Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom lettere psykisk utviklingshemming og adhd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er flere som har fått LPU, men så viser det seg at det heller er adhd. Så hva er forskjellen her egentlig? Jeg vil tro det ligger i læring fordi de med LPU, vil vel være bedre på konsentrasjon(?) enn de med adhd som heller drømmer seg bort og kjeder seg lett? Det er mine tanker. 

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: e4602...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tanker er at her er det så mye grunnleggende du ikke vet om både adhd og utviklingshemming at det ikke er vits i å begynne å forklare en gang. Hva er forskjellen på lungekreft og kols liksom🤷🏻‍♀️

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere psykisk utviklingshemmet har blant annet med intelligens å gjøre, det har ikke ADHD. Det er en nevroutviklingsforstyrrelse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gjøre deg opp egne tanker om diagnoser og hva de innebærer, kriteriene er godt beskrevet i lett tilgjengelige kilder. NHI for eksempel. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (4 minutter siden):

Mine tanker er at her er det så mye grunnleggende du ikke vet om både adhd og utviklingshemming at det ikke er vits i å begynne å forklare en gang. Hva er forskjellen på lungekreft og kols liksom🤷🏻‍♀️

Haha! Neida, jeg har en datter som er 30 år som har tatt profesjonstudie og er ferdig nå i år. Hun fikk LPU for 10 år siden da hun slet med depresjon. Vi hadde alltid ADHD i tankene, og har nå fått diagnosen fjernet, men har nå fått diagnosen adhd og bipolar lidelse. Så føler heller på et svikt i systemer når en gang ikke det offentlige vet forskjellen. Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha! Neida, jeg har en datter som er 30 år som har tatt profesjonstudie og er ferdig nå i år. Hun fikk LPU for 10 år siden da hun slet med depresjon. Vi hadde alltid ADHD i tankene, og har nå fått diagnosen fjernet, men har nå fått diagnosen adhd og bipolar lidelse. Så føler heller på et svikt i systemer når en gang ikke det offentlige vet forskjellen. Ts

Handler antagelig lite om å ikke vite forskjell og mer om at ADHD kan gi så store vansker med å fokusere på og gjennomføre ulike tester, at resultatene ikke blir representative for faktiske evner.

(En god utreder bør selvsagt være oppmerksom på dette).

Anonymkode: 9697c...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk diagnosen ADHD som femåring, men hadde ingen problemer med å henge med faglig på skolen. Faktisk fikk han ros fordi han tok ting så lett og hadde lett for å lære.

Det hadde ikke en person med psykisk utviklingshemming gjort, tror jeg. Det ligger noe i ordet "hemming". Det hemmer de fra å lære det samme som alle andre, de uten PU.

Anonymkode: 2889c...a0b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo de offentlige vet selvsagt forskjellen. Selv den vanlige mannen i gata vet forskjellen og jeg nekter å tro at dette er noe som er relativt utbredt før du kan komme med kilder som kan bevise det du hevder.

Anonymkode: 5a652...a14

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ser det er flere som har fått LPU, men så viser det seg at det heller er adhd. Så hva er forskjellen her egentlig? Jeg vil tro det ligger i læring fordi de med LPU, vil vel være bedre på konsentrasjon(?) enn de med adhd som heller drømmer seg bort og kjeder seg lett? Det er mine tanker. 

Hva er deres tanker? 

Gud bedre ! Personer som har ekstremt høy IQ kan ha ADHD ! En med letter psykisk utviklingshemming vil aldri ha høy IQ men ligge i det nedre sjiktet. 

Det kan ikke sammenlignes og det er som ild og vann. 

Endret av TomKrus
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo de offentlige vet selvsagt forskjellen. Selv den vanlige mannen i gata vet forskjellen og jeg nekter å tro at dette er noe som er relativt utbredt før du kan komme med kilder som kan bevise det du hevder.

https://www.nrk.no/nordland/historien-om-stine-fra-_helene-sjekker-inn_-har-fatt-ap-til-a-kreve-at-flere-far-testet-seg-pa-nytt-1.15004949 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen min fikk diagnosen ADHD som femåring, men hadde ingen problemer med å henge med faglig på skolen. Faktisk fikk han ros fordi han tok ting så lett og hadde lett for å lære.

Det hadde ikke en person med psykisk utviklingshemming gjort, tror jeg. Det ligger noe i ordet "hemming". Det hemmer de fra å lære det samme som alle andre, de uten PU.

Anonymkode: 2889c...a0b

Jeg er lærer og har hatt mange elever med ADHD. De fleste sliter med å henge med når de er i et fullt klasserom og de skal forsøke å konsentrere seg, men det er absolutt ikke noe i veien med intelligensen. Mange av dem er utrolig kunnskapsrike, fordi de ofte har et hyperfokus når de finner noe de interesserer seg for. Det er så gøy å se når de er skikkelig engasjerte. ❤️

TomKrus skrev (7 minutter siden):

Gud bedre ! Personer som har ekstremt høy IQ kan ha ADHD ! En med letter psykisk utviklingshemming vil aldri ha høy IQ men ligge i det nedre sjiktet. 

Det kan ikke sammenlignes og det er som ild og vann. 

Nettopp. 👍

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (6 minutter siden):

Jeg er lærer og har hatt mange elever med ADHD. De fleste sliter med å henge med når de er i et fullt klasserom og de skal forsøke å konsentrere seg, men det er absolutt ikke noe i veien med intelligensen. Mange av dem er utrolig kunnskapsrike, fordi de ofte har et hyperfokus når de finner noe de interesserer seg for. Det er så gøy å se når de er skikkelig engasjerte. ❤️

Nettopp. 👍

Ja og så kan sikkert en som har en psykisk utviklingshemming også kunne ha ADHD ? Kan for lite om det temaet, men forestiller meg at det også er tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Handler antagelig lite om å ikke vite forskjell og mer om at ADHD kan gi så store vansker med å fokusere på og gjennomføre ulike tester, at resultatene ikke blir representative for faktiske evner.

(En god utreder bør selvsagt være oppmerksom på dette).

Anonymkode: 9697c...b1c

Dette!

Her stagnerte utviklingen min basert på både overbeskyttelse, emosjonell omsorgssvikt, noe fysisk vold, seksuelle overgrep og mange sykehusopphold pga medfødt sykdom. Som gjorde at jeg ikke utviklet meg i takt med mine jevnaldrende. Så rent intellektuelt og modenhet lå jeg under normal skjitet på tester som ble gjort. Hadde ikke en gang karaktergrunnlag. For å sette det på spissen: Mens andre på ungdomsskolen var opptatt av gutter, sminke, festing etc - lekte jeg fortsatt med Barbie og babyborn.

Så kom jeg over til videregående og fikk hjelp. Har i dag høyere utdanning (bachelor og master), men er ung ufør.

Det er en del som blir feildiagnotisert med PU.

Anonymkode: ceba2...25f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (14 minutter siden):

Ja og så kan sikkert en som har en psykisk utviklingshemming også kunne ha ADHD ? Kan for lite om det temaet, men forestiller meg at det også er tilfellet.

Absolutt. Det ene utelukker ikke det andre. Det er jo også sånn at hvis man har en nevroutviklingsforstyrrelse, så kan man ofte ha tilleggsvansker og andre nevroutviklingsforstyrrelser. Tourettes og ulike former for autisme kan jo også opptre sammen med ADHD. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sorry, men den kilden bekrefter ikke påstanden om at det er mange som har fått lett psykisk utviklingshemming som diagnose i stedet for ADHD. Så enten får du komme med kilder som bekrefter påstanden din eller så får du bare innse at den påstanden kunne eksisterer i ditt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo skåre falsk lavt på evnetester når man har ADhD, det ligger jo litt i diagnosens natur. Dette vil som oftest bli oppdaget.

Dog skjer feildiagnostisering relativt «ofte» vis man ser alle sykdommer under ett. Menneskekroppen og sinnet følger ikke alltid malen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...