjøre praktsike ting, gå tur er ikke premiering, men hovedsaklig behandling. Disse elevene mestrer ikke å være i klasserommet, og må/bør ha ett alternativt opplegg. Det kan være praktisk matematikk, lufte hodet-mange av disse bor i kaotiske familieforhold.

Og så bør en kanskje tenke at de har ett stort ønske om å være i klasserommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...