AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:37 #1 Del Skrevet onsdag kl 11:37 Jeg skal til USA for første gang i sommer, og ser derfor etter reiseadapter til stikkontakter slik at jeg kan lade f.eks mobilen og slikt. Lurer da på om jeg trenger en adapter som "konverterer spenning"? Har ikke USA ulik spenning fra oss i Norge/Europa? Jeg har sett på denne reiseadapteren (se link under) som skal være for amerikanske stikkontakter, men det står spesifikt at den "ikke konverterer spenning".... så er det noe jeg burde hatt? https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/skross-europe-til-usa-reiseadapter-hvit.html Noen som evt har bedre forslag til meg? Hva slags adapter bør jeg bestille? Anonymkode: cd142...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:51 #2 Del Skrevet onsdag kl 11:51 Så lenge det står på enheten din at den tåler 100-240V spenning (og 50/60 Hz) kan du bruke den - med kun en vanlig adapter som gjør at du kan få plugget enheten i veggen (tilsvarende som du bruker i Storbritannia). Hvis den kun tåler den typen spenning vi har her i Europa, 220-240V, vil du trenge en transformator, en langt større enhet. Hertz (Hz) har også betydning, men er det ene tilpasset både Europa og USA er det andre også det. Så det holder at du ser etter antall volt. I praksis er de fleste mindre dingser i dag (som mobiler og nettbrett) tilpasset hele spekteret på 100-240V spenning, slik at du kun trenger adapter. Men mange litt større ting, for eksempel ofte hårfønere og rette-/krølltenger og denslags, tåler gjerne kun spenningen i den delen av verden de hører hjemme. Mange amerikanske damer som skal ha med riktige instrumenter for å gjøre håret helt optimalt før de skal avbildes på bryllupsreisen i Europa som går på en smell der. Europeere kan fint gå på tilsvarende smell andre veien. Kort sagt: Sjekk om det står 100-240V i liten skrift på de laderne du skal ta med deg. Står det det trenger du kun en adapter, ikke noe som også gjør om spenningen, for å bruke dem i USA. Skal du ha med deg og bruke større elektriske enheter der borte er det behov for å gå kraftigere til verks. Sannsynligheten er stor for at alt du trenger til småelektronikk tåler spenningen der borte helt fint, men sjekk at det står 100-240V på hver og en av dem. Det står gjerne "Input:" og deretter spennet i volt og hertz. Anonymkode: 31137...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:55 #3 Del Skrevet onsdag kl 11:55 Anbefaler et universal-adapter, så slipper du ha forskjellige i ulike land. Mitt har vært en trofast følgesvenn fra Australia til Storbritannia til USA gjennom mange år. Anonymkode: 5315c...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:58 #4 Del Skrevet onsdag kl 11:58 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så lenge det står på enheten din at den tåler 100-240V spenning (og 50/60 Hz) kan du bruke den - med kun en vanlig adapter som gjør at du kan få plugget enheten i veggen (tilsvarende som du bruker i Storbritannia). Hvis den kun tåler den typen spenning vi har her i Europa, 220-240V, vil du trenge en transformator, en langt større enhet. Hertz (Hz) har også betydning, men er det ene tilpasset både Europa og USA er det andre også det. Så det holder at du ser etter antall volt. I praksis er de fleste mindre dingser i dag (som mobiler og nettbrett) tilpasset hele spekteret på 100-240V spenning, slik at du kun trenger adapter. Men mange litt større ting, for eksempel ofte hårfønere og rette-/krølltenger og denslags, tåler gjerne kun spenningen i den delen av verden de hører hjemme. Mange amerikanske damer som skal ha med riktige instrumenter for å gjøre håret helt optimalt før de skal avbildes på bryllupsreisen i Europa som går på en smell der. Europeere kan fint gå på tilsvarende smell andre veien. Kort sagt: Sjekk om det står 100-240V i liten skrift på de laderne du skal ta med deg. Står det det trenger du kun en adapter, ikke noe som også gjør om spenningen, for å bruke dem i USA. Skal du ha med deg og bruke større elektriske enheter der borte er det behov for å gå kraftigere til verks. Sannsynligheten er stor for at alt du trenger til småelektronikk tåler spenningen der borte helt fint, men sjekk at det står 100-240V på hver og en av dem. Det står gjerne "Input:" og deretter spennet i volt og hertz. Anonymkode: 31137...862 Jeg måtte frem med et forstørrelsesglass, og selv da var det nesten umulig å lese hva som står på min iphone ladekontakt. Men jeg kunne skimte tallet 100 og så et tall til bak, så da antar jeg at det står det du nevner "100-240 V". Kommer til å ta inn på hotell som tilbyr fønere til gjestene på rommet, så jeg dropper å ta med egen. Så den delen er grei. Det er lading av bærbar pc og mobil jeg tenker mest på. Tusen takk for svaret. ts Anonymkode: cd142...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:12 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg måtte frem med et forstørrelsesglass, og selv da var det nesten umulig å lese hva som står på min iphone ladekontakt. Men jeg kunne skimte tallet 100 og så et tall til bak, så da antar jeg at det står det du nevner "100-240 V". Kommer til å ta inn på hotell som tilbyr fønere til gjestene på rommet, så jeg dropper å ta med egen. Så den delen er grei. Det er lading av bærbar pc og mobil jeg tenker mest på. Tusen takk for svaret. ts Anonymkode: cd142...723 Ja, det er ofte vanskelig å se, dessverre. I praksis kan du nok langt på vei legge til grunn at småelektronikk, inkludert laptoper, vil fungere der. Likevel greit å se så godt du kan med forstørrelsesglasset. I praksis vil det gjerne stå "Input: AC 100-240V 50/60Hz", eventuelt med AC litt lengre ut i tall-rekken. Ofte i liten skrift, men forhåpentligvis tydelig nok til at du kan kjenne det igjen nå som du vet akkurat hva du ser etter. Du kan ev. google for å se eksempler. Hvis det står dette på en lader kan du trygt bruke den i USA uten andre tilpasninger enn en liten adapter, og jeg ville blitt overrasket over det hvis en moderne mobillader ikke tålte hele spennet. Så er det som nevnt ganske vanlig at særlig elektriske hår- og skjønnhetsprodukter (og mye annet større, men man tar jo sjelden med seg veldig store elektriske greier i kofferten) ikke kan brukes på tvers av Atlanteren. I praksis tenker jeg at du jo allerede vet at dine ladere dekker 220-240V (og 50Hz, som vi bruker - USA bruker 60Hz), siden du har brukt dem her hjemme. Så hvis du skimter et 100-tall skal du være good to go. Og bare hyggelig! God tur! Anonymkode: 31137...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:29 #6 Del Skrevet onsdag kl 12:29 Det aller meste av ladere til ting som går på batteri fungerer med bare en adapter siden disse har switch mode strømforsyninger. Mens ting som f.eks går direkte på nettspenning og krever mye strøm som hårfønere, ol. vil ikke fungere på annet enn den spenningen de er beregnet for. Anonymkode: 551c9...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:36 #7 Del Skrevet onsdag kl 12:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det aller meste av ladere til ting som går på batteri fungerer med bare en adapter siden disse har switch mode strømforsyninger. Mens ting som f.eks går direkte på nettspenning og krever mye strøm som hårfønere, ol. vil ikke fungere på annet enn den spenningen de er beregnet for. Anonymkode: 551c9...94b Ok, takk. Jeg tar med meg ladere til chromebooken min og mobil. Og har nå bestilt meg et par adaptere som kommer i posten. takk for svar! ts Anonymkode: cd142...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:38 #8 Del Skrevet onsdag kl 12:38 ps! Jeg bestilte denne adapteren her, med usb lading: https://www.avxperten.no/rejseadapter-usa/skross-rejseadapter-usb-a-eu-us.asp ts Anonymkode: cd142...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:42 #9 Del Skrevet onsdag kl 12:42 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Anbefaler et universal-adapter, så slipper du ha forskjellige i ulike land. Mitt har vært en trofast følgesvenn fra Australia til Storbritannia til USA gjennom mange år. Anonymkode: 5315c...4bc Takk for tipset, men jeg skal nok neppe reise noen andre steder i overskuelig fremtid. Jeg har egentlig flyskrekk.... og flyr derfor så lite som overhodet mulig. Denne turen er noe jeg virkelig må manne meg opp for å ta. Men takk uansett! ts Anonymkode: cd142...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå