Gå til innhold

Utleie ved startlån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble trygdet for år siden. Har 1 barn. Kjøpte leilighet fullfinansiert av Husbanken/kommunalt startlån. Men det er det verste stedet jeg noengang har bodd. Barnet mistrives sterkt. Han er 9 år. Ønsker ikke være hjemme eller å ha besøk her engang. Jeg tror leiligheten er lett å leie ut. Tenker da på å leie ut den jeg eier, og å leie et annet borettslag hvor vi har familie og bekjente. Mye bedre miljø for barnet. Får ikke tak i noen i kommunen som kan svare. Noen her som vet?

Anonymkode: 69a20...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk å ta med i regnestykket at du må betale skatt på leieinntektene dine, men får ikke fradrag for leiekostnadene. 

Så det blir et lite innhugg i økonomien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Husk å ta med i regnestykket at du må betale skatt på leieinntektene dine, men får ikke fradrag for leiekostnadene. 

Dette, ksn du leie ut til høy nok pris i det området for å få alt til å gå opp? 

Mtp utgiftene til lån og evnt felleskostnader, skatt av leie, leieutgifter på nytt sted.. 

Anonymkode: 941a8...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved startlån er som hovedregel utleie ikke tillatt.

Anonymkode: 657bc...6c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (4 minutter siden):

Får du lov av borettslaget til å fremleie ut leiligheten?

Ja. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved startlån er som hovedregel utleie ikke tillatt.

Ok, vil det da si det er unntak? Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette, ksn du leie ut til høy nok pris i det området for å få alt til å gå opp? 

Mtp utgiftene til lån og evnt felleskostnader, skatt av leie, leieutgifter på nytt sted.. 

Anonymkode: 941a8...9e0

Ja, kan flytte i en ett-roms om jeg må. Alt er bedre enn nåværende sted. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (12 minutter siden):

Ok. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vedtaksbrevet kan regulere dette annerledes.

Leste du siste setning i dette avsnittet? 

Kommunen har ikke adgang til å sette som forutsetning i vedtaket at boligen ikke kan leies ut.

Anonymkode: 966da...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste du siste setning i dette avsnittet? 

Kommunen har ikke adgang til å sette som forutsetning i vedtaket at boligen ikke kan leies ut.

Jo, leste det. Mitt vedtaksbrev sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, leste det. Mitt vedtaksbrev sier noe annet.

Har du fått tilskudd i tillegg? Mulig det er andre regler når man har fått det. 
hvis ikke så gjør din kommune altså noe de ikke har lov til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snakke med Husbanken/kommunen om å selge leiligheten da, og så kjøpe et annet sted med lån fra dem igjen? Er det mulig? Du får bare fortelle det som det er at barnet mistrives sterkt i området, og som mor klarer du da ikke å bo på det stedet. De pleier å ta hensyn til barnefamilier og at man skal kunne tilby barna et trygt og godt, stabilt sted å bo.

Jeg ville hørt med dem om det. Med mindre du allerede har spurt og fått nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Kan du snakke med Husbanken/kommunen om å selge leiligheten da, og så kjøpe et annet sted med lån fra dem igjen? Er det mulig? Du får bare fortelle det som det er at barnet mistrives sterkt i området, og som mor klarer du da ikke å bo på det stedet. De pleier å ta hensyn til barnefamilier og at man skal kunne tilby barna et trygt og godt, stabilt sted å bo.

Jeg ville hørt med dem om det. Med mindre du allerede har spurt og fått nei?

Har ikke fått tak i noen. Har prøvd i flere uker nå. Oslo. Bydel Stovner. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke fått tak i noen. Har prøvd i flere uker nå. Oslo. Bydel Stovner. Ts.

Huff, ja, da forstår jeg at sønnen din ikke trives. 

Har du forsøkt å kontakte de skriftlig og be om skriftlig svar? Da kan du lese svaret om igjen og flere ganger i etterkant, om det er noe du ikke helt forsto eller husker eksakt.

Gå innom med et brev eller forsøk å finne epost-adressen til boligkontoret til Stovner bydel? Jeg googlet litt og fant dette, men jeg klarer ikke lese av epostadressen som står der om den er til konkret Stovner bydel, men tror det?

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/alle-boligkontorer-i-oslo/stovner-boligkontor/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Huff, ja, da forstår jeg at sønnen din ikke trives. 

Har du forsøkt å kontakte de skriftlig og be om skriftlig svar? Da kan du lese svaret om igjen og flere ganger i etterkant, om det er noe du ikke helt forsto eller husker eksakt.

Gå innom med et brev eller forsøk å finne epost-adressen til boligkontoret til Stovner bydel? Jeg googlet litt og fant dette, men jeg klarer ikke lese av epostadressen som står der om den er til konkret Stovner bydel, men tror det?

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/alle-boligkontorer-i-oslo/stovner-boligkontor/

Tusen takk!! Skal maile de imorgen. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ved tilskudd det blir problemer, ja. Leste mitt eget vedtak nå, og der står det:

"Tilskuddet kan kreves tilbakebetalt eller gjøres om til rente- og avdragspliktig lån hvis boligen
overdras, disponeres av annen person / husstand eller tas i bruk til annet formål enn forutsatt."

Om man ikke har tilskudd, så er det sikkert enklere å leie ut.

Anonymkode: e43a3...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 15.05):

Ok, vil det da si det er unntak? Ts.

Dette stemmer ikke TS. Du har rett å gjøre som du vil med tanke på utleie. Se linken som en la ut med tanke på eierrettigheter.  Men du må skatte når du leier ut hele boligen. 

Anonymkode: 5bda6...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...