AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:33 #1 Del Skrevet onsdag kl 10:33 Enda over 4 uker til termin og jeg er helt utslitt. Prøver å få trent men hele svangerskapet har det vært noe - kvalme, hodepine, bekkensmerter og nå ekstreme vonde utvendige hemoroider. Jeg er så sliten og lei og føler bare for å ligge på sofaen, men det kan jo umulig være bra å være helt i ro før fødsel. Hvordan skal jeg takle fødselen om jeg ikke klarer gå en liten tur på 10 minutter? Eller gjøre noen rolige treningsøvelser hjemme. Jordmor anbefalte meg frisk luft men da må jeg jo faktisk gå en tur. Er jeg på beina i feks 20-30 minutter får jeg store bekkensmerter hele dagen. Har blitt anbefalt svømming men har aldri orket komme meg på noen svømmehall. Har barn fra før av så kan selvfølgelig ikke slappe 100% av hele dagen. Er også jeg som står for middagslaging og oppvask mens mannen står for legging, bading, og generelt mer tid med barnet. Må ofte sitte på en stol for å gjøre husarbeid for å skåne bekkenet mest mulig. Så får jo ikke så mye ut av det aktivitetsmessig. Anonymkode: 9115b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:39 #2 Del Skrevet onsdag kl 10:39 IKKE press kroppen nå før fødsel. Ut kommer ungen uansett. Mannen din må ta mer av husarbeidet, enkelt og greit. Det tåler han den siste tiden før fødsel. Anonymkode: 2c187...96a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:47 #3 Del Skrevet onsdag kl 10:47 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enda over 4 uker til termin og jeg er helt utslitt. Prøver å få trent men hele svangerskapet har det vært noe - kvalme, hodepine, bekkensmerter og nå ekstreme vonde utvendige hemoroider. Jeg er så sliten og lei og føler bare for å ligge på sofaen, men det kan jo umulig være bra å være helt i ro før fødsel. Hvordan skal jeg takle fødselen om jeg ikke klarer gå en liten tur på 10 minutter? Eller gjøre noen rolige treningsøvelser hjemme. Jordmor anbefalte meg frisk luft men da må jeg jo faktisk gå en tur. Er jeg på beina i feks 20-30 minutter får jeg store bekkensmerter hele dagen. Har blitt anbefalt svømming men har aldri orket komme meg på noen svømmehall. Har barn fra før av så kan selvfølgelig ikke slappe 100% av hele dagen. Er også jeg som står for middagslaging og oppvask mens mannen står for legging, bading, og generelt mer tid med barnet. Må ofte sitte på en stol for å gjøre husarbeid for å skåne bekkenet mest mulig. Så får jo ikke så mye ut av det aktivitetsmessig. Anonymkode: 9115b...3cd De fleste slutter å kjenne etter, slutter å fokusere på alt det negative og tenker positivt og gjør det de bør, før de legger seg på sofaen, står opp igjen og gjør litt og hviler. Slik blir ting gjort. Et råd, du bør vente lenge før du tenker på å få flere barn. Tenk på alle dem som har en ettåring eller toåring og er dårlig mer eller mindre hele tiden. De kan ikke ligge på sofaen og hvile mellom slagene. Det ordner for de snille. Når babyen er ute får du andre utfordringer, som nattevåk og søvnmangel, og slik fortsetter det til poden er voksen. Anonymkode: 0c037...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:09 #4 Del Skrevet onsdag kl 11:09 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De fleste slutter å kjenne etter, slutter å fokusere på alt det negative og tenker positivt og gjør det de bør, før de legger seg på sofaen, står opp igjen og gjør litt og hviler. Slik blir ting gjort. Et råd, du bør vente lenge før du tenker på å få flere barn. Tenk på alle dem som har en ettåring eller toåring og er dårlig mer eller mindre hele tiden. De kan ikke ligge på sofaen og hvile mellom slagene. Det ordner for de snille. Når babyen er ute får du andre utfordringer, som nattevåk og søvnmangel, og slik fortsetter det til poden er voksen. Anonymkode: 0c037...c68 Dette er siste barnet. Har et barn på 2 fra før. Tror ikke du leste alt jeg skrev. Som sagt jeg kan ikke hvile 100% fordi jeg også har et barn. Vet hva nattevåk og søvnmangel er, har ikke sovet godt på mange år😅 Men dette er noe helt annet. Jeg får smerter av å være aktiv, men det er anbefalt å være aktiv å trene, gå turer osv. Men jeg har ikke overskudd. Og er så lei av smerter her og der hele tiden siden september i fjor. Jeg vet alt blir bedre når barnet er født men er også innstilt på nytt keisersnitt, revning og annet som kan gjøre at ubehaget fortsetter 1-2 måneder etter fødsel. Akkurat nå vil jeg bare overleve frem til barnet kommer. Jeg har vært så positiv man kan være til tross for alle problemene jeg har hatt, og det er jo selvsagt fordi jeg har et annet barn å tenke på. Er ikke mulig å bare tenke på seg selv da. Men jeg kjenner jeg har fått nok og virkelig sliter med å finne noe som helst energi. (Forøvrig en grunn jeg er sykemeldt..) Anonymkode: 9115b...3cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet onsdag kl 11:13 #5 Del Skrevet onsdag kl 11:13 Du gjør allerede nok. Ikke press deg selv på grunn av dårlig samvittighet. Slapp av. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:14 #6 Del Skrevet onsdag kl 11:14 Trenger du å gjøre så fryktelig mye da? Kan du ikke sette deg ut i sola med en bok hvis det er finvær der du bor? Ellers hadde jeg lyttet til kroppen. Du har åpenbart behov for å hvile, og da er det jo det du skal gjøre. Fødselen klarer kroppen uansett. Anonymkode: 92c7a...af7 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #7 Del Skrevet onsdag kl 11:16 Jeg klarte nesten ingenting hele graviditeten, fødsel gikk fint likevel. Ta det med ro, og ikke press på deg smerter. Anonymkode: 50050...5fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:18 #8 Del Skrevet onsdag kl 12:18 Takk til dere som har svart at jeg slipper stresse med å være aktiv. Er bare redd for at det skal være negativ for fødselen og tiden etter om jeg ikke gjør en ekstra innsats nå. Å lese en bok i sola høres bra ut. Får begynne sette meg ute litt når mannen har klargjort terrassen❤️ Anonymkode: 9115b...3cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:03 #9 Del Skrevet onsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk til dere som har svart at jeg slipper stresse med å være aktiv. Er bare redd for at det skal være negativ for fødselen og tiden etter om jeg ikke gjør en ekstra innsats nå. Å lese en bok i sola høres bra ut. Får begynne sette meg ute litt når mannen har klargjort terrassen❤️ Anonymkode: 9115b...3cd Det som er negativt er om du bruker mye energi på ting som til slutt ikke har så mye å si. Er man i generelt grei form så gjør det ikke noe å la kroppen hvile den siste tiden før fødsel. Kroppen din gjør allerede en ekstra innsats nå før fødsel. Anonymkode: 2c187...96a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:46 #10 Del Skrevet onsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det som er negativt er om du bruker mye energi på ting som til slutt ikke har så mye å si. Er man i generelt grei form så gjør det ikke noe å la kroppen hvile den siste tiden før fødsel. Kroppen din gjør allerede en ekstra innsats nå før fødsel. Anonymkode: 2c187...96a Jeg føler jeg er i min livs dårligste form. 20 kilo pluss og knapt fått trent hele svangerskapet. Blitt en uke her og der. Fikk gått litt mer en stund men nå er det ikke mange skrittene hver dag. Så jeg føler jeg er helt ute av form. Og så på sykehusets nettside at de anbefalte minst 30 minutters trening/gåing hver dag frem til fødsel for å forberede kroppen mest mulig. Er bare å håpe at alt man gjør teller inn og ikke bare rene gåturer🤞Jeg stresser litt fordi jeg aldri fikk kommet i gang ordentlig. Ingen trimester har vært god for min del egentlig. Anonymkode: 9115b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:06 #11 Del Skrevet onsdag kl 16:06 Jeg var sengeliggende/soffasittende hele graviditeten grunnet kvalme. Kunne ikke gjøre noe hjemme eller gå ut. Hadde en helt normal fødsel, ut kom ungen uten komplikasjoner. Skal sies at formen ikke var den beste tett etter fødselen, men med trilleturer og etterhvert bæring av etterhvert tung baby, så kom formen seg sakte men sikkert😊 Anonymkode: 