AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:43 #1 Del Skrevet onsdag kl 16:43 Jeg har dessverre ikke kilde på det, men en ekspert sa i en nyhetsavis at ingen land i verden har mer påkostede sekundærboliger pr. innbygger enn nordmenn. Det er tankevekkende. Spørsmålet er om alle nordmenn klarer på sikt å sitte med feriehusene sine. Tanker? Anonymkode: 8b732...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:47 #2 Del Skrevet onsdag kl 16:47 Det vil nok gå helt fint. Anonymkode: 1ac6b...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:03 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:03 Leste for en tid tilbake at prisen på brukte fjellhytter har steget siste år, og det forbauset meg. Må ha noe med generelt økte byggekostnader å gjøre. Fjell har vi jo nok av her i landet, men det blir ikke mer kystlinje. Anonymkode: 7e935...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:06 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:06 Kommer en hytteinflasjon? Tror du kanskje bør lese deg litt om emnet - hytteinflasjonen stod på som verst under korona - og mange hytteprodusenter og underleverandører har slitt enormt de siste 2 årene. Anonymkode: 0d389...3bb 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet onsdag kl 19:13 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har dessverre ikke kilde på det, men en ekspert sa i en nyhetsavis at ingen land i verden har mer påkostede sekundærboliger pr. innbygger enn nordmenn. Det er tankevekkende. Spørsmålet er om alle nordmenn klarer på sikt å sitte med feriehusene sine. Tanker? Anonymkode: 8b732...204 De som har dyre hytter har jo god råd, så jeg ser ikke helt hvordan de plutselig skulle miste evnen til å beholde hyttene… Små enkle fjell- og skogshytter koster nesten ingenting å drifte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:17 #6 Del Skrevet onsdag kl 20:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste for en tid tilbake at prisen på brukte fjellhytter har steget siste år, og det forbauset meg. Må ha noe med generelt økte byggekostnader å gjøre. Fjell har vi jo nok av her i landet, men det blir ikke mer kystlinje. Anonymkode: 7e935...68b Leste en dag at mange utlendinger kjøper hytter i Norge, og de betaler mye. Anonymkode: 39cb7...94f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden Jeg tror det på sikt kan bli veldig etterspurt med hytte på fjellet. Nye føringer til kommunene gjør at områder som reguleres til hyttebygging begrenses pga hensyn til uberørt natur. Dette kan skape en mangel på hyttetomter på sikt dersom samme politikk videreføres eller forsterkes.. Anonymkode: a5c84...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tror det på sikt kan bli veldig etterspurt med hytte på fjellet. Nye føringer til kommunene gjør at områder som reguleres til hyttebygging begrenses pga hensyn til uberørt natur. Dette kan skape en mangel på hyttetomter på sikt dersom samme politikk videreføres eller forsterkes.. Anonymkode: a5c84...2a3 Jepp, naturvernet blir bare strengere og strengere. Det er nå mye vanskeligere å få omregulert LNFR-områder til hytteområder enn før. Før var det for eksempel "fint" å bygge på myr, nå vet vi mer om at myr er viktig. Anonymkode: 39cb7...94f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er tankevekkende. Spørsmålet er om alle nordmenn klarer på sikt å sitte med feriehusene sine. Tanker? Anonymkode: 8b732...204 For å svare konsist på det du spør om: Nei, alle vil ikke kunne klare å sitte med hyttene sine. Noen vil måtte selge. Og så vil det komme nye til som har råd til å kjøpe hyttene som må selges. Anonymkode: 6deff...e6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jepp, naturvernet blir bare strengere og strengere. Det er nå mye vanskeligere å få omregulert LNFR-områder til hytteområder enn før. Før var det for eksempel "fint" å bygge på myr, nå vet vi mer om at myr er viktig. Anonymkode: 39cb7...94f Og heldigvis for det. På 90-tallet var jeg veldig engasjert i disse spørsmålene. Jeg så faren i at områder med uberørt natur var iferd med å innskrenkes i et større tempo enn før. Pga oppstarten av store hytteprosjekter over hele landet. Hvor Bjørn Daehlie og andre investorer så sitt snitt i å tjene seg rike på dette. Var engasjert innenfor kommunalt, fylke og statlig naturvern. Men gjennomgangsmelodien var at dette var ikke så farlig. Vi har nok natur å ta av. Resultatet ser du i dag. Hvor enn du går møter du på hyttebebyggelse. Stortinget begynte å trekke inn nødbremsen for 10-15 år siden, ved å vedta flere nasjonalparker og ulike former for naturvern. Problemet er at nå er skaden allerede skjedd. Irreversibel. Å overlate disse spørsmålene til kommunene er håpløst siden de kun ser kronene de kan få inn på hyttebygging. I fremtiden må derfor en større del av norsk natur vernes. Anonymkode: 3e30e...daa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Jeg kunne ikke ha tenkt meg å ha en slik "andrebolig" utsyrt til tennene med alt folk har nok av hjemme. Min hytte skulle ha vært ei lita ei, i god stand, trenger ikke innlagt strøm og en utedoaktig ting hadde holdt til sitt bruk. Den skulle heller ikke ha ligget i et "hyttefelt" med bilvei helt frem til døra. Enkelhet og stillhet har en verdi. Tørt lagret ved i massevis til en lang årstids kjølighet. En jordkjeller til mat. Jeg liker det opprinnelige. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden Vi solgte hytta. Den hadde alle fasiliteter og var som et hus. Altfor mye kostnader, og mer blir det. Nå leier vi enten leilighet/hytte eller tar inn på høyfjellshotell. Det er billigere, og like koselig synes vi. Skulle gjerne hatt en hytte som fra barndomsminnene; utedo, hems, ujevn oppvarming med ovn/peis og vann som må kokes. Men det orker jeg ikke i voksen alder. Det blir noen få uteovernattinger med barna istedet, når formen tillater det, for opplevelsens skyld. Eller er det full comfort på hotell midt i bakken. Jeg vet ikke hva andre tenker. Men hyttene i dag vil koste mye. Man kan leie ut, men mye styr det og. Plutselig er det skadedyr, vannlekkasjer, muggsopp, taket må byttes, det må beises, alltid noe. Og leietakere er kravstore. Vi orket ikke. Og hører at mange rundt oss tenker det samme. Hyttefeltene har ikke samme appellen lenger heller. Det blir for tett. Anonymkode: f38db...f06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Del Skrevet 17 timer siden Veldig mange har arvet. Jeg er gradert ufør og jobber i butikk. Har en hytte jeg fikk ny takst på , over 6 mill. Bestefar kjøpte tomta for 1000 kr og begynte og bygge. Mer skur enn hytte først. Så har man fortsatt og bygge, så hytta er mer enebolig i standard. Tomten er nok det viktigste. I Oslo fjorden med havutsikt. Ikke finnes det tomter igjen, og det er byggestopp. Så klart prisen øker. Klarer utgiftene, kommunale utgifter og « hytte strøm « ( har peis , det går bra) er ikke så mye. Det som ville felt meg var en stor oppgradering. Tidligere leide jeg ut hytta i fellesferien, det dekket års utgiftene. Anonymkode: 58067...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden Det er kultur for hytteliv i Norge, og til dels Skandinavia for øvrig. Og det er mange med god råd, som lever etter evne også i dårligere tider. Har man eid bolig en stund tåler man som regel rentesvingningene, hvis man ikke er veldig uheldig og f.eks blir ufør e.l. i samma tidsperiode. For vår del kjøpte vi hytte til under 2 mill, da var vi i begynnelsen av 40-årene. Vi har aldri arvet og har spart i bolig hele livet, så da sitter vi med bolig til 16 millioner og hytte til ca 2,5. Har lån, men helt levelig for oss. Begge har jobbet og spart fra vi var 13-14, og tatt lange utdannelser. Anonymkode: bdd69...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden Hoppetaujenta skrev (5 timer siden): Jeg kunne ikke ha tenkt meg å ha en slik "andrebolig" utsyrt til tennene med alt folk har nok av hjemme. Min hytte skulle ha vært ei lita ei, i god stand, trenger ikke innlagt strøm og en utedoaktig ting hadde holdt til sitt bruk. Den skulle heller ikke ha ligget i et "hyttefelt" med bilvei helt frem til døra. Enkelhet og stillhet har en verdi. Tørt lagret ved i massevis til en lang årstids kjølighet. En jordkjeller til mat. Jeg liker det opprinnelige. Ligger hundrevis av sånne hytter på Finn for en slikk og ingenting 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden Portia Catonis skrev (13 minutter siden): Ligger hundrevis av sånne hytter på Finn for en slikk og ingenting 😉 Ja. Her har disse hyttene faktisk sunket i verdi de siste ti årene. Anonymkode: e97ba...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Her har disse hyttene faktisk sunket i verdi de siste ti årene. Anonymkode: e97ba...9f2 Kor då? Anonymkode: b1927...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Leste en dag at mange utlendinger kjøper hytter i Norge, og de betaler mye. Anonymkode: 39cb7...94f Ja. det er visst tilfelle i feks Lofoten. Anonymkode: b1927...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå