Gå til innhold

Hvorfor er det slik at negativ atferd belønnes i skolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at elever som utagerer, bråker og plager andre elever får "goder", og morsomme alternative opplegg på skolen?

Sønnen min går på ungdomsskolen, og han har en gutt i klassen som han henger litt med av og til. Denne gutten har et par diagnoser, og får derfor blant annet ikke karakterer i matematikk. Helt fair det, hvis han ligger veldig langt bak de andre faglig. Men når de andre har prøver, så forteller sønnen min at han er på skolekjøkkenet og baker kake sammen med assistenten Altså, WTF? Hadde det ikke vært bedre om han hadde en prøve på sitt faglige nivå, og faktisk lærte noe?

I klassen til datteren min er det en gutt med AD/HD. I følge datteren min er han aldri på skolen, men får gjøre det han synes er mest morsomt i hele verden i stedet, å spille fotball hele dagen i den lokale idrettshallen.

Min venninne som jobber i skolen har fortalt meg at mange elever som er utagerende og voldelige mot andre, blir sendt bort på alternative opplegg. Men det de gjør der, er å dra i svømmehallen, besøker bondegård, drar i slalåmbakken, spiller frisbeegolf og mange andre morsomme ting.

Hvorfor er det slik at elever som av ulike grunner ikke kan følge vanlig undervisning får opplegg hvor det bare er fokus på kos og gøy, i stedet for faktisk å ha undervisning på egne vilkår? De blir jo belønnet for negativ atferd...

Anonymkode: fa155...813

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første tanke var å reagere, men så tenkte jeg at mulig de bruker baking som en tilnæring til matte? Er jo mye matte i både baking og matlaging. Er ikke så kult å si at en driver på med deling og regning på kakeoppskrifter, så godt mulig denne gutten ikke sier akkurat det. 

Sånn generelt så handler det jo også om at de barna som oppfører seg dårlig ofte gjør det for en grunn. Ikke alltid, men de har gjerne noe ekstra. Da kan det å kjenne på mestring og bli møtt på annen måte gjøre underverker. Jeg vet om en som skulket en del, men fikk ikke fravær. Var på ungdomsskolen, og eleven satte seg på biblioteket og leste, fremfor å være i timer med mye mobbing. Er mye en ikke vet også, og selv om det høres ut som noe, så trenger det ikke være sånn en tenker. Det å få de barna som sliter inn i en arena som de mestrer kan være akkurat det de trenger for å ikke komme enda mer på skråplanet. Håper de har en plan for å dekke læringshull da, for det er kjipt å senere måtte ta igjen. 

• Liker 19
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er det slik at elever som utagerer, bråker og plager andre elever får "goder", og morsomme alternative opplegg på skolen?

Sønnen min går på ungdomsskolen, og han har en gutt i klassen som han henger litt med av og til. Denne gutten har et par diagnoser, og får derfor blant annet ikke karakterer i matematikk. Helt fair det, hvis han ligger veldig langt bak de andre faglig. Men når de andre har prøver, så forteller sønnen min at han er på skolekjøkkenet og baker kake sammen med assistenten Altså, WTF? Hadde det ikke vært bedre om han hadde en prøve på sitt faglige nivå, og faktisk lærte noe?

I klassen til datteren min er det en gutt med AD/HD. I følge datteren min er han aldri på skolen, men får gjøre det han synes er mest morsomt i hele verden i stedet, å spille fotball hele dagen i den lokale idrettshallen.

Min venninne som jobber i skolen har fortalt meg at mange elever som er utagerende og voldelige mot andre, blir sendt bort på alternative opplegg. Men det de gjør der, er å dra i svømmehallen, besøker bondegård, drar i slalåmbakken, spiller frisbeegolf og mange andre morsomme ting.

Hvorfor er det slik at elever som av ulike grunner ikke kan følge vanlig undervisning får opplegg hvor det bare er fokus på kos og gøy, i stedet for faktisk å ha undervisning på egne vilkår? De blir jo belønnet for negativ atferd...

Det du kaller kos og gøy er mest sannsynlig trening på sosiale ferdigheter, relasjonsbygging og samhandling i gitte situasjoner. Skape positive opplevelser som forhåpentligvis kan forsterke ønsket atferd. 

Annet opplegg under prøver og undervisning? Det kan oppleves vanskelig, skamfullt og vondt å vite at man ikke mestrer på samme nivå som de andre. At eleven er på skolekjøkken og baker kan forklares med at der brukes enkel matte i praksis og eleven kan lære dagligdagse oppgaver som er nødvendig når man skal klare seg selv. Ikke alle blir universitetsstudenter og må kunne sannsynlighetsregning. Noen trenger å lære grunnleggende boferdigheter slik at de kan leve et mest mulig selvstendig liv som voksne. 

Anonymkode: 7f6da...dde

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det du kaller kos og gøy er mest sannsynlig trening på sosiale ferdigheter, relasjonsbygging og samhandling i gitte situasjoner. Skape positive opplevelser som forhåpentligvis kan forsterke ønsket atferd. 

Annet opplegg under prøver og undervisning? Det kan oppleves vanskelig, skamfullt og vondt å vite at man ikke mestrer på samme nivå som de andre. At eleven er på skolekjøkken og baker kan forklares med at der brukes enkel matte i praksis og eleven kan lære dagligdagse oppgaver som er nødvendig når man skal klare seg selv. Ikke alle blir universitetsstudenter og må kunne sannsynlighetsregning. Noen trenger å lære grunnleggende boferdigheter slik at de kan leve et mest mulig selvstendig liv som voksne. 

Dette!

TS: Vær glad barnet ditt ikke trenger slikt «kose opplegg»

Anonymkode: 54757...3d7

• Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men altså, sønnen min har også IOP på skolen. Men han får ikke være på skolekjøkkenet å bake under matteprøver, selv om han sliter med matte han og...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor ble vi litt oppgitt. Kom noen å informerte om aktivitet som de kunne være med uten om sport. Dette var med å skru bil og evnt kjøre. Slik de la det frem var dette forbundet som ikke passet inn i idrett. Jenta her søkte fikk avslag årsak var at ho skulket ikke, så vi fant et bedre opplegg med som varr gratis, men vi m0 kjøre 90 min en vei for at ungdommen skulle være med. Men et supert tilbud og supre folk.

Ellers så så vi på skolen de elevene som drev å mobbet andre, vold eller skulket mye de fikk være med å skru bil med vaktmester  bake,  drar på turer i svømmehallen, kjøpesenter osv.

Mens de elevene som ble utsatt for vold osv fikk beskjed om å holde ut og ungå de som drev på.

Anonymkode: 3d244...9d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men altså, sønnen min har også IOP på skolen. Men han får ikke være på skolekjøkkenet å bake under matteprøver, selv om han sliter med matte han og...

Slik var det her og iop i alle fag. Fikk som beskjed at så lenge barnet ikke mobbet, brukte vold eller skulket ville de ikke kunne delta

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles kanskje som om de er heldige nå, men de kommer til å slite mer senere i livet enn dem som har normal opplæring. Man mister mye av å ikke være med på det.

Man kan for øvrig lære mye av å bake kake også. Matte i form av måling/veiing av ingredienser, lese oppskriften, samarbeid med andre etc. Noen barn trenger mer den praktiske delen for å lære. Enkelte barn er fullstendig umulig å få til å sitte stille og gjøre matteoppgaver på et ark.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg at du ikke har pedagogisk kompetanse uten å fortelle meg at du ikke har pedagogisk kompetanse. 

• Liker 30
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putesying i stedet for å stille krav, snakk om å gjøre "diagnosebarn" en bjørnetjeneste! De kommer jo aldri til å klare seg særlig bra som voksne mennesker med ansvar for eget liv.

Anonymkode: a2356...7f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som belønning. Mange av disse ungdommene, som jeg ofte møter i min jobb, oppfatter det ikke som belønning eller som positive forsterkere å bli tatt ut av klassen, ikke få være med de andre, å store deler av dagen bli "isolert" med kun voksne, å ikke være med i de sosiale prosessene etc. 

I lys av både fagkunnskap (har master i atferdsvitenskap), jobben min og de ungdommene jeg snakker med et særskilte opplegg i liten grad driftet eller tuftet på belønning. Ungdommene oppfatter det heller ikke som belønning. 

Anonymkode: 48e87...f16

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alternativet til å plage en hel klasse ofte er å sitte hjemme uten oppfølging med påfølgende forverring av plager og atferd. Eleven som ikke fungerer og samfunnet ganges av at barnet har noe å bruke dagen til

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kanskje de tenker at han har potensiale til å få til noe mer i livet.

De som blir tatt ut av klasserommet og får "koseundervisning" får nok dette fordi situasjonen er så ille at de må sette inn alt de kan for å forebygge at de faller helt ut av skolen og samfunnet. 

Anonymkode: 3bb7d...721

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HMK skrev (6 minutter siden):

Fortell meg at du ikke har pedagogisk kompetanse uten å fortelle meg at du ikke har pedagogisk kompetanse. 

Akkurat det jeg tenkte også 

Anonymkode: a3971...7bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mitt barn pratet om dette når de var mindre at det var 2 i klassen som alltid fikk gjøre kjekke ting når de andre skulle ha prøver eller gjøre noe spesielt, Forklarte tidlig at det er ikke en god ting å ikke være med å gjøre alt det de andre ikke gjør. Hen skjønte jo raskt at de rett og slett ikke fikk lov å være med. 

Vet hen kjenner litt på det nå på ungdomsskolen og at det føles litt urettferdig at hen og resten av klassen og vennene må stresse med prøver og innleveringer, krav og mas mens de som har spesielle vilkår bare glir gjennom dagen med 10 anmerkninger før klokken er 10. De som er utagerende og ødelegger for de vanlige ungdommene får "belønning" som turer på svømming, kino. grilling osv. Men igjen, hen skjønner jo at man ikke kommer langt med IOP heller. Har alltid vært ærlig med mitt barn om at spesielle vilkår er ikke noe å trakte etter, virkelig ikke. Men husker jo selv hvordan jeg følte det når jeg gikk på skolen og gjorde alt etter boken så hadde du de som gjorde alt feil og du følte jo på at de vant på å oppføre seg som ufordragelige rasshøl.

Men sånn er nå verden, ingenting er rettferdig. 

Anonymkode: 73bd1...5ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen bør du strengt tatt forstå at dette ikke er belønning, men alternativ opplæring,

vær heller glad for at dine barn får karakter i matematikk, for i det lange løp så blir de vinnere. 

Anonymkode: 4c568...8d7

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager? Tenk så forferdelig det er å måtte ha den belastningen på seg. Flere diagnoser... Vi bør takke og prise for at vi og våre barn er sunne og friske. Og håpe på at de barna som må gå hele livet i oppoverbakke ikke har folk som prøver å tråkke dem ned på veien. 

Anonymkode: 001cc...4c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aggressive blir tatt mest hensyn til. Sånn er livet...

Anonymkode: 0888c...fe7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I alle dager? Tenk så forferdelig det er å måtte ha den belastningen på seg. Flere diagnoser... Vi bør takke og prise for at vi og våre barn er sunne og friske. Og håpe på at de barna som må gå hele livet i oppoverbakke ikke har folk som prøver å tråkke dem ned på veien. 

Anonymkode: 001cc...4c8

Har ungdom med flere diagnoser sterk dysleksi,  språkvansker ,ADD og epilepsi. 

Og kan si vi har altid sagt ungdommen ikke ska bruke diagnosene for å "slippe unna". Altså med vi presse passe mye, mye jobbing hjemme med skole arbeid, som gjorde at ofte ble det ikke fritidsaktiviteter mulig. Rett og slett for å klare å holde med faglig, og pga ungdommen brukte så mye energi at det fint kunne sovne kl 17 og sove til dagen etter.

Og ungdommen her reagerte på måtte flere slapp igjenom på ting, at de brukte diagnosen hver gang de møtte motgang i stede for å i hvertfall prøve.

Vi satt her til tider med bøker som fløy gjennom rommet pga frustrasjon. Men ungdommen takker oss for at vi holdt ut. 

Og som ungdommen sier : Jeg har motbevist for leger at jeg kan, jeg har vist lærere som sa jeg ikke kunne at jeg faktisk klarte det. 

Men én ser jo det at mange med forskjellige diagnoser ofte får høre dette klarer du ikke, i stede for de faktisk får lov. Her har vår nå ungdom fått høre- du trenger ikke karakterer pga dysleksi,  du vil ikke kunne kjøre bil pga epilepsi,  du kan ikke ta det og det yrket pga epilepsi,  osv. 

Så her har det vært en kamp vilje om å vise at jo jeg kan

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (1 time siden):

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...