Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisan! Jeg går VG2 nå og har valgt Kjemi 2 og Fysikk 1 som programfag neste år da jeg vil studere medisin etter VGS. Pågrunn av få klasser på skolen må jeg altså gå videre med R2 for å få gyldig vitnemål. Jeg har et stort ønske om å ta Biologi 2, da jeg tror dette blir mye lettere. Får 5 i R1 men dette er med mye øving, og jeg tror at jeg kunne lett bli trukket ned til en 4er på en mulig eksamen (som ikke er helt aktuelt for medisin..). Jeg får en ganske lett 6er i Biologi 1 og det er desidert mitt sterkeste fag som jeg forstår best. 

En mulighet jeg har er å ta Biologi 2 som privatist. Altså en skriftlig eksamen og en muntlig-praktisk eksamen. Jeg har ca 6 måneder til å pugge, samt har jeg annen skole, er dette nok? Jeg har hørt at skriftlig eksamen i Biologi 2 er veeeeldig vanskelig, men vet ikke om det fortsatt er slik? Og jeg vet ikke helt hva muntlig-praktisk delen går ut på heller? Er det spesifikke forsøk/ekskursjoner/feltarbeid som man har i Biologi 2 som jeg vil gå glipp av, som kanskje er nødvendig for å oppnå max karakter? 

Jeg klarer å jobbe ganske strukturert og har hørt at kjemi 1 er en liten start på biokjemi delen (jeg har tatt kjemi 1, og får 6, men med myyee øving). 

Er biologi 2 skriftlig eksamen altså såpass vanskelig at den 6eren er helt uåpnpåelig eller er det litt overdrevent?

Trenger hjelp, tusen takk!!!

Endret av emmaskeie
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser her

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/karakterer-vgs/

Her kan du leke med filtrene og finne aktuelle karakterer. Her ser du at 5,2% fikk 6 på skriftlig eksamen i Biologi 2 i 2023-24. For Fysikk 2: 18,0%. Kjemi 2: 8,3%. R2: 5,6%. Du bør være mye mer redd for skriftlig eksamen enn muntlig eksamen i R2, spør du meg. Statistisk sett er det også mer sannsynlig at du kommer opp i R2 skriftlig enn muntlig.

Biologi er kjent som et av de vanskeligste fagene å gå 6 på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke muntlig eksamen, så jeg vet ikke hva den går i. Jeg er såpass gammel at jeg ikke hadde Biologi 2, man 3Bi, som det het før. Det var mye lab, og også flere lengre ekskursjoner med mye plantesamling. Vet ikke hvor mye av dette det forventes at man skal kunne som privatist, og om det er gjort endringer i Biologi 2, men bare de plantene var et H, husker jeg. Jeg fikk 6 på skriftlig eksamen forresten, kom heldigvis ikke opp i muntlig.

Anonymkode: 24821...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...