AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:19 #41 Del Skrevet torsdag kl 05:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke misunnelig, er veldig glad for at sønnen min klarer å delta i vanlig undervisning. Poenget mitt er at jeg synes det er rart at elever som er voldelige og utagerende mot andre får gjøre morsomme ting. Ja, jeg vet at mange ikke klarer å styre hva de gjør, men det burde jo ikke føre til å de får goder, men heller ha undervisning tilpasset deres nivå. Jeg har ikke oversikt over alle som har IOP, men i følge sønnen min et det mange som er svakere faglig enn han i klassen, så da vil jeg gå ut i fra at de får ekstra oppfølging av noe slag de og. Anonymkode: fa155...813 Det at du beskriver at de får goder og belønning viser hvor lite kunnskap du har om barn med spesielle behov og utfordringer. Anonymkode: d7b60...dce 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:24 #42 Del Skrevet torsdag kl 05:24 Vi har ei vernet bedrift i nærområdet. Der jobber det folk som faktisk nesten bare gjør gøye ting på jobb,- ikke trenger de yte særlig heller. Det er mer tuftet på att de skal ha noe sosialt å gå til og slippe å sitte hjemme alene. De har til og med utflukter, fredagsvafler og sommerfester Jeg synes dette er ganske urettferdig. Her yter de knapt, men jammen får de betalt for jobben lell. Men JEG, som virkelig jobber og sliter for lønna, har det ikke på langt nær så gøy og trivelig på jobb! Blodig urettferdig! Anonymkode: a0abc...08a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:28 #43 Del Skrevet torsdag kl 05:28 Du høres ut som en misunnelig fjortis TS. Hvordan skal man forvente at elevene skal forstå at alle er forskjellige og har forskjellige behov, når til og med foreldrene er misunnelige på de barna som ikke evner å delta på vanlig undervisning. De aller fleste barn og foreldre hadde gitt høyre armen for p bare være som alle andre, og klare det de andre klarer. Anonymkode: 8e073...1ea 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuwanda2 Skrevet torsdag kl 05:29 #44 Del Skrevet torsdag kl 05:29 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men altså, sønnen min har også IOP på skolen. Men han får ikke være på skolekjøkkenet å bake under matteprøver, selv om han sliter med matte han og... De barna som baker kaker når andre har matteprøver, er barn som ikke har forutsetning for å nå de faglige målene de andre skal nå.. enten det kommer av store lærevansker eller konsentrasjonsvansker ( eller annet). En IOP kan være så mangt, og behøver ikke bety at barnet ikke skal nå samme læringsmål som de andre på trinnet, men at opplæringen skal tilpasses det barnets behov. ( og realiteten er at de aller fleste IOP - inneholder et punkt som sier at undervisningen skal foregå i klasserommet for å spare kommunen for penger). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:29 #45 Del Skrevet torsdag kl 05:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har ei vernet bedrift i nærområdet. Der jobber det folk som faktisk nesten bare gjør gøye ting på jobb,- ikke trenger de yte særlig heller. Det er mer tuftet på att de skal ha noe sosialt å gå til og slippe å sitte hjemme alene. De har til og med utflukter, fredagsvafler og sommerfester Jeg synes dette er ganske urettferdig. Her yter de knapt, men jammen får de betalt for jobben lell. Men JEG, som virkelig jobber og sliter for lønna, har det ikke på langt nær så gøy og trivelig på jobb! Blodig urettferdig! Anonymkode: a0abc...08a Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer. Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning. Anonymkode: d7b60...dce 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:31 #46 Del Skrevet torsdag kl 05:31 Uten å kunne noe som helst om iop og uten å vite noe som helst om denne situasjonen, så vil jeg bare si; Det viktigste vi kan lære våre barn er evnen til å akseptere egen situasjon og empati nok til å forstå at alle har sitt og at vi sjelden vet hvordan og hvorfor situasjonen er som den er for andre. Anonymkode: 5efb5...6d4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:43 #47 Del Skrevet torsdag kl 05:43 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uten å kunne noe som helst om iop og uten å vite noe som helst om denne situasjonen, så vil jeg bare si; Det viktigste vi kan lære våre barn er evnen til å akseptere egen situasjon og empati nok til å forstå at alle har sitt og at vi sjelden vet hvordan og hvorfor situasjonen er som den er for andre. Anonymkode: 5efb5...6d4 Og dette ja! ♥️ Det ser vi har hatt stor effekt på bonusbarna våre. Jeg behandler dem alle tre helt likt, men med forskjellige fremgangsmåter. Og de forstår hvorfor. I tillegg har mitt barn blitt enda sterkere mht sosialt og samhandling pga de. Alle tre har vokst enormt på å ha hverandre i livene til hverandre. De har alle lært om omsorg og empati og være rause mot hverandre. Anonymkode: d7b60...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:13 #48 Del Skrevet torsdag kl 06:13 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som voksen bør du strengt tatt forstå at dette ikke er belønning, men alternativ opplæring, vær heller glad for at dine barn får karakter i matematikk, for i det lange løp så blir de vinnere. Anonymkode: 4c568...8d7 Nettopp dette. Har en sønn som ikke får karakterer i noen fag. Går på tilrettelagt vgs. De gjør utrolig mye gøy, men skal love deg at det er læring. De driver en kafe i kommunen en gang i uka, er utplassert på forskjellige tilrettelagte arbeidsplasser. Lager mye mat, er i skogen feller trær, selger ved osv.. Er i svømmebasseng, skjer noe så og si hver dag, og det er mye mestring i det de gjør. De har ett samhold vi bare kan drømme om, ingen mobbing der i gården. Neste år venter folkehøyskole. Selv om han har det som plommen i egget skulle jeg gitt alt for at han slapp sine diagnoser og fulgte det vanlige løp, virkelig alt!! Vær glad deres barn klarer å følge løpet og få karakterer. Anonymkode: fb4f4...d30 3 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:40 #49 Del Skrevet torsdag kl 06:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer. Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning. Anonymkode: d7b60...dce Jeg troooooor brukeren du siterte kødda for å vise hvor idiotisk ts sine holdninger er. Håper det i alle fall. Jeg unner de som har disse jobbene gode dager på jobb, vaflene og utfluktene sine. Og må tilføye: de gjør ofte en ordentlig jobb også, ved å produsere møbler som kjøpes av andre, makulere viktige dokumenter for staten (de som ikke kan lese) eller yte service til folk i lokalsamfunnet (hagearbeid, kjøre søppel til lokal avfallsplass, vaske vinduer, reparere ting). De bidrar med det de kan og er viktige i samfunnet vårt 🙌 Anonymkode: 7f6da...dde 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:54 #50 Del Skrevet torsdag kl 06:54 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Putesying i stedet for å stille krav, snakk om å gjøre "diagnosebarn" en bjørnetjeneste! De kommer jo aldri til å klare seg særlig bra som voksne mennesker med ansvar for eget liv. Anonymkode: a2356...7f2 For mange er det best å få utfolde seg med fysiske og kreative oppgaver. På dennne måten lærer de best, føler på mestring og finner ut hva de har potensiale i. Da er de bedre rustet til å bli en voksen som bidrar i samfunnet. Mye bedre det enn at de forstyrrer de andre elevene. Alle er ikke skapt til å klare å sitte på en stol i timesvis, og samtidig lære noe de har nytte av. Anonymkode: f23c5...61e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:03 #51 Del Skrevet torsdag kl 08:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg troooooor brukeren du siterte kødda for å vise hvor idiotisk ts sine holdninger er. Håper det i alle fall. Jeg unner de som har disse jobbene gode dager på jobb, vaflene og utfluktene sine. Og må tilføye: de gjør ofte en ordentlig jobb også, ved å produsere møbler som kjøpes av andre, makulere viktige dokumenter for staten (de som ikke kan lese) eller yte service til folk i lokalsamfunnet (hagearbeid, kjøre søppel til lokal avfallsplass, vaske vinduer, reparere ting). De bidrar med det de kan og er viktige i samfunnet vårt 🙌 Anonymkode: 7f6da...dde Skjønte der, derfor jeg skrev "nettopp dette". Så tok jeg med litt av vår hverdag. Anonymkode: fb4f4...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:08 #52 Del Skrevet torsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Putesying i stedet for å stille krav, snakk om å gjøre "diagnosebarn" en bjørnetjeneste! De kommer jo aldri til å klare seg særlig bra som voksne mennesker med ansvar for eget liv. Anonymkode: a2356...7f2 Det gjør de dessverre sjelden og. De som tipper over i nesten lett psykisk utviklingshemming havner i kommunal bolig og får tjenester fra kommunen. Og dette er økende. Da jeg gikk på skolen hadde vi 2 stk av 350 elever som fikk spesialundervisning. I dag er det nesten 2-3 i hver klasse. Noe har skjedd. Anonymkode: 027b8...