Gå til innhold

Kjøpe meg mer inn i bolig som har tapt seg i verdi -hvem dekke verditapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arver litt, og siden jeg eier 10% mindre i felles bolig enn samboeren så tenkte jeg at det var lurt å kjøpe meg inn der 50%.

Utfordringen er at boligen har tapt seg i verdi siden vi kjøpte, og felles lån er på max, noe som gjør at jeg i praksis allerede har tapt ca 40% av den EK jeg kom inn med, dersom boligen ble solgt i dag. (Han har tapt ca 7%.
Dette er fordi vi har økt felles lån for oppussing og vi er 50/50 ansvarlig for lånet.)

Nå lurer jeg på hva som blir mest rettferdig her mtp hvor mye jeg skal tilby meg å kjøpe meg inn? 

Anonymkode: 30e6f...a8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har tapt verdi fordelt på eiernøkkelen slik den var ved siste kjøp. 

Han har tapt mest, siden han eier mest. Du skal ikke betale noe mer nå av den grunn, for å "kompensere" tapet hans… 

Anonymkode: 05929...665

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere har tapt verdi fordelt på eiernøkkelen slik den var ved siste kjøp. 

Han har tapt mest, siden han eier mest. Du skal ikke betale noe mer nå av den grunn, for å "kompensere" tapet hans… 

Dette blir riktig. På samme måte som at han ikke hadde kompensert deg for den manglende gevinsten dersom boligen hadde steget i verdi. 

Anonymkode: ca596...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler etter dagens verdi.

Anonymkode: 2b518...2bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg arver litt, og siden jeg eier 10% mindre i felles bolig enn samboeren så tenkte jeg at det var lurt å kjøpe meg inn der 50%.

Utfordringen er at boligen har tapt seg i verdi siden vi kjøpte, og felles lån er på max, noe som gjør at jeg i praksis allerede har tapt ca 40% av den EK jeg kom inn med, dersom boligen ble solgt i dag. (Han har tapt ca 7%.
Dette er fordi vi har økt felles lån for oppussing og vi er 50/50 ansvarlig for lånet.)

Nå lurer jeg på hva som blir mest rettferdig her mtp hvor mye jeg skal tilby meg å kjøpe meg inn? 

Anonymkode: 30e6f...a8e

Her har du en så dårlig deal med den du deler bolig med, at du bør bruke en time eller tre på en advokat fremfor «å brenne opp» mer penger på å være dumsnill. Kvinner altså.

Anonymkode: c7953...5af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her har du en så dårlig deal med den du deler bolig med, at du bør bruke en time eller tre på en advokat fremfor «å brenne opp» mer penger på å være dumsnill. Kvinner altså.

Hva mener du er så dårlig i denne avtalen? 

Anonymkode: 52ed3...ff9

Skrevet

Dersom du har tatt opp mer lån med 50% på hver og ikke endret eierandelen har du egentlig gitt bort penger.

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (18 minutter siden):

Dersom du har tatt opp mer lån med 50% på hver og ikke endret eierandelen har du egentlig gitt bort penger.

Ts skjønner vel at hun skal kjøpe seg inn med dagens pris, og ikke prisen sist gang hun kjøpte seg inn… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts skjønner vel at hun skal kjøpe seg inn med dagens pris, og ikke prisen sist gang hun kjøpte seg inn… 

Hun har jo allerede tatt opp lån der hun svarer for 50%. Var svar til posten over.

Riktig blir å ta hensyn til det lånet også når hun evnt kjøper seg opp til 50% og det må være verdien i dag som er gjeldende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...