Gå til innhold

Problemet med ryktespredning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ryktespredning er generelt ansett som noe dårlig. Noe som har negative konsekvenser. Noe man bør unngå.

Men hva er egentlig de konkrete konsekvensene av ryktespredning? Hva er det som gjør ryktespredning til noe som blant annet politiet eksplisitt advarer mot i krimnalsaker?

Og dersom ryktespredning er en så skadelig aktivitet, bør den være straffbar?

Anonymkode: d2cfc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er skadelig sier vel seg selv ? Det er jo stort sett alltid snakk om ting som bare er rykter uten at det er noe som er bekreftet eller nødvendigvis sant. 

Er jo ikke så gøy å få ett rykte på seg at en er uærlig, pedofil, overgriper osv osv uten at det nødvendigvis er sant 

Anonymkode: f1916...c4c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flokkdyr og har en tendens til å støte ut det vi ikke liker. Derfor er det det å lage røyk uten ild svært farlig. Man kan bli uglesett av et lokalsamfunn basert på usannheter. Vi bør derfor alltid ha i bakhodet at vi skal jobbe mot rykter og stoppe spredningen av dem.

Anonymkode: c7a37...cd3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner satte ut et rykte blant venninnene sine om at hun hadde blitt voldtatt av den nylige eksen sin for å få sympati. Hun ble presset til å anmelde det av folk rundt seg. Det ble rettssak, og fyren ble dømt, selv om det ikke fantes noen bevis. Det var bare ord mot ord. Han flyttet fra byen for å slippe unna, og etterpå innrømte hun at det  aldri hadde skjedd. 

Anonymkode: 83607...c24

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ei jeg kjenner satte ut et rykte blant venninnene sine om at hun hadde blitt voldtatt av den nylige eksen sin for å få sympati. Hun ble presset til å anmelde det av folk rundt seg. Det ble rettssak, og fyren ble dømt, selv om det ikke fantes noen bevis. Det var bare ord mot ord. Han flyttet fra byen for å slippe unna, og etterpå innrømte hun at det  aldri hadde skjedd. 

Da forventer jeg at den dama du kjenner også gikk til politiet og innrømmet at det aldri hadde skjedd.

Anonymkode: 4cdc8...0d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Falske anklager bør gi fengselsstraff, dere som ikke meldte henne er like ille. Håper hun får svi for dette til sin siste dag. En forferdelig ting å gjøre.

Anonymkode: 909dd...137

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da hadde jeg gjort mitt for at kjerringa hadde blitt utfryst og utstøtt av så mange som mulig! Og selvsagt anmeldt henne.

Anonymkode: ad86f...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette høres ikke reellt ut. Han ble dømt utelukkende på grunnlag av hennes ord? Det tror jeg ikke, ingen blir dømt kun pga anklagers ord. Det holder ikke i retten.

Anonymkode: 90993...b34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...