AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:37 #1 Del Skrevet onsdag kl 07:37 Kommer på den innimellom og lurer på hvordan i alle dager det fikk passere? 😅 At ingen foreldre satte ned foten? Det hadde jeg gjort om mine barn kom hjem med en sånn sangtekst. Det var en helt vanlig, offentlig barneskole langt ut på bygda. Jeg har en venn som har gitt sitt liv for at jeg skal få leve. Det finnes intet alