AnonymBruker Skrevet 2. april #1 Skrevet 2. april Ved rentenedgang så står du stille og alle andre får lavere? At du ikke automatisk følger samme lette som kunder med høyere rente? Dårlig forklart. Beklager. Anonymkode: 4537b...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #2 Skrevet 2. april Kommer helt an på, og varierer fra bank til bank. Anonymkode: d9fb3...831 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #3 Skrevet 2. april DNB holder i alle fall på med det, anbefales ikke. Anonymkode: dce0f...02f 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #4 Skrevet 2. april Hva er alt strevet man gjennomgår her? Anonymkode: 6e702...d7f
AnonymBruker Skrevet 2. april #5 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er alt strevet man gjennomgår her? Anonymkode: 6e702...d7f Du vet ingenting om den harde veien til å komme seg økonomisk ovenpå etter å blitt økonomisk trakket ned av banker med makt. Endelig sloss bankene om å ha meg som kunde etter utleige dager jeg la meg uten mat. Ble svindlet av ektefelle. Anonymkode: 4537b...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #6 Skrevet 2. april Ved fastrente låser man renta i en periode man avtaler, dersom du får forhandlet renta må du rett og slett se på vilkårene for det aktuelle tilbudet. Anonymkode: f4925...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #7 Skrevet 2. april Ved fastrentelån så er rente den samme i hele perioden. Ved "kampanjerente" må du hele tiden følge med på at drn fortsatt er konkurransedyktig Anonymkode: 7124d...bab 1
Knutekålmor85 Skrevet 2. april #8 Skrevet 2. april Ja. Ofte blir man satt opp like mye som de som ikke har forhandlet når renta går opp, eller ikke satt ned når renta går ned. Og det er jobb: ringe til banken, hente inn annet tilbud, true med å bytte. For mye å gjøre flere ganger i året. Noen banker, som Bulder gir samme rente til alle. Endel har også gunstig rente gjennom fagforening, hvor fagforeninga i praksis gjør forhandlinga for deg. 2
Elle Melle Skrevet 2. april #9 Skrevet 2. april Bulder bank justerer i alle fall ned rente etter som man får lavere belåningsgrad. Det er det virkelig ikke alle som gjør, så den type ting kan også være lurt å sjekke. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #10 Skrevet 2. april Knutekålmor85 skrev (41 minutter siden): Ja. Ofte blir man satt opp like mye som de som ikke har forhandlet når renta går opp, eller ikke satt ned når renta går ned. Og det er jobb: ringe til banken, hente inn annet tilbud, true med å bytte. For mye å gjøre flere ganger i året. Noen banker, som Bulder gir samme rente til alle. Endel har også gunstig rente gjennom fagforening, hvor fagforeninga i praksis gjør forhandlinga for deg. Jepp, Bulder eller fagforeningsavtale er eneste vei å gå for oss, i alle fall. Har som tidligere nevnt dårlig erfaring med DNBs «avtale». Og ja, det ER jobb å purre på banken flere ganger i året, sjekke konkurrerende banker… og hvor mange måneder i året går man med unødvendig høy rente? Jeg gidder ikke det styret. Det ble Bulder. Anonymkode: dce0f...02f 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #11 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp, Bulder eller fagforeningsavtale er eneste vei å gå for oss, i alle fall. Har som tidligere nevnt dårlig erfaring med DNBs «avtale». Og ja, det ER jobb å purre på banken flere ganger i året, sjekke konkurrerende banker… og hvor mange måneder i året går man med unødvendig høy rente? Jeg gidder ikke det styret. Det ble Bulder. Anonymkode: dce0f...02f Det skjønner jeg godt. Anonymkode: 4537b...ef5
AnonymBruker Skrevet 2. april #12 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet ingenting om den harde veien til å komme seg økonomisk ovenpå etter å blitt økonomisk trakket ned av banker med makt. Endelig sloss bankene om å ha meg som kunde etter utleige dager jeg la meg uten mat. Ble svindlet av ektefelle. Anonymkode: 4537b...ef5 Jeg vet ikke hva strevet er, derfor spurte jeg. Anonymkode: 6e702...d7f 1
frivis Skrevet 2. april #13 Skrevet 2. april Det eneste strevet jeg gjorde var å signere en 10års fastprisavtale i starten av 2022 @ DNB bank. GG
AnonymBruker Skrevet 3. april #14 Skrevet 3. april De fleste skjønner åpenbart ikke spørsmålet. Ja, banken kan regne det som en forskuttering av renten og dermed ikke sette den ned ytterligere ved generelt rentekutt. Tipper vi spesielt vil se dette hos Handelsbanken når sentralbanken setter ned, at kundene der ikke får ytterligere rentekutt fordi de allerede ligger lavt i markedet. Anonymkode: 38087...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #15 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste skjønner åpenbart ikke spørsmålet. Ja, banken kan regne det som en forskuttering av renten og dermed ikke sette den ned ytterligere ved generelt rentekutt. Tipper vi spesielt vil se dette hos Handelsbanken når sentralbanken setter ned, at kundene der ikke får ytterligere rentekutt fordi de allerede ligger lavt i markedet. Anonymkode: 38087...0e4 Dette handler ikke bare om den litt spesielle situasjonen akkurat nå, hvor enkelte banker har satt ned renta selv om sentralbanken ikke har gjort det. Da er jeg enig i at noen banker kan regne det som en forskuttering. Men - dette er en strategi som banker ofte har på generell basis. De gir en lokkerente for å få tak i nye kunder, og deretter benytter de enhver mulighet for å øke renta deres sammenlignet med deres andre kunder - de senker renta mindre når den går ned, øker den mer når den går opp. Slik at man plutselig ikke har en god rente i banken lenger, men i beste fall en middels rente. Dette er en helt bevisst strategi. DNB holdt på sånn i årevis med oss før vi gikk lei og dumpet dem. Det er viktig at folk er klar over dette. Den «gode renta» banken gir deg vil ofte ikke vare. Man skal være veldig obs på banker som har individuelle vurderinger for rentefastsettelse. Anonymkode: dce0f...02f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #16 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette handler ikke bare om den litt spesielle situasjonen akkurat nå, hvor enkelte banker har satt ned renta selv om sentralbanken ikke har gjort det. Da er jeg enig i at noen banker kan regne det som en forskuttering. Men - dette er en strategi som banker ofte har på generell basis. De gir en lokkerente for å få tak i nye kunder, og deretter benytter de enhver mulighet for å øke renta deres sammenlignet med deres andre kunder - de senker renta mindre når den går ned, øker den mer når den går opp. Slik at man plutselig ikke har en god rente i banken lenger, men i beste fall en middels rente. Dette er en helt bevisst strategi. DNB holdt på sånn i årevis med oss før vi gikk lei og dumpet dem. Det er viktig at folk er klar over dette. Den «gode renta» banken gir deg vil ofte ikke vare. Man skal være veldig obs på banker som har individuelle vurderinger for rentefastsettelse. Anonymkode: dce0f...02f TS stilte et spørsmål som jeg svarte på 🤷🏼♀️ Du trenger ikke forklare bank til meg. Anonymkode: 38087...0e4
AnonymBruker Skrevet 3. april #17 Skrevet 3. april Knutekålmor85 skrev (20 timer siden): Endel har også gunstig rente gjennom fagforening, hvor fagforeninga i praksis gjør forhandlinga for deg. Min erfaring med fagforeningsavtaler er at de ikke er så gode som man tror, og man må følge med og forhandle/mase på banken også med den type avtaler. (gjelder LO-Favør mot Sparebank1 og NITO mot Nordea hvertfall) Anonymkode: 5b5f2...bf8
AnonymBruker Skrevet 3. april #18 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS stilte et spørsmål som jeg svarte på 🤷🏼♀️ Du trenger ikke forklare bank til meg. Anonymkode: 38087...0e4 Du mente at andre «åpenbart» ikke forsto spørsmålet, når du selv ikke så ut til å forstå det. Anonymkode: dce0f...02f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #19 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mente at andre «åpenbart» ikke forsto spørsmålet, når du selv ikke så ut til å forstå det. Anonymkode: dce0f...02f Har du lest spørsmålet TS stiller..? Anonymkode: 38087...0e4
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 7.51): De fleste skjønner åpenbart ikke spørsmålet. Ja, banken kan regne det som en forskuttering av renten og dermed ikke sette den ned ytterligere ved generelt rentekutt. Tipper vi spesielt vil se dette hos Handelsbanken når sentralbanken setter ned, at kundene der ikke får ytterligere rentekutt fordi de allerede ligger lavt i markedet. Anonymkode: 38087...0e4 Dette var akkurat det jeg spurt om. Takk👏 Anonymkode: 4537b...ef5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå