Gå til innhold

Vekta rikker seg ikke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank, rundt 50 kg og har tidligere ikke har noen vansker med å gå ned i vekt og holde vekta.

Nå har jeg noen ekstra kilo på kroppen som jeg vil ha bort (har normal BMI). Spiser lavkarbo og ligger i underskudd. Trener styrke 3 dager i uken. Prøver å nå 10 000 skritt hver dag.

Men til min store frustrasjon klarer jeg av en eller annen grunn ikke å gå ned i vekt!

Noen som har opplevd lignende? Hva skyldes det og hvordan kan jeg få aktivert fettforbrenningen igjen?

Anonymkode: 88e11...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Opplever selv at det er vanskelig å gå ned i vekt nå som jeg er i midten av 30 årene, selv med en aktiv og sunn livstil. 

Jeg gikk litt ned i vekt på lavkarbo, men opplevde å gå på igjen da jeg sluttet med det. 

Hva tror du grunner er for at du gikk opp i vekt? 

Anonymkode: dba30...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammel er du? Opplever selv at det er vanskelig å gå ned i vekt nå som jeg er i midten av 30 årene, selv med en aktiv og sunn livstil. 

Jeg gikk litt ned i vekt på lavkarbo, men opplevde å gå på igjen da jeg sluttet med det. 

Hva tror du grunner er for at du gikk opp i vekt? 

Anonymkode: dba30...10d

Årsaken er et svangerskap. Men ja, jeg er på ca samme alder som deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye underskudd og hvor lang tid? 
Jeg er 40 og opplever at det er vanskeligere nå enn når jeg var 30, men ikke umulig. Men, jeg må spise mindre enn hva jeg spiste forrige gang jeg gikk ned i vekt. Jeg er veldig hormonsensitiv og har endometriose, så kroppen arbeider ikke alltid på lag med meg. Må bare stole på at jeg vet hva jeg driver med og gi det tid. Jeg gikk ikke opp overvekten på 1 måned og kan heller ikke forvente at jeg skal miste alt på kort tid. 

Anonymkode: 67438...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid vært slank, rundt 50 kg og har tidligere ikke har noen vansker med å gå ned i vekt og holde vekta.

Nå har jeg noen ekstra kilo på kroppen som jeg vil ha bort (har normal BMI). Spiser lavkarbo og ligger i underskudd. Trener styrke 3 dager i uken. Prøver å nå 10 000 skritt hver dag.

Men til min store frustrasjon klarer jeg av en eller annen grunn ikke å gå ned i vekt!

Noen som har opplevd lignende? Hva skyldes det og hvordan kan jeg få aktivert fettforbrenningen igjen?

Du ligger ikke i underskudd ! Du ligger i overskudd eller akkurat det som skal til for å  holde vekten din. Du kan aldri trene deg til et underskudd på kalorier om du ikke er toppidretts utøver, eller er ekstremt aktivt ut over det. En skive med pålegg inneholder i verste fall 700 kalorier. Google hvor lenge du må løpe for å forbrenne et slikt antall kalorier ! Du blir sjokkert.  Ikke tenkt så mye på hvordan du kan få aktivert fettforbrenningen ! Tenk mer på at jeg trenger mindre kalorier og spise i forhold til det. Veldig lett ! Du trenger en vekt og telle kalorier noen uker, så en kroppsvekt som viser når du går ned x antall gram eller kilo. Da har du fasiten på hvor mye du faktisk forbrenner og hvor mye du kan spise. Og det fungerer 100% fordi det er fakta.

Spiser du mer en du forbrenner ? Du går opp i vekt, spiser du mindre så går du ned i vekt. Det vanskelige her er å ikke lure seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke går ned i vekt, så er det egentlig bare en grunn:

-Du ligger ikke i underskudd. 
Det er veldig lett å regne feil, glemme å ta med noe man spiser, eller overvurdere hvor mange kalorier man trenger.

Det er fysisk umulig å ikke gå ned i vekt om man inntar mindre energi enn man bruker.

Trening har forøvrig lite effekt på vekttap, det er nesten utelukkende kosthold som gjelder. Trening kan tvertimot øke vekten din, fordi du øker muskelvekten. Moderat trening er så klart sunt og bra, men det vil ikke hjelpe særlig mye om målet er vekttap.

Anonymkode: 130eb...bef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttpeis skrev (9 minutter siden):

Kjøp ny vekt

Feil, en vekt som viser feil vekt vil uansett vise en vektreduksjon når den faktisk inntreffer. Om den viser feil at du er 90 kilo, og så ligger i kalori underskudd viser den at du går ned i vekt. Selv om den ikke viser 100% riktig vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er fysisk umulig å ikke gå ned i vekt om man inntar mindre energi enn man bruker.

Helt 100% korrekt ! Det er ren vitenskap og er fakta. Alt annet ? Man lurer seg selv eller beregner feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

Feil, en vekt som viser feil vekt vil uansett vise en vektreduksjon når den faktisk inntreffer. Om den viser feil at du er 90 kilo, og så ligger i kalori underskudd viser den at du går ned i vekt. Selv om den ikke viser 100% riktig vekt. 

Nja… den vil, som du sier, vise vektreduksjon, men hvis den viser for høy vekt, vil det også bli feil i utregningene for å finne riktig kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Skal sies at vekta må vise ganske mye feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (54 minutter siden):

Du ligger ikke i underskudd ! Du ligger i overskudd eller akkurat det som skal til for å  holde vekten din. Du kan aldri trene deg til et underskudd på kalorier om du ikke er toppidretts utøver, eller er ekstremt aktivt ut over det. En skive med pålegg inneholder i verste fall 700 kalorier. Google hvor lenge du må løpe for å forbrenne et slikt antall kalorier ! Du blir sjokkert.  Ikke tenkt så mye på hvordan du kan få aktivert fettforbrenningen ! Tenk mer på at jeg trenger mindre kalorier og spise i forhold til det. Veldig lett ! Du trenger en vekt og telle kalorier noen uker, så en kroppsvekt som viser når du går ned x antall gram eller kilo. Da har du fasiten på hvor mye du faktisk forbrenner og hvor mye du kan spise. Og det fungerer 100% fordi det er fakta.

Spiser du mer en du forbrenner ? Du går opp i vekt, spiser du mindre så går du ned i vekt. Det vanskelige her er å ikke lure seg selv.

Nå skrev jeg vel klart og tydelig at jeg ligger i underskudd. Og du snakker om brødskive med pålegg når jeg skriver at jeg spiser lavkarbo. Brødmat holder jeg meg naturligvis langt unna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det likt som deg, spiser ketogent, gikk ned litt i begynnelsen, men har stått stille de siste 2 mnd. Utrolig frustrerende. Gikk til innkjøp av flexbeam rødlys apparat, og rett etter jeg begynte med den gikk jeg ned 2 kg, men nå står det stille igjen. Men håper kroppen snart gir slipp på kiloene.

Anonymkode: 5912d...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skrev jeg vel klart og tydelig at jeg ligger i underskudd. Og du snakker om brødskive med pålegg når jeg skriver at jeg spiser lavkarbo. Brødmat holder jeg meg naturligvis langt unna. 

Men det gjør du ikke. Hadde du ligget i underskudd, så hadde du gått ned i vekt. Noe annet er fysisk umulig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men du ligger jo ikke i underskudd. Du tror du ligger i underskudd etter det du antar er input og output. Men du forstår da selvsagt at mangelen på vektnedgang betyr at du tar feil? Du vil ikke h oss til å tro at du velger være i den grad irrasjonell? 

Og hva er dette med lavkarbo? Tror du på annet vås og overtro også? Bruk vitenskap, ikke vås fra influensere, når du skal ta livsvalg. Hold deg til fakta, heller enn å gripe om halmstrå og myter. Så går det deg bedre her i livet.

Anonymkode: 99076...6e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du ligger jo ikke i underskudd. Du tror du ligger i underskudd etter det du antar er input og output. Men du forstår da selvsagt at mangelen på vektnedgang betyr at du tar feil? Du vil ikke h oss til å tro at du velger være i den grad irrasjonell? 

Og hva er dette med lavkarbo? Tror du på annet vås og overtro også? Bruk vitenskap, ikke vås fra influensere, når du skal ta livsvalg. Hold deg til fakta, heller enn å gripe om halmstrå og myter. Så går det deg bedre her i livet.

Anonymkode: 99076...6e7

Selv om du har rett, så gagner det seg ikke å være nedlatende. Det gjør bare at sjansen for at mottaker av budskapet velger å ignorere alt du sier, øker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo kosthold kan være ganske kaloririkt, så pass på å ikke gå i den fella. Det er jo fortsatt kaloriunderskudd som fører til vektnedgang. Jeg er 39år og alltid vært slank, men det krever en del og jeg må på en liten slankekur ca en  gang i året (fra bmi 22,5 til 20 hvor jeg trives best). For meg er det en stor jobb fordi jeg må spise veldig lite. Men da er det på en måte det livet handler om i f.eks. 2 måneder (har barn og jobb altså, men liksom full fokus og strengt regime. Sult inkludert). Det var mye lettere før, alder har virkelig en del å si!

Anonymkode: 90026...f0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har vekten stått stille, og hvor lenge har du holdt på? Man når platåer hvor det står stille men så løsner det igjen, og dette kan skjed selv om man er i underskudd, kroppen kjemper mot vekttapet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at vektøkningen skyldes svangerskap. Ammer du? Jeg begynte i hvert fall ikke å gå ned i vekt før jeg sluttet å amme.

Anonymkode: 081da...2d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener styrke kan det forklare hvorfor du ikke går ned i vekt, for du legger på deg muskelmasse. Vekt er i det hele tatt et dårlig mål, bruk heller speil og/eller målebånd for å se om du blir kvitt fett.

Anonymkode: 1d366...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...