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:30 #53 Del Skrevet torsdag kl 08:30 Det er på tide å få tilbake spesialskoler, så kan de få kose seg der istedenfor å ødelegge for alle andre som klarer å oppføre seg. Har foreldre og slekt som jobber i skolevesenet og helt fra 90-tallet har det vært forskjellsbehandling blant elevene mtp utflukter og belønning. Her har det vært seilturer to dager i uken, basketkamper, diverse utflukter og mye mer. Tilnærmet vanlig skole to dager i uken, ellers aktiviteter utenfor skoleområdet. Selvsagt med flere lærere og miljøarbeidere til å passe på. Tragisk at alle som klarer å følge undervisningen, uansett hvor mye de kjeder seg, får oppleve minimalt i forhold til urokråkene. Her må det en ordentlig skolereform til. Anonymkode: 6e43c...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:28 #54 Del Skrevet torsdag kl 09:28 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er på tide å få tilbake spesialskoler, så kan de få kose seg der istedenfor å ødelegge for alle andre som klarer å oppføre seg. Har foreldre og slekt som jobber i skolevesenet og helt fra 90-tallet har det vært forskjellsbehandling blant elevene mtp utflukter og belønning. Her har det vært seilturer to dager i uken, basketkamper, diverse utflukter og mye mer. Tilnærmet vanlig skole to dager i uken, ellers aktiviteter utenfor skoleområdet. Selvsagt med flere lærere og miljøarbeidere til å passe på. Tragisk at alle som klarer å følge undervisningen, uansett hvor mye de kjeder seg, får oppleve minimalt i forhold til urokråkene. Her må det en ordentlig skolereform til. Anonymkode: 6e43c...e8c Ødelegge? På gruppa til mitt barn er de ca 25, av de ca 20 med DS. En herligere gruppe finner du ikke. Her inne tar flertallet alle over en kam! Anonymkode: fb4f4...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:47 #55 Del Skrevet torsdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ødelegge? På gruppa til mitt barn er de ca 25, av de ca 20 med DS. En herligere gruppe finner du ikke. Her inne tar flertallet alle over en kam! Anonymkode: fb4f4...d30 Vi snakker om helt forskjellige ting. Helt supert at barn og unge med DS og andre utfordringer får egne klasser og opplegg som er tilrettelagt dem. Jeg snakker om de som har store adferdsproblemer og er på vei utpå skråplanet. Jo mer kvalm de lager, jo mer belønning får de. Anonymkode: 6e43c...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:53 #56 Del Skrevet torsdag kl 10:53 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer. Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning. Anonymkode: d7b60...dce Jeg var særs ironisk.. En skal vere glad for alt folk orker, makter, får til. Og att ungene faktisk stiller på skolen og ikke ender opp i senga på soverommene rundt om, uten å makte å stå opp. Anonymkode: a0abc...08a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:17 #57 Del Skrevet torsdag kl 12:17 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Håper du aldri opplever å få barn med spesielle behov eller utfordringer. Å være misunnelig på mennesker som ikke fungerer normalt i hverdagen er temmelig skadeskutt holdning. Anonymkode: d7b60...dce Jeg tror dette skulle være morsomt og ikke seriøst. Anonymkode: 73bd1...5ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:57 #58 Del Skrevet torsdag kl 12:57 På skolen der jeg jobber, har vi grupper hvor elever som trenger det får øve seg på sosial kompetanse. Da gjør de hyggelige ting som å lage mat eller spille brettspill. Poenget er at de skal øve seg på samarbeid, deling, å kunne tape i spill, høflighet, vennskap, de snakker om følelser og ting som har skjedd osv. Jeg skjønner ikke helt hvordan de skal få øvd på dette om det ikke skal være lysbetont og motiverende. Og hvordan skal de kunne øve på sånt uten reell praksis som å gjøre noe sosialt? Tenker du at de bare skal sitte og lese og skrive? Noen av elevene trenger også bare en pause, og får være der litt når alternativet er at de utagerer i klasserommet. Det var en elev som var MYE ute av klasserommet pga sinne og utagering daglig. Det ble gjort mange egne avtaler både for å skjerme eleven og klassen. Hen fikk gå inn litt før de andre, fikk være inne i friminuttet noen dager, fikk være på grupperom med venner. Alternativet var at denne eleven utagerte i klasserommet med skriking, vold og kaste ting rundt om kring. Jeg hadde denne klassen da jeg var gravid og et av tiltakene for å skjerme meg og barnet i magen var at eleven ble tatt med ut på grupperom eller ned på k&h for å gjøre noe annet når vi la merke til at eleven hadde en dårlig dag. Jeg ble derfor ganske provosert av en hendelse hvor en forelder blandet seg: Eleven ble kjempesint en dag og utagerte i klasserommet. Det var typisk at eleven gikk "på" andre elever for å provosere dem, slik så andre elever tok igjen og hen kunne skylde på de andre. "Per" tok da igjen og begynte å kaste ting etter eleven mens jeg sto i nærheten, gravid. Eleven ble tatt ut og gjorde noe helt annet resten av dagen. Jeg kontaktet hjem til "Per" og fortalte at en medelev hadde terget ham, og at han hadde tatt igjen ved å kaste ting, som ikke er greit. Jeg unnlot å si at jeg var gravid, da jeg tenker det egentlig ikke har noe med saken å gjøre, men burde kanskje gjort det... Uansett presterer mora å klage over at det er urettferdig at den eleven som utagerer hver dag får gjøre morsomme ting som å være inne i friminutt eller være på k&h. Det var seriøst like før jeg lirte av meg noen gloser til den mora, men jeg klarte å holde meg. Jeg ba henne heller ta det der med kontaktlærer/ledelse. Jeg orka ikke prøve å forklare. Det viser så dårlig innsikt i hvordan ting er i skolen og hva enkelte elever strir med. Det er faktisk ofte for å skjerme klassen at slike elever blir tatt ut. De fåe også samtaler og sosial trening. Noe som er mye bedre enn at de må tvinges til å sitte inne i klasserommet og risikere at de utagerer og forstyrrer. Jeg er enig i at skolen burde vært mer praktisk generelt. For alle elever. Men sånn som det er nå, er det ikke ressurser og økonomi nok til det. Og hvertfall ikke når gjennomsnittlig faglige elever sammen med foreldre går i opposisjon mot læreren fordi de ikke får det som de vil. Da blir læreren sliten og orker ikke gjøre noe ekstra. Anonymkode: 812d3...a18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:59 #59 Del Skrevet torsdag kl 12:59 SPOCA skrev (17 timer siden): Du snakker som at en del av disse barna i det hele tatt klarer å bruke sine diagnoser til å slippe unna. Flere av disse elevene har faktisk ikke engang kapasiteten til det. For å være ærlig, og dette er kanskje fælt sagt; jeg skulle gitt mye for å gi min stesønn et såpass høyt funksjonsnivå som ditt barn. Og det sier kanskje litt om hvor vanskelig noen av disse elevene har det. Og ja, en del av disse barna burde definitivt gått på spesialskole. Uten tvil. Vi har vært ekstremt heldige. Kan si her sov barnet i perioder 13 timer etter skolen pga det var sliten Selv når senter for epilepsi foreslo at barnet/ungdommen skulle ha 1 dag i uka i en bedrift i bare for å kunne ha q dag uten teori fikk vårt barn avslag fra rektor pga barnet ikke viste for mye fravær, utagerende oppførsel osv. Vi hadde tilogmed med statsforvalter på saken, de sa da i 10 klasse at det skulle ikke være så elever som ikke var utagerende,skulket osv skulle bli første pri når og andre elever og hadde hatt godt av et annet opplegg. Anonymkode: 3d244...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 13:03 #60 Del Skrevet torsdag kl 13:03 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan si her sov barnet i perioder 13 timer etter skolen pga det var sliten Selv når senter for epilepsi foreslo at barnet/ungdommen skulle ha 1 dag i uka i en bedrift i bare for å kunne ha q dag uten teori fikk vårt barn avslag fra rektor pga barnet ikke viste for mye fravær, utagerende oppførsel osv. Vi hadde tilogmed med statsforvalter på saken, de sa da i 10 klasse at det skulle ikke være så elever som ikke var utagerende,skulket osv skulle bli første pri når og andre elever og hadde hatt godt av et annet opplegg. Anonymkode: 3d244...9d9 Det tviler jeg ikke på, og det er mulig deres barn også trenger annet egnet opplegg. Dette er jo noe skoleledelsen eventuelt må svare på, og sånn sett også statsforvalter. Det betyr allikevel ikke at de andre elevene ikke trenger sine opplegg. Endret torsdag kl 13:03 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå