Gå til innhold

Hjelp, noen her som kan noe om arvelighet av sjeldne syndromer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt rådvill her. Jeg og samboer ønsker å starte med barn nå. Et familiemedlem i min samboers familie har fra sykehuset fått påvist at hen er bærer av et sjeldent arvelig syndrom. Ingen i familien hans eller min har syndromet, og vi vet ikke om samboer er bærer. En som er i nærere familie med dette familiemedlemmet, skal til gentesting og veiledning om et par måneder, men pga min alder begynner det å haste tidsmessig og vi kan ikke vente først vinter og vår på det for så å eventuelt vente vinter og vår på at samboer og deretter meg, også skal teste seg for å utrede dette. 

Noen som har peiling eller vært igjennom lignende, som kan gi meg noen råd her? Noen jeg kan kontakte for å få litt veiledning? 

Anonymkode: 22859...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å nevne: det tar visst alt fra et par uker, til flere måneder, å få svar på disse testene. -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gentesting tar ikke så lang tid.

Din samboer må sette igang prosessen. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen før det

Anonymkode: 3825c...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med spesialist og få utført slik gentesting.

Hvor lang tid det tar å få svar på gentester kommer an på flere ting. Noen prøver kan analyseres i Norge, det går ofte raskere. Andre sendes til andre land.

Jeg ble gentestet (ikke ifm. å få barn) for mulig sjeldne nevrologiske gentyper, der måtte testene sendes til England, og det tok måneder før sykehuset i Norge mottok svar.

Har tatt annen gentest i Norge og der kom svaret etter bare noen uker, husker ikke akkurat hvor mange uker, men ikke veldig lang tid.

Få en time til gynekolog eller fastlege, ev. spesialist som nå tester annet familiemedlem for aktuell mulig genfeil. I deres tilfelle, hvor det haster å få sjekket det mtp. å få barn, så vil jeg tro det er mulig å få tatt slike tester raskt.

Anonymkode: 1b97a...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, avhengig av hvor sjelden genfeilen det er snakk om er, så kan det hende Kompetansesenter for sjeldne sykdommer kan hjelpe.

Om det er nevrologisk genfeil/sykdom, så kan det være at Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser også kan gi dere noen tips.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis noen skal hjelpe her så trenger vi å vite hva slags slektskap det er mellom bærer og din samboer, og også kjønn på begge.

Det er fordi noen sykdommer kan arves via X kromosomet, slik som fargeblindhet feks. hvor nesten bare gutter får det, fordi det sitter på X-kromosomet. Fordi jenter har to x-kromosomer vil de (mest sannsynlig) ha et frisk x-kromosom som dekker opp for gjenfeilen.

Andre arvelige sykdommer arves via autosomale kromosomer, og da spiller kjønn ingen rolle.

Det er også relevant å vite om det feks mor eller far som er bærer, eller om det er en tante eller andre fjernere slektninger.

Når det gjelder genetikk er feks besteforeldre regnet som fjerne slektninger, mens kun mor og far og søsken regnes som nære slektninger. 

Anonymkode: d83d2...d48

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Litt rådvill her. Jeg og samboer ønsker å starte med barn nå. Et familiemedlem i min samboers familie har fra sykehuset fått påvist at hen er bærer av et sjeldent arvelig syndrom. Ingen i familien hans eller min har syndromet, og vi vet ikke om samboer er bærer. En som er i nærere familie med dette familiemedlemmet, skal til gentesting og veiledning om et par måneder, men pga min alder begynner det å haste tidsmessig og vi kan ikke vente først vinter og vår på det for så å eventuelt vente vinter og vår på at samboer og deretter meg, også skal teste seg for å utrede dette. 

Noen som har peiling eller vært igjennom lignende, som kan gi meg noen råd her? Noen jeg kan kontakte for å få litt veiledning? 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Glemte å nevne: det tar visst alt fra et par uker, til flere måneder, å få svar på disse testene. -ts

For det første, hvordan kan noen svare deg på dette uten å vite noe som helst om hvilken sykdom det er snakk om? 
Der finnes over 5 000 ulike sjeldne sykdommer. Noen skyldes en spontan mutasjon i et gen, andre skyldes andre ting som feilkoder i kroppen. 

Å være bærer av en sjelden sykdom betyr ikke at en bringer dette videre. Der er ulik arvelighet på ulike sykdommer og syndrom. 

Noen defekter som gir sykdom (og syndrom, men fortsetter å bruke sykdomsbegrepet for å slippe å skrive begge deler)  arves bare via kjønn. Andre arves uavhengig av kjønn. 

Har dette mennesket levd lenge og vel med sin «feil» så er dette noe man kan leve greit med og ikke trenger å stresse seg opp over. 

Vi er flere som har levd og lever med sjeldne sykdommer, uten større problemer. Mye kan fikses og rettes på i dag, både med og uten medisiner. Det er ikke lenger verdens undergang å ha en sjelden medfødt sykdom. Noen velger å velge bort ved hjelp av gentesting og befruktning utenfor livmoren, andre sier at dette er ikke noe problem om et barn får. 

Frambu er et senter for sjeldne sykdommer. Du kan og google deg frem til hva det er denne slektningen har, og se på både arvelighet og annet. Så dette er ingenting å lage stor ståhei av. 

Gentesting og svar på gentesting, gjort på Rikshospitalet tar heller ikke så lang tid som du oppgir. 

Dette er skrevet generelt, siden ts ikke oppgir hva det her dreier seg om. 

Anonymkode: 49af7...dc9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ta kontakt med spesialist og få utført slik gentesting.

Hvor lang tid det tar å få svar på gentester kommer an på flere ting. Noen prøver kan analyseres i Norge, det går ofte raskere. Andre sendes til andre land.

Jeg ble gentestet (ikke ifm. å få barn) for mulig sjeldne nevrologiske gentyper, der måtte testene sendes til England, og det tok måneder før sykehuset i Norge mottok svar.

Har tatt annen gentest i Norge og der kom svaret etter bare noen uker, husker ikke akkurat hvor mange uker, men ikke veldig lang tid.

Få en time til gynekolog eller fastlege, ev. spesialist som nå tester annet familiemedlem for aktuell mulig genfeil. I deres tilfelle, hvor det haster å få sjekket det mtp. å få barn, så vil jeg tro det er mulig å få tatt slike tester raskt.

Man gentester ikke hvem som helst for hva som helst. Dette er et råd som er helt ubrukelig, fordi det ikke er gjennomførbart. 

Anonymkode: 49af7...dc9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis noen skal hjelpe her så trenger vi å vite hva slags slektskap det er mellom bærer og din samboer, og også kjønn på begge.

Det er fordi noen sykdommer kan arves via X kromosomet, slik som fargeblindhet feks. hvor nesten bare gutter får det, fordi det sitter på X-kromosomet. Fordi jenter har to x-kromosomer vil de (mest sannsynlig) ha et frisk x-kromosom som dekker opp for gjenfeilen.

Andre arvelige sykdommer arves via autosomale kromosomer, og da spiller kjønn ingen rolle.

Det er også relevant å vite om det feks mor eller far som er bærer, eller om det er en tante eller andre fjernere slektninger.

Når det gjelder genetikk er feks besteforeldre regnet som fjerne slektninger, mens kun mor og far og søsken regnes som nære slektninger. 

.. og selvsagt må man vite hvilken sykdom det dreier seg om for å kunne si noe om arvelighet.

Så enten må du utlevere det helt for å kunne få råd eller så må du rett og slett søke råd andre steder på sykehus eller andre steder hvor de kan teste din samboer.

Det går dessverre ikke an å gi deg noe generelt råd om arvelighet uten å vite helt spesifikke detaljer som du sikkert ikke vil oppgi her av forståelige grunner.

Man må vite 

- kjønn

- slektskap mellom samboer og bærer

- hvilket syndrom det er snakk om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss fikk vi beskjed om etter påvist genfeil at man først tester barn og foreldre av bærer. Dersom foreldre har, så får søsken lov til å bli testet og sånn fortsetter det. De bruker ca en måned på å gi svar.

Anonymkode: fa1f0...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan snakke med fastlegen om henvisning til genetiker og genetisk veiledning. Det vil si at dere får en time til samtale med sesialistlege om denne sykdommen, får lære om hvordan den arves og hva slags sjanse det eventuelt kan være for at deres barn kan arve dette. Dersom det skulle være aktuelt vil dere få tilbud om gentesting etterpå. Dersom det ikke er aktuelt så kan dere gå i gang med prøvingen. Dere behøver ikke vente vinter og vår. Gi beskjed til fastlegen om at dere vil starte prøving så fort som mulig pga. din alder.

Anonymkode: 31087...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et sjeldent syndrom, under dette syndromet finnes det mange undergrupper som har forskjellige gener og hvordan det arves videre. I min undergruppe så er det 50% arvelighet om en av foreldrene har det. Et av mine barn arvet. 
Så dette er et umulig spørsmål, vi aner kun om at dere har et syndrom i slekta, ikke hvor i slekta, ikke hva. 
Så du bør nok søke andre steder for svar. 

Anonymkode: 46373...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...