Cestlavie66 Skrevet i går, 08:10 #1 Del Skrevet i går, 08:10 Jeg trenger sårt å høre noen erfaringer, eller annet - da jeg er helt alene her føler jeg og hodet mitt eksploderer snart. Så mye anger, skyldfølelse og tristhet har jeg aldri kjent på før og det spiser meg opp 💔 katten min på 15/16 år ble plutselig akutt dårlig hjemme på mandag ettermiddag. Han stod å så inn i veggen, sjanglet og ynka seg veldig. Jeg fikk full panikk og prøvde å få tak i min faste dyrlege, men måtte kjøre et stykke til noen som var åpne på den tiden(viste seg at min faste tok akutt timer også, men var ikke ledig akkurat da.. det gjør også vondt for der kunne de sjekka mer grundig😭) hos dyrlegen vi endte opp hos så kjente hun at han hadde mye smerter i rygg/hofte partiet og han var så sløv og ut av seg selv. De kunne ikke ta tester der men måtte venta til dagen etter. Det hadde kosta oss 20 tusen å ha han innlagt over natta, og hun trodde at det var noe veldig alvorlig uten å kunne påpeke hva det var. Så hun var veldig tydelig på at hun ikke pleier å anbefale avliving så fort men i dette tilfellet mente hun at det var det beste og det hun hadde gjort for sin katt. samboer var enig med hun, og jeg klarte ikke helt ta innover meg alt som skjedde da jeg grein og grein, og sa til slutt meg bare enig fordi det virka som eneste utvei siden han tydeligvis hadde det vondt. Er verdens største tomrom hjemme nå, min katt som jeg har hatt halve livet mitt er helt borte og jeg føler jeg har svikta han ved å ikke sjekke grundig før en avgjørelse. Men ting gikk så altfor fort og jeg hadde ikke kontroll over situasjonen 😭 Jeg prøver å tenke at dyrlegen vet best, og stole på at det var riktig men føles så feil likevel.. Skulle så gjerne hatt mer info før en så stor avgjørelse, det er så vondt å ikke vite. har noen opplevd det samme, evt hva ville dere gjort i en sånn situasjon? 💔 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet i går, 08:13 #2 Del Skrevet i går, 08:13 Du har lov til å sørge over katten din. Men stol på dyrlegen. Når hun sa at det var det beste for katten å slippe å lide mer, så var det en riktig avgjørelse. 9 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #3 Del Skrevet i går, 08:26 Dyrlegen anbefalte avliving fordi det var det riktige der og da. I min erfaring skjer det litt for ofte at man prøver behandling på beklstning av dyrevelferd fordi det er så vondt og vanskelig for menneskene å avlive. Din pus slapp å gå gjennom unødig stress, smerter og ubehag fordi dere valgte riktig etter råd fra en dyktig vetrinær. Anonymkode: db932...acd 5 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cestlavie66 Skrevet i går, 13:57 Forfatter #4 Del Skrevet i går, 13:57 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dyrlegen anbefalte avliving fordi det var det riktige der og da. I min erfaring skjer det litt for ofte at man prøver behandling på beklstning av dyrevelferd fordi det er så vondt og vanskelig for menneskene å avlive. Din pus slapp å gå gjennom unødig stress, smerter og ubehag fordi dere valgte riktig etter råd fra en dyktig vetrinær. Anonymkode: db932...acd Ts her. Du har nok helt rett. Var bare så fryktelig brått, og da tenker man jo kunne man gjort mer enn å bare avlive, evt sjekke grundigere hva som foråsaket smertene.. 😞 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #5 Del Skrevet i går, 14:01 Gikk gjennom det samme for noen måneder siden. Pusen min var også helt slapp og sto og stirra inn i veggen. Tok prøver og sjekka alt, men han var så syk at det var ingenting de kunne gjøre. 💔 Det skjedde så brått, og jeg savner fortsatt pusen min, men det var dessverre det eneste vi kunne gjøre. Jeg ble helt knust Stor klem til deg❤️ Anonymkode: 9434a...20a 1 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #6 Del Skrevet i går, 14:05 Katten din var såpass gammel også, tenk om han måtte gjennom en operasjon eller lignende, det ville vært vanskeligere for han å komme seg etter det enn for en yngre katt. Jeg skjønner godt fortvilelsen din, men siden veterinæren anbefalte avlivning så var det nok det beste. Det ville vært smertefullt for katten å vente til neste dag med grundigere sjekk også. Føler med deg ❤️ Anonymkode: 0ed67...85f 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:06 #7 Del Skrevet i går, 14:06 Veterinærer anbefaler aldri avliving om det ikke er best for dyret, at pus skulle ventet med store smerter på en undersøkelse som både er dyr og usikker for at du kanskje skulle følt deg bedre med valget virker ikke som god velferd for pus og du ville kanskje da hatt dårlig samvittighet for at du lot pus ha det vondt og gå gjennom ventetiden osv osv - å dvele ved dette i ettertid er nytteløst. Anonymkode: ff3db...ec7 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:07 #8 Del Skrevet i går, 14:07 Det samme skjedde med min katt. I 16 år var han min aller beste venn. Jeg angrer ikke på valget om avlivning, men savnet er stort enda. Han døde for 4 år siden i mai. Anonymkode: 68baf...90d 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:10 #9 Del Skrevet i går, 14:10 Cestlavie66 skrev (5 timer siden): Så hun var veldig tydelig på at hun ikke pleier å anbefale avliving så fort men i dette tilfellet mente hun at det var det beste og det hun hadde gjort for sin katt. Dette! Måtte selv avlive hunden min for fem år siden og satt igjen med samme tanker. Men vet det var til det beste for hunden ❤️ Og nå klarer jeg å se bilder, videoer og tenke på ham uten å gråte, er bare glad for gode minner. Anonymkode: 0e25c...e4a 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:24 #10 Del Skrevet i går, 14:24 Helt riktig å avlive en så gammel katt som blir syk. Å utsette katten for omfattende behandlinger og medisinering vil jeg si er dyreplageri og i den alderen oppstår det snart noe annet som plager katten. Vi har hatt mange katter opp i gjennom, og vi avliver alltid katten første gang den blir så syk at den trenger legehjelp. Vi bruker aldri penger på behandlinger og medisiner. Anonymkode: 7c9b6...64d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:57 #11 Del Skrevet i går, 14:57 Jeg har lært meg å ikke stole blindt på dyrlegen, har vært 2 ganger der dyret kunne vært død om jeg ikke hadd gått for en second opinion. Men i dette tilfellet tok du nok det helt rette valget ❣ Du sparte pusen din for mye lidelse, og utifra det du beskriver så er det nok sikkert ikke så mye behandling dem kunne ha gjort mtp på pus sin høye alder også ❤ Anonymkode: 6e67f...361 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
veronica<3 Skrevet i går, 16:30 #12 Del Skrevet i går, 16:30 Tråden er ryddet for brukerdebatt. veronica<3, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Jeg forstår hvordan du tenker, men du må ikke ha dårlig samvittighet for dette! Du gjorde det som var best for katten. Vet det er vondt for vi vil så gjerne ha de med oss bare en liten stund til. Man vet at katter lever ikke evig, men så er det sjokket når det kommer ut av det blå... Det som skjedde her, var at vi tok guttepusen til dyrlegen for en klipp. Jeg overtok ham da han var godt voksen og han likte ikke å bli børstet, så han fikk floker. Dyrlegen oppdaget at han hadde en klump, og det var en stor svulst som jeg ikke hadde kjent. Fikk fryktelig dårlig samvittighet og grublet på om jeg burde tatt ham med hjem og skjemt ham bort noen dager ekstra, men det var jo til det beste å la ham gå når han først sov, for han var redd dyrlege. Ikke ha dårlig samvittghet og tenk at en dag kommer du til å klare å se tilbake på gode minner uten den dårlige følelsen som du har nå ❤️ Anonymkode: 8c588...e4e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Stakkar deg, TS. Men det høres ut som katten virkelig ikke hadde det bra. Ofte så lager ikke katter lyd når de har vondt en gang. Om han ynket seg så hadde han vondt. Det var nok på tide å la han få slippe. Han var også gammel ❤️ Anonymkode: 70f19...5bc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Det gjør skikkelig vondt når det skjer så brått, det er ikke rart du sitter igjen med følelsen av at dette ble feil. Men jeg er enig med resten her, dette var helt sikkert riktig avgjørelse. Du sviktet ikke pusen din, du tok den vanskeligste avgjørelsen man kan ta som dyreeier. Ofte venter vi for lenge, for vår egen skyld. Håper du finner støtte i samboeren din ❤️ 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden Min katt ble også akutt syk. Han fikk blodpropp og kunne ikke bevege beina + at han hadde store smerter. Jeg har følt på det samme som deg og har lurt på om jeg burde gjort noe mer. Veterinæren anbefalte avliving og da må man stole på at det er rett, og jeg klarte ikke å se på at han hadde det så vondt. Men i ettertid har det vært forferdelig vondt. Noen dyr har man et sterkere bånd til og det hadde jeg med han. Anonymkode: 9e71d...1ca 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden (endret) Det høres riktig ut å avlive. Det er helt jævlig, men det må gjøres noen ganger. Har vært igjennom det to ganger. Endret 23 timer siden av MarianneE 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cestlavie66 Skrevet 22 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 22 timer siden Ts her. Tusen takk for alle innspill. Det er både godt og vondt å høre erfaringer, men det trenger jeg skikkelig nå. Føler meg så alene, da han har vært med på alle ting i livet mitt, hele mitt voksne liv 💔 er så grusomt med tomheten og at han ikke kommer rundt hjørnet eller oppi senga igjen 😭 Man vet jo man har de på lånt tid, hvor de sannsynligvis dør lenge før en selv. Ble plutselig bare så vanskelig å forestille seg og å leve livet uten min pels bestevenn.. må stole på at vet visste hva som var best, er bare uvissheten om hvorfor som gnager så på meg og gir meg så mye spørsmål, tvil og skyldfølelse… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå