Gå til innhold

Vekta rikker seg ikke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært frustrert i 8 måneder for vekten rikker seg ikke.. og jeg spiser i et lite underskudd.

Men når jeg ser bilder, og sammenligner mål, har jeg endret kroppen og 10 cm+ ned på hofter og livet, mer definerte muskler og synlig slankere.

Har du endret kroppssammensetning? Det hjelper i hvertfall meg mer å se på bilder enn vekt.

Anonymkode: 6c320...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 16.04):

Hvis du ikke går ned i vekt, så er det egentlig bare en grunn:

-Du ligger ikke i underskudd. 
Det er veldig lett å regne feil, glemme å ta med noe man spiser, eller overvurdere hvor mange kalorier man trenger.

Det er fysisk umulig å ikke gå ned i vekt om man inntar mindre energi enn man bruker.

Trening har forøvrig lite effekt på vekttap, det er nesten utelukkende kosthold som gjelder. Trening kan tvertimot øke vekten din, fordi du øker muskelvekten. Moderat trening er så klart sunt og bra, men det vil ikke hjelpe særlig mye om målet er vekttap.

Anonymkode: 130eb...bef

Ekspander  

Du tar feil. Man kan være insulinresistent. 

Anonymkode: e2170...633

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 20.40):

Du tar feil. Man kan være insulinresistent. 

Anonymkode: e2170...633

Ekspander  

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 4e1fe...87f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 12.30):

Jeg har alltid vært slank, rundt 50 kg og har tidligere ikke har noen vansker med å gå ned i vekt og holde vekta.

Nå har jeg noen ekstra kilo på kroppen som jeg vil ha bort (har normal BMI). Spiser lavkarbo og ligger i underskudd. Trener styrke 3 dager i uken. Prøver å nå 10 000 skritt hver dag.

Men til min store frustrasjon klarer jeg av en eller annen grunn ikke å gå ned i vekt!

Noen som har opplevd lignende? Hva skyldes det og hvordan kan jeg få aktivert fettforbrenningen igjen?

Anonymkode: 88e11...938

Ekspander  

Eneste løsning er å gå i dialog med vekten, hvis den ikke vil tilpasse seg deg må du godsnakke med den. Gi den litt sjokolade, chips og annet godterier den liker. Kanskje det hjelper. 

Anonymkode: 6765c...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du trener styrke kan det jo være muskelmasse. Har du prøvd målebånd i stedet for å se om du blir smalere noe sted på kroppen? 

Anonymkode: 5a564...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 12.30):

Jeg har alltid vært slank, rundt 50 kg og har tidligere ikke har noen vansker med å gå ned i vekt og holde vekta.

Nå har jeg noen ekstra kilo på kroppen som jeg vil ha bort (har normal BMI). Spiser lavkarbo og ligger i underskudd. Trener styrke 3 dager i uken. Prøver å nå 10 000 skritt hver dag.

Men til min store frustrasjon klarer jeg av en eller annen grunn ikke å gå ned i vekt!

Noen som har opplevd lignende? Hva skyldes det og hvordan kan jeg få aktivert fettforbrenningen igjen?

Anonymkode: 88e11...938

Ekspander  

Hvor lenge har du holdt på ?

Ser du noen forskjell visuelt?

Anonymkode: 40027...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte kutte alle karbohydrater for å gå ned i vekt. Jeg er insulinresistent og kroppen nekter å gi slipp på fett når det er karbohydrater i bildet. Det er ikke så enkelt som "er i underskudd". Hadde det vært så enkelt så hadde vi ikke hatt en overvektsepidemi. Kroppen kan kompensere for mangelen på energi andre steder. Den kan skru ned på prosesser i kroppen og gjøre at du bruker mange hundre kcal færre enn kalkulatorer sier. 

Anonymkode: 4b2be...24f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 8.59):

Jeg måtte kutte alle karbohydrater for å gå ned i vekt. Jeg er insulinresistent og kroppen nekter å gi slipp på fett når det er karbohydrater i bildet. Det er ikke så enkelt som "er i underskudd". Hadde det vært så enkelt så hadde vi ikke hatt en overvektsepidemi. Kroppen kan kompensere for mangelen på energi andre steder. Den kan skru ned på prosesser i kroppen og gjøre at du bruker mange hundre kcal færre enn kalkulatorer sier. 

Anonymkode: 4b2be...24f

Ekspander  

Det er mange som fortsatt tviholder på den etterhvert gammeldagse oppfatningen at kalorier inn - kalorier forbrent er det eneste som påvirker vekttap. Mange (menn) glemmer også at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder vekttap. Menn har bl.a. testosteron, som gjør det enklere å gå ned i vekt og bygge muskler.

Anonymkode: e4a71...fdc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 9.57):

Det er mange som fortsatt tviholder på den etterhvert gammeldagse oppfatningen at kalorier inn - kalorier forbrent er det eneste som påvirker vekttap. Mange (menn) glemmer også at det er forskjell på menn og kvinner når det gjelder vekttap. Menn har bl.a. testosteron, som gjør det enklere å gå ned i vekt og bygge muskler.

Ekspander  

Det er ikke gammeldags det er vitenskap. Alt annet dere skylder på er fordi dere ikke forstår forskning og studiene som dere har klamret dere til. Insulinresistens og pcos endrer ikke kalorier inn/ut. Det kan endre en persons metthetsfølelse og cravings = vanskeligere å spise mindre. Forskjellige tilstander i kroppen kan også gjøre at man holder på mye vann i perioder, men da går altså vekten opp midlertidig. Fettprosenten går alltid ned i kaloriunderskudd. Noen av dere må virkelig tilbake til skolebenken eller slutte å snakke om temaer dere ikke forstår. Det er fysisk umulig å ikke klare å gå ned i vekt i kaloriunderskudd, det ville i teorien betydd at man ikke trenger mat. Mat er det kroppen bruker til å fungere, når den ikke har nok mat så bruker den fett og muskler, når den får for mye mat så lagrer den fett til senere. En vanlig kvinnekropp trenger MINST 1400kcal bare for å eksistere, altså ikke regner man med at man går eller noe annet fysisk. Så nei, ingen av dere lever på 1200kcal også klarer dere ikke å gå ned i vekt mens dere veier 95kg. Jeg er så lei av disse vrangforestillingene.

Anonymkode: a47e7...462

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 8.59):

Kroppen kan kompensere for mangelen på energi andre steder. Den kan skru ned på prosesser i kroppen og gjøre at du bruker mange hundre kcal færre enn kalkulatorer sier. 

Ekspander  

🤦🏼‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 10.30):

Det er ikke gammeldags det er vitenskap. Alt annet dere skylder på er fordi dere ikke forstår forskning og studiene som dere har klamret dere til. Insulinresistens og pcos endrer ikke kalorier inn/ut. Det kan endre en persons metthetsfølelse og cravings = vanskeligere å spise mindre. Forskjellige tilstander i kroppen kan også gjøre at man holder på mye vann i perioder, men da går altså vekten opp midlertidig. Fettprosenten går alltid ned i kaloriunderskudd. Noen av dere må virkelig tilbake til skolebenken eller slutte å snakke om temaer dere ikke forstår. Det er fysisk umulig å ikke klare å gå ned i vekt i kaloriunderskudd, det ville i teorien betydd at man ikke trenger mat. Mat er det kroppen bruker til å fungere, når den ikke har nok mat så bruker den fett og muskler, når den får for mye mat så lagrer den fett til senere. En vanlig kvinnekropp trenger MINST 1400kcal bare for å eksistere, altså ikke regner man med at man går eller noe annet fysisk. Så nei, ingen av dere lever på 1200kcal også klarer dere ikke å gå ned i vekt mens dere veier 95kg. Jeg er så lei av disse vrangforestillingene.

Ekspander  

Du leste ikke hva jeg skrev, gjorde du vel? Jeg kan gjenta: Kalorier inn vs kalorier ut er ikke DET ENESTE som påvirker vekttap. Gener påvirker. Hormoner påvirker. Tarmflora påvirker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 17.32):

Du leste ikke hva jeg skrev, gjorde du vel? Jeg kan gjenta: Kalorier inn vs kalorier ut er ikke DET ENESTE som påvirker vekttap. Gener påvirker. Hormoner påvirker. Tarmflora påvirker. 

Ekspander  

Men hvorfor er det viktig å skylde på en hel rekke andre ting dersom målet er vektnedgang? Endre genene, forske på hvilke hormoner som stopper prosessen? Eller rett og slett akseptere at det er mer krevende enn man forventer og spise mindre. 

Anonymkode: 674d5...186

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt periodisk faste? Det har fungert bra for meg

Anonymkode: 3d409...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 10.30):

Insulinresistens og pcos endrer ikke kalorier inn/ut.

Ekspander  

Jo, det gjør det. Insulin påvirker i høyeste grad hva som skjer med maten man spiser. For mye insulin vil gjøre at energien lagres, altså færre kalorier ut, mens for lite insulin vil gjøre det vanskeligere for kroppen å lagre energi, så man kan bli helt avmagret selv om man spiser mye.

Poenget er at kroppen er ikke en forbrenningsovn.

Sitat

Fettprosenten går alltid ned i kaloriunderskudd.

Ekspander  

Nei, det er slett ikke gitt at det er fettet det forsvinner mest av. Det kommer an på blant annet insulinnivået, som igjen styres av hva du spiser.

Forøvrig er det ikke slik at kaloriunderskudd fører til vekttap (enten tapet nå består av fett eller muskelmasse). Kaloriunderskudd ER vekttap. Det er synonymt. Problemet er at mange tror at menneskekroppen er som en maskin og at mat er drivstoff, og bare det, og at alt som spises uten unntak enten vil forbrennes eller lagres som fett, og at forbrenningen er både stabil og lik for alle.

Anonymkode: 1d366...6ad

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 17.40):

Men hvorfor er det viktig å skylde på en hel rekke andre ting dersom målet er vektnedgang? Endre genene, forske på hvilke hormoner som stopper prosessen? Eller rett og slett akseptere at det er mer krevende enn man forventer og spise mindre. 

Anonymkode: 674d5...186

Ekspander  

Hvorfor tenker du at det handler om å "skylde på" noe, og ikke om å finne en forklaring? Det er faktisk ikke alltid slik at årsaken til manglende vektnedgang er at man jukser, lyver eller teller feil, slik som en del her på forumet liker å påstå, og det er forferdelig frustrerende når man gjør alt riktig etter boka, og vektnedgangen likevel uteblir. Eller sagt på en annen måte, så hender det at det er forskjell mellom teori og praksis. Det finnes også en nedre grense for hvor lite det er helsemessig forsvarlig å spise hvis man skal få i seg tilstrekkelig av viktige næringsstoffer, mineraler og vitaminer.

Når det gjelder hormoner og påvirkining på vekt, sult/metthetsfølelse og fettlagring, vet vi allerede mye. Det er f.eks. velkjent at insulinresistens hindrer vektnedgang, og løsningen er ikke å spise (ennå) mindre, men å spise riktig, samt å være i tilstrekkelig fysisk aktivitet. Ikke hovedsakelig for å forbrenne flere kalorier, men fordi fysisk aktivitet reduserer insulinresistensen.

Man vet også at overproduksjon av stresshormonet kortisol fører til en økning i blodsukker- og insulinnivåer. Konsekvensen av dette er at kroppen lagrer mer fett, spesielt rundt magen. Heller ikke her er løsningen å spise (ennå) mindre. Man må identfisere stressfaktorene, f.eks. søvnmangel, og redusere eller fjerne dem så godt det lar seg gjøre, kombinert med stressreduserende kosthold. Faktisk har matvarer som fet fisk, avocado og mandler vist seg å kunne redusere kortisolnivået. 

For kvinner har østrogen stor betydning for vekten, da både for mye og for lite østrogen kan gjøre at man legger på seg. En av årsakene til at det er vanskelig å gå ned i vekt for kvinner i overgangsalderen, er for lavt østrogen, fordi det bidrar til økt fettlagring. Løsningen er - igjen - ikke å spise (ennå) mindre, men å få balansert hormonnivåene og øke muskelmasse for øke forbrenningen, kombinert med riktig kosthold. 

Det jeg vil fram til, som jeg hele tiden har villet fram til, er at vektnedgang er mer sammensatt enn bare kalorier inn - kalorier ut.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  TomKrus skrev (På 2.4.2025 den 16.00):

Du ligger ikke i underskudd ! Du ligger i overskudd eller akkurat det som skal til for å  holde vekten din. Du kan aldri trene deg til et underskudd på kalorier om du ikke er toppidretts utøver, eller er ekstremt aktivt ut over det. En skive med pålegg inneholder i verste fall 700 kalorier. Google hvor lenge du må løpe for å forbrenne et slikt antall kalorier ! Du blir sjokkert.  Ikke tenkt så mye på hvordan du kan få aktivert fettforbrenningen ! Tenk mer på at jeg trenger mindre kalorier og spise i forhold til det. Veldig lett ! Du trenger en vekt og telle kalorier noen uker, så en kroppsvekt som viser når du går ned x antall gram eller kilo. Da har du fasiten på hvor mye du faktisk forbrenner og hvor mye du kan spise. Og det fungerer 100% fordi det er fakta.

Spiser du mer en du forbrenner ? Du går opp i vekt, spiser du mindre så går du ned i vekt. Det vanskelige her er å ikke lure seg selv.

Ekspander  

Nåvel, det var litt overdrevet. Løper jeg en rolig joggetur i omtrent en time forbrenner jeg rundt 500 kalorier. Det er ikke akkurat på nivå med en toppidrettsutøver. Å øke aktivitetsnivået er absolutt et nyttig verktøy i vektnedgang. 

Anonymkode: 26aa8...18c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 9.56):

Det jeg vil fram til, som jeg hele tiden har villet fram til, er at vektnedgang er mer sammensatt enn bare kalorier inn - kalorier ut.

Ekspander  

Du og mange andre misforstår hva som ligger i «kalorier ut». 

Når du skal beregne «kalorier ut» må du inkludere alle faktor som påvirker forbrenningen din.

Hvis du tror insulinresistens påvirker forbrenningen din må du med andre ord tildele din insulinresistens et antall kalorier.

Eksempel:

Du går ikke ned i vekt. Du har beregnet 1500 kalorier inn, 2000 kalorier ut. Du går til legen, og legen sier «du har insulinresistens! Beregningen din er feil!».

Fordi vekten din står stille og du er helt nøyaktig i målingene dine kan du tilskrive insulinresistens 500 kalorier i redusert forbrenning.

Det du trodde var 2000 kalorier ut, var egentlig 1500 kalorier ut. Vekten har stått stille fordi du har spist like mye som du forbrenner!

Hva er løsningen? Spis litt mindre, og beveg deg litt mer så du får et kaloriunderskudd.

«Kalorier inn, kalorier ut» virker, men det krever nøyaktighet og tilpasning underveis.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 12.06):

Du og mange andre misforstår hva som ligger i «kalorier ut». 

Når du skal beregne «kalorier ut» må du inkludere alle faktor som påvirker forbrenningen din.

Hvis du tror insulinresistens påvirker forbrenningen din må du med andre ord tildele din insulinresistens et antall kalorier.

Eksempel:

Du går ikke ned i vekt. Du har beregnet 1500 kalorier inn, 2000 kalorier ut. Du går til legen, og legen sier «du har insulinresistens! Beregningen din er feil!».

Fordi vekten din står stille og du er helt nøyaktig i målingene dine kan du tilskrive insulinresistens 500 kalorier i redusert forbrenning.

Det du trodde var 2000 kalorier ut, var egentlig 1500 kalorier ut. Vekten har stått stille fordi du har spist like mye som du forbrenner!

Hva er løsningen? Spis litt mindre, og beveg deg litt mer så du får et kaloriunderskudd.

«Kalorier inn, kalorier ut» virker, men det krever nøyaktighet og tilpasning underveis.

Ekspander  

Etter det jeg har forstått, er kaloriberegning en såpass unøyaktig metode at det ikke lar seg gjøre å beregne nøyaktig forbruk/forbrenning, det i beste fall en sånn passelig kvalifisert gjetning. Det gjør i neste instans at man ikke bør ta "kalorier brukt på trening" med i kaloriregnskapet, også fordi mange treningsapper overvurderer hvor mye energi som faktisk forbrennes under trening. Det tredje er at mange  kvinner, opplever å må ligge på langt under 1500 kalorier for å gå ned i vekt, så hvor lavt kaloriinntak tenker du man kan ha for at det fortsatt skal være helsemessig forsvarlig og bærekraftig på sikt?

Jeg regner med at du er en mann som aldri har vært overvektig og derfor tviholder på den teoretiske oppfatningen om at kroppen fungerer som en mekanisk forbrenningsovn som ikke påvirkes av hverken hormoner eller genetiske forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...