36ae2...ee1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:15 #12 Del Skrevet onsdag kl 16:15 Jeg er i uke 38 og har nylig gått ut i permisjon. Har en på to år fra før. Har heldigvis ikke så mange fysiske plager, men er utrolig kortpustet og plaget av dårlig kondis. Jeg er kun aktiv det jeg må ift henting/levering i bhg og oppfølging av ungen. Må sove 1-2 ganger per dag, fordi nattesøvn er helt ute å kjøre. Føler meg ikke superklar for føding, men klarer ikke å se at jeg skal klare å være spesielt aktiv de siste 2-3 ukene av svangerskapet. Nå gjelder det bare å overleve føler jeg. Har ikke dårlig samvittighet for det, sånn er det. Ungen kommer seg ut. Anonymkode: c628d...e46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:49 #13 Del Skrevet onsdag kl 17:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var sengeliggende/soffasittende hele graviditeten grunnet kvalme. Kunne ikke gjøre noe hjemme eller gå ut. Hadde en helt normal fødsel, ut kom ungen uten komplikasjoner. Skal sies at formen ikke var den beste tett etter fødselen, men med trilleturer og etterhvert bæring av etterhvert tung baby, så kom formen seg sakte men sikkert😊 Anonymkode: 36ae2...ee1 Godt å høre formen tok seg opp i etterkant. Og ikke minst du hadde en normal fødsel 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i uke 38 og har nylig gått ut i permisjon. Har en på to år fra før. Har heldigvis ikke så mange fysiske plager, men er utrolig kortpustet og plaget av dårlig kondis. Jeg er kun aktiv det jeg må ift henting/levering i bhg og oppfølging av ungen. Må sove 1-2 ganger per dag, fordi nattesøvn er helt ute å kjøre. Føler meg ikke superklar for føding, men klarer ikke å se at jeg skal klare å være spesielt aktiv de siste 2-3 ukene av svangerskapet. Nå gjelder det bare å overleve føler jeg. Har ikke dårlig samvittighet for det, sånn er det. Ungen kommer seg ut. Anonymkode: c628d...e46 Høres ut som du har hatt et ok svangerskap i det minste, det er jo bra. Klar over ungen kommer seg ut på den ene eller andre måten. Gleder meg faktisk til den dagen for da vet jeg at jeg er i mål nesten. Og så kan jeg sakte men sikkert finne tilbake til meg selv igjen, forhåpentligvis uten smerter og noen permanente skader.. Anonymkode: 9115b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:13 #14 Del Skrevet onsdag kl 18:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg føler jeg er i min livs dårligste form. 20 kilo pluss og knapt fått trent hele svangerskapet. Blitt en uke her og der. Fikk gått litt mer en stund men nå er det ikke mange skrittene hver dag. Så jeg føler jeg er helt ute av form. Og så på sykehusets nettside at de anbefalte minst 30 minutters trening/gåing hver dag frem til fødsel for å forberede kroppen mest mulig. Er bare å håpe at alt man gjør teller inn og ikke bare rene gåturer🤞Jeg stresser litt fordi jeg aldri fikk kommet i gang ordentlig. Ingen trimester har vært god for min del egentlig. Anonymkode: 9115b...3cd Det er bare det, en anbefaling. Klarer man, supert. Er man i dårlig form og bruker krefter bare på å holde seg oppreist så skal man så klart ikke presse seg. Graviditet er en unntakstilstand. Prøv heller å gjøre rolige ting som feks meditasjon, yoga og pusteøvelser. Anonymkode: 2c187...96a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:18 #15 Del Skrevet onsdag kl 18:18 Anbefaler prøve deg på å komme deg i svømmehall. Det er helt fantastisk å føle seg lett i en liten time. Det er helt magisk godt for både bekken og psyke. Jeg er bare 27 uker på vei, men sliter med at jeg er tung alt nå, den timen jeg går å bader er helt magisk for kroppen. Så hvis du plutselig våkner en dag med bittelitt ekstra giv, gi det en sjangse. 🩷 lykke til med både føding og overlevelse frem til fødsel 🩷 Anonymkode: 22d62...2bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:38 #16 Del Skrevet onsdag kl 18:38 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er bare det, en anbefaling. Klarer man, supert. Er man i dårlig form og bruker krefter bare på å holde seg oppreist så skal man så klart ikke presse seg. Graviditet er en unntakstilstand. Prøv heller å gjøre rolige ting som feks meditasjon, yoga og pusteøvelser. Anonymkode: 2c187...96a Prøvde yoga her om dagen men har så smertefulle (ferske) hemoroider som virkelig verker når jeg trente. Så har ikke fristet til gjentakelse. Skal forsøke igjen om et par dager😊 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Anbefaler prøve deg på å komme deg i svømmehall. Det er helt fantastisk å føle seg lett i en liten time. Det er helt magisk godt for både bekken og psyke. Jeg er bare 27 uker på vei, men sliter med at jeg er tung alt nå, den timen jeg går å bader er helt magisk for kroppen. Så hvis du plutselig våkner en dag med bittelitt ekstra giv, gi det en sjangse. 🩷 lykke til med både føding og overlevelse frem til fødsel 🩷 Anonymkode: 22d62...2bf Jeg skulle gjerne gjort det men har ingen svømmehall i nærområdet så det blir litt for uoverkommelig for min del. Men kan tenke meg til at det er deilig å føle seg vektløs❤️ Tusen takk,og ønsker deg lykke til videre av svangerskapet😊 Anonymkode: 9115b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:57 #17 Del Skrevet i går, 00:57 Jeg fikk problemer med bekkenet tidlig i svangerskapet, allerede fra uke 15. Fikk time hos fysio som var spesialist på kvinneplager og har gjort jevnlige øvelser. Fysio var klar på at et så irritert bekken ikke skal irriteres mer med mye fysisk aktivitet. I starten klarte jeg å gå rundt 20 min, men fra tredje trimester var det rett og slett umulig. Jeg får så smerter, det går ikke. Fysio er opptatt av at om man irriterer bekkenet kan det faktisk ta lenger tid å komme seg etter fødsel, så jeg har fokusert på øvelsene jeg har fått og tenkt at det må bare være bra nok. Jeg er i dårlig form nå, både pga selve graviditeten og mangelen på fysisk aktivitet, men jeg har gjort mitt beste basert på de utfordringene jeg har hatt. Håper allikevel på at fødsel vil gå bra og bruker den siste tiden på å slappe av mest mulig og ikke bruke opp energien min på unødvendig greier. Man må bare gjøre så godt man kan ut fra de forutsetningene man har! Og de er ulike fra gravid til gravid 😊 Anonymkode: 4e8b6...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:11 #18 Del Skrevet i går, 09:11 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk problemer med bekkenet tidlig i svangerskapet, allerede fra uke 15. Fikk time hos fysio som var spesialist på kvinneplager og har gjort jevnlige øvelser. Fysio var klar på at et så irritert bekken ikke skal irriteres mer med mye fysisk aktivitet. I starten klarte jeg å gå rundt 20 min, men fra tredje trimester var det rett og slett umulig. Jeg får så smerter, det går ikke. Fysio er opptatt av at om man irriterer bekkenet kan det faktisk ta lenger tid å komme seg etter fødsel, så jeg har fokusert på øvelsene jeg har fått og tenkt at det må bare være bra nok. Jeg er i dårlig form nå, både pga selve graviditeten og mangelen på fysisk aktivitet, men jeg har gjort mitt beste basert på de utfordringene jeg har hatt. Håper allikevel på at fødsel vil gå bra og bruker den siste tiden på å slappe av mest mulig og ikke bruke opp energien min på unødvendig greier. Man må bare gjøre så godt man kan ut fra de forutsetningene man har! Og de er ulike fra gravid til gravid 😊 Anonymkode: 4e8b6...9fa Jeg fikk ikke fysio fordi det var sprengt kapasitet, så måtte dra til en annen kommune. Men hadde tilsvarende problem forrige svangerskap så har vært hos fysio og fått program osv. Og de gangene jeg har trent så har jeg aktivt oppsøkt programmer som er vennlig mot bekken og skippet øvelser som var vonde. Problemet er at jeg har hatt andre helseproblemer hele tiden som forhindrer trening. Men sant jeg burde også lytte mer til kroppen og ikke tvinge gjennom turer osv.. Kan jeg spørre om du klarer dra på butikken, kjøpesenter osv? Jeg har pleid å gjøre det hver helg men det blir jo mye gåing også og smerter i etterkant😪 Anonymkode: 9115b...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå