Gå til innhold

Kattehjelpen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på innslag på God morgen Norge (tv2) som omhandler kattehjelpen. Kjempefint at de har fokus på dette og opplyser folk. Og organisasjonen gjør en fantastisk jobb - all ære til de!! Må bare få det sagt altså. 

MEN, må alle katter leve for en hver pris? Forstå meg virkelig rett nå, men jeg får så vondt av noen av kattene.

En kom inn med et blindt øye og hagleskudd i bakdelen, og må gå på smertestillende resten av livet! Da mener jeg avliving er mer humant. 

En annen katt kom også inn i dårlig befatning, og endte med å måtte amputere et bein. Seriøst!?  Jeg mener at avliving hadde vært en bedre løsning. 

Anonymkode: bc02d...000

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg nok aldri tenkt for noen år siden, men jeg er faktisk enig med deg. Det er alt for mange dyr "til overs" nå, særlig katter. Et dødt dyr lider ikke, så de som vil få et liv enten med smerter eller nedsatt livskvalitet burde gjerne få slippe. 

Anonymkode: 9be8c...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det medfører smerte for dyret å holde dem i live, og det koster mye - da er jeg i tilfeller som gjelder hjemløse dyr helt enig i at de heller bør avlives. Jeg tenker litt kynisk på det - alle de pengene og all den tid som brukes på det ene dyret kunne sannsynligvis hjulpet mange andre dyr uten store skader. Så man redder nok i det lange løp langt flere liv ved å avlive de tilfellene som krever veldig mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts når det gjelder katter jeg ikke har noe forhold til, men hadde det vært min egen katt hadde jeg muligens holdt han i live fordi det hadde vært for trist å avslutte hans.

Anonymkode: f0e6a...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 11.45):

Enig med ts når det gjelder katter jeg ikke har noe forhold til, men hadde det vært min egen katt hadde jeg muligens holdt han i live fordi det hadde vært for trist å avslutte hans.

Anonymkode: f0e6a...bd6

Ekspander  

Men det er jo helt greit, da er det din katt og dine midler.

Men når det er hjemløse dyr og felles midler, så er det en annen sak. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere katter med tre ben, som har vært lykkelige, de lærer å leve med det. Også katter med ett øye, blinde katter (trenger litt tilrettelegging). Har selv en katt uten tenner, null problem. Når det gjelder smertestillende må det selvsagt vurderes individuelt. Skjønner aspektet med penger, men det er viktig å se at katten har en verdi bare i å være seg selv. 

Det finnes mange organisasjoner, også noen under paraplyen til dyrebeskyttelsen norge, som avliver katter over en lav sko, om de virker aggressive eller er redde/sinte. Da synes ikke jeg de jobber for dyrs beste til en hver tid, men noen ganger til menneskets beste, som plages over å ha dem i området.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...