AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:59 #61 Del Skrevet onsdag kl 14:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...min varmeste medfølelse... Anonymkode: c8ddd...1f4 "varmeste" godt ordvalg Anonymkode: 6492f...89a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:31 #62 Del Skrevet onsdag kl 15:31 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Folk var mer gudfryktige enn tidligere. Gud så alle synder og straffet sine ulydige undersåtter hardt. Denne tankegangen har opprinnelse i Gamle testamentet. Sannhetens er at det finnes ingen straff. Bare kjærlighet ❤️ Om man kan lære seg å tro på det, for de som tror, så tror jeg man vil bli et veldig lykkelig menneske. Så må gjerne folk tro på akkurat hva de vil for meg, bare de behandler andre mennesker bra. Anonymkode: 96ae7...1b4 Kristendommen er ingen mild og snill religion, men full av straff og forsømmelse.. Anonymkode: e918c...be8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet onsdag kl 15:42 #63 Del Skrevet onsdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er jo religionens grunntanke: Tro på Gud å få det bra Drit i Gud og brenn i helvete. Anonymkode: c8ddd...1f4 Ikke helvete men fortapelsen ! Det er jo det den kristne tro forkynner ! Altså et sted totalt uten Guds nærvær. Det kan man allerede få oppleve på denne jord i enkelte områder på kloden som har forkastet den kristne etikk og moral ! I evigheten blir det enda mer ekstremt. Så lærer man dette ! Og man gjør seg opp en mening om man tror eller ikke. Det er valg man tar som et voksent menneske ikke som barn. Barn hører Guds rike til ! Det sier Jesus direkte til oss. Når går grensen ? Det finner du ut av når det er for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet onsdag kl 15:45 #64 Del Skrevet onsdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kristendommen er ingen mild og snill religion, men full av straff og forsømmelse.. Anonymkode: e918c...be8 Den er jo ikke det, du har ikke forstått budskapet. Det er en helt annen ting. Konsekvens er kristendommen full av ja ! Som når du sier at Gud ikke er noe for meg, det har en konsekvens i dette livet og i evigheten. Det handler ikke om straff, det handler om konsekvens. Legger du hånden din på en glovarm overflate har det en konsekvens, når noen sier til deg den overflaten er glovarm og du bare driter i å lytte ? Det er jo ikke en straff ! Det er en konsekvens av din frie vilje til å drite å å lytte på hva andre sier til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:02 #65 Del Skrevet onsdag kl 16:02 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk var mer gudfryktige enn tidligere. Gud så alle synder og straffet sine ulydige undersåtter hardt. Denne tankegangen har opprinnelse i Gamle testamentet. Sannhetens er at det finnes ingen straff. Bare kjærlighet ❤️ Om man kan lære seg å tro på det, for de som tror, så tror jeg man vil bli et veldig lykkelig menneske. Så må gjerne folk tro på akkurat hva de vil for meg, bare de behandler andre mennesker bra. Anonymkode: 96ae7...1b4 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kristendommen er ingen mild og snill religion, men full av straff og forsømmelse.. Anonymkode: e918c...be8 TomKrus skrev (14 minutter siden): Den er jo ikke det, du har ikke forstått budskapet. Det er en helt annen ting. Konsekvens er kristendommen full av ja ! Som når du sier at Gud ikke er noe for meg, det har en konsekvens i dette livet og i evigheten. Det handler ikke om straff, det handler om konsekvens. Legger du hånden din på en glovarm overflate har det en konsekvens, når noen sier til deg den overflaten er glovarm og du bare driter i å lytte ? Det er jo ikke en straff ! Det er en konsekvens av din frie vilje til å drite å å lytte på hva andre sier til deg. Jeg kommenterte primært til ab 1b4, (linket inn øverst her) og jeg bet meg spesielt merke i utsagnet som jeg har uthevet, nemlig at det ikke finnes straff men kjærlighet. Men forklar meg da hva du mener budskapet er? Anonymkode: e918c...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet onsdag kl 16:10 #66 Del Skrevet onsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kommenterte primært til ab 1b4, (linket inn øverst her) og jeg bet meg spesielt merke i utsagnet som jeg har uthevet, nemlig at det ikke finnes straff men kjærlighet. Men forklar meg da hva du mener budskapet er? Anonymkode: e918c...be8 Helt grunnleggende ? Du fornekter Kristus Jesus og ender i fortapelsen. Du tror på Jesus Kristus og får evig liv etter døden. Det er jo ikke vanskelig en gang. Budskapet er helt tvert igjennom enkelt, men du som et voksent menneske må ta stilling til det. Tar du feil ? Trist som pokker, tar jeg feil ? Betyr ikke noe som helst. Vi snaker ikke om straff, vi snakker om konsekvens av egne valg. Du velger bort det du kunne fått, til noe du selv velger fordi det passer deg. Det er aldri straff ! Det er konsekvens av egne valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:46 #67 Del Skrevet onsdag kl 16:46 TomKrus skrev (35 minutter siden): Helt grunnleggende ? Du fornekter Kristus Jesus og ender i fortapelsen. Du tror på Jesus Kristus og får evig liv etter døden. Det er jo ikke vanskelig en gang. Budskapet er helt tvert igjennom enkelt, men du som et voksent menneske må ta stilling til det. Tar du feil ? Trist som pokker, tar jeg feil ? Betyr ikke noe som helst. Vi snaker ikke om straff, vi snakker om konsekvens av egne valg. Du velger bort det du kunne fått, til noe du selv velger fordi det passer deg. Det er aldri straff ! Det er konsekvens av egne valg. Ok Jan Kåre Hanvold, lag ditt eget emne! Anonymkode: 09872...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:57 #68 Del Skrevet onsdag kl 16:57 TomKrus skrev (1 time siden): Ikke helvete men fortapelsen ! Det er jo det den kristne tro forkynner ! Altså et sted totalt uten Guds nærvær. Det kan man allerede få oppleve på denne jord i enkelte områder på kloden som har forkastet den kristne etikk og moral ! I evigheten blir det enda mer ekstremt. Så lærer man dette ! Og man gjør seg opp en mening om man tror eller ikke. Det er valg man tar som et voksent menneske ikke som barn. Barn hører Guds rike til ! Det sier Jesus direkte til oss. Når går grensen ? Det finner du ut av når det er for sent. Hva med urfolk som lever isolert og aldri får høre om Jesus? Blir de berget, eller går de tapt? Anonymkode: 6492f...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet onsdag kl 17:06 #69 Del Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (2 timer siden): spermageddon!! Snakk for deg selv, jeg er kristen og jeg tror ikke på helvete, jeg tror på skjærsilden og på å stå tilrette for dine synder i møte med døden, men jeg tror ikke på helvete for jesus døde for alle menneskers lovnad om evig liv. Men jeg tror heller ikke på "himmelen" selv om jeg tror på guds rike.. Anonymkode: 46986...550 Skjærsilden tror ikke jeg på. De syndene du skriver om...Jesus ble født for å minne oss på det gudommelige i det menneskelige. Det er en fin tanke synes jeg. Om man mener selv man har syndet, og ber Gud om tilgivelse så er det tilgitt. Da gir ikke begrepet skjærsilden så mye mening. Fra gammelt av var det veldig viktig å døpe barna fortest mulig, for at sjelene deres ikke skulle gå fortapt i skjærsilden ved feks krybbedød. Det er slik jeg har forstått det begrepet. Ikke sikkert dette stemmer, men det er det jeg har hørt i forhold til statskirka. https://snl.no/skjærsilden Katolikkene trodde på skjærsilden som et mellomstadie. Jeg er ikke katolikk så jeg tror ikke på det. Tror man får tilgivelse når man søker og ber om det av Gud. Det tror jeg på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:10 #70 Del Skrevet onsdag kl 17:10 Jeg er trener til barn fra 8 til 10. Og jeg tror mange overtolker hvor mye de vil fordype seg i teksten her altså. TS kunne den utenatt, men fikk neppe med seg budskapet Kristendommen kan sikkert være skummel hvis man stadig hører tordentaler. Men for den vanlige elev? Blir som å høre om dementor fra Harry Potter. Satan ER en kjempevanlig figur i filmer Anonymkode: ceb6f...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:19 #71 Del Skrevet onsdag kl 17:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er trener til barn fra 8 til 10. Og jeg tror mange overtolker hvor mye de vil fordype seg i teksten her altså. TS kunne den utenatt, men fikk neppe med seg budskapet Kristendommen kan sikkert være skummel hvis man stadig hører tordentaler. Men for den vanlige elev? Blir som å høre om dementor fra Harry Potter. Satan ER en kjempevanlig figur i filmer Anonymkode: ceb6f...9b2 Hva snakker du om? Jeg skriver jo at jeg syntes den var både ekkel og ubehagelig. Spesielt strofen der man synger "du skal dømmes til døden". Jeg hadde jo ikke reagert negativt om jeg ikke skjønte et fnugg. Trenger ikke fordype seg veldig her, altså. Anonymkode: 09872...c6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:21 #72 Del Skrevet onsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Haha! Mye politisk ukorrekt barn lærer på barneskolen. Mine barn lærte rimet «sjokolademann» i ca 2015: Sjoko-sjokolademann,senga full av lopper,vi kan ikke fange dem, se som de hopper. Som er søtt og morsomt helt til noen begynner å tenke på hvem som er sjokolademann… Anonymkode: e51b7...22b 🤭😂 Anonymkode: 7d3cf...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:25 #73 Del Skrevet onsdag kl 17:25 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kommer på den innimellom og lurer på hvordan i alle dager det fikk passere? 😅 At ingen foreldre satte ned foten? Det hadde jeg gjort om mine barn kom hjem med en sånn sangtekst. Det var en helt vanlig, offentlig barneskole langt ut på bygda. Jeg har en venn som har gitt sitt liv for at jeg skal få leve. Det finnes intet alternativ, det nytter ikke å streve. Fordi jeg lever så milevidt i fra Guds vilje med livet mitt, fikk jeg dommen, slik lød den: Du skal dømmes til døden! Denne dommen er absolutt, og jeg kan ikke anke. Men når jeg innser at alt er slutt, har Gud en frelsende tanke: Til jorden sender Han Jesus som tar på seg både min skyld og dom, og når han drepes uskyldig, blir min dødsdom ugyldig. Tenk jeg skal ikke dø fordi Jesus døde i stedet! All min dødsangst er nå forbi, den er byttet med glede. Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå at det livet jeg lever nå, det er ditt liv alene, det er deg jeg skal tjene. Anonymkode: 09872...c6b Har hørt sangen før men ikke studert teksten, men det mener den ble sunget rundt påsketider da jeg gikk på skolen 80-90 tallet (bilbeltet på vestlandet , søndagsskolen var nesten obligatorisk, jeg gjorde opprør og nektet å gå mer da jeg var 10-12 år ) Anonymkode: ea189...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet onsdag kl 17:28 #74 Del Skrevet onsdag kl 17:28 Oi, trodde det dreide seg om Hoa hottentott elns. Nei, selv jeg som forsvarer at barn får lære bibelhistorie og om kristen tro i skolen syns ikke den sangen var innenfor. Aldri hørt den før, og enig med hun som skriver at denne sangen kunne utløst ramaskrik allerede på 80-tallet. Den teksten der er langt utenfor det som kan serveres barn, selv i kristen sammenheng. Er kulturkristen selv, har som sagt aldri hørt den. Har truffet mennesker i voksen alder som var livredde i lang tid pga slik helvetes-propaganda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:32 #75 Del Skrevet onsdag kl 17:32 Hver eneste dag i 6 år på barneskolen sang vi «fager kveldssol smiler» da vi skulle gå hjem fra skolen, men i musikk en sang vi også alle versene av Haba Haba med Lillebjørn Nilsen, noe som hadde vært strengt politisk ukorrekt i dag Anonymkode: ea189...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet onsdag kl 18:48 #76 Del Skrevet onsdag kl 18:48 I bokhyllen min på hytta har jeg en mattebok for barneskoletrinn. Husker ikke eksakt år, men det er ikke så alt for langt tilbake i tid. Hvert kapittel har noen sider til slutt der det er bilde av en liten mørk gitt øverst i hjørnet. Dett er sidene med lettere oppgaver over samme tema som kapittelet forøvrig. Disse ble bare kalt «negeroppgavene». Heldigvis utvikler vi oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:16 #77 Del Skrevet torsdag kl 09:16 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kommenterte primært til ab 1b4, (linket inn øverst her) og jeg bet meg spesielt merke i utsagnet som jeg har uthevet, nemlig at det ikke finnes straff men kjærlighet. Men forklar meg da hva du mener budskapet er? Anonymkode: e918c...be8 TomKrus skrev (17 timer siden): Helt grunnleggende ? Du fornekter Kristus Jesus og ender i fortapelsen. Du tror på Jesus Kristus og får evig liv etter døden. Det er jo ikke vanskelig en gang. Budskapet er helt tvert igjennom enkelt, men du som et voksent menneske må ta stilling til det. Tar du feil ? Trist som pokker, tar jeg feil ? Betyr ikke noe som helst. Vi snaker ikke om straff, vi snakker om konsekvens av egne valg. Du velger bort det du kunne fått, til noe du selv velger fordi det passer deg. Det er aldri straff ! Det er konsekvens av egne valg. Men fortapelsen er jo nettopp straff! Konsekvensen som står i bilveien er at de ugudelige skal dømmes og gå fortapt. Anonymkode: e918c...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #78 Del Skrevet torsdag kl 15:21 Læreren vår var helt kristendomscrazy! Den første salmen vi lærte var Vi sang «barnas morgenbønn» av Thorbjørn Egner hver bidige dag i seks år, slutten av nittitallet, vi sang masse salmer, vi sang/sa bordbønn, vi var i kirken oftere enn til jul, men de fleste har det gått bra med likevel. De som er fortapte ble neppe det grunnet salmesangen, men heller andre ting… Anonymkode: 3f002...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #79 Del Skrevet torsdag kl 16:10 Jeg ble skeptisk til kristendommen allerede på søndsgsskole i barnehagen. Hvorfor gikk jeg dit, det var noe sosialt og vi fikk kake. Jeg lærte meg likevel masse salmer. Ble ikke mindre kritisk til kristendom, dro likevel på kristen sommerleir på barneskolen (fikk jo dra alene uten søsken) Konfirmerte meg også kristelig, kun for familiefreden med min farmor. Jeg var motstander av alt kristendom i skolen, men lærtemeg likevel mye. Kan likevel fint ha litt religion i skolen om man også lærer barn å være spørrende ting. For meg var det historiene med brød og fisker og snu det andre kinnet til som og de dårlige svarene jeg fikk på mine kritiske spørsmål som avgjorde mitt syn. Salmer bare for salmenes skyld burde vært fjernet fra andre fag enn krle. Greit å synge litt for å forstå litt. Anonymkode: 225bd...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå