Gå til innhold

Går det ikke an å gå to studier samtidig? Samordna opptak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har søkt om opptak til flere studier på Samordna opptak. Mitt dilemma er at jeg ønsker å studere to ting, og sliter med å velge mellom de to. Studiene tilbys på forskjellige universiteter (begge er nettstudier med samlinger, og verken samlinger eller eksamen krasjer ifølge studieplanen), og jeg har kapasitet til å gjennomføre begge med gode karakterer. Men er det slik at man ikke kan gå to studier samtidig, siden alle andre valg faller bort når man takker ja til førstevalget? Har noen her forsøkt å studere to ting samtidig, og hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 3f25c...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan gå flere studier samtidig ja. Men du får kun opptak til 1 studie på samordna opptak per opptak. Ønsker du gå flere studier må du enten søke privat skole i tilegg eller søke nytt opptak neste år. Du kan altså ikke begynne på eks Jus og Medisin studie på likt, men du kan søke deg inn 2 forkjellige år og dermed gå begge løpene på likt. 

Anonymkode: 71d04...1bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med AB over her. Jeg tror det kan finnes ett lite smutthull, helt unntaksvis. Smutthullet kan benyttes dersom ett av studiene havner på restetorget pga færre søkere enn antall studieplasser. Da kan du fikse studieplass på ett studium via restetorget samtidig som du har takket ja til et annet via Samordna opptak. 

Man vet selvsagt aldri helt hvilke studier som havner på restetorget, men hvis det ene av studiene tradisjonelt har veldig lav søkning kan det jo være verdt å gamble på det, ved å prioritere det mest populære høyest ;) 

Anonymkode: b4a42...75e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved lokale opptak kan du også ta to studier samtidig. Men du kan ikke få tilbud om to studier i SO samtidig. Du må velge.

Anonymkode: 29bc6...b9b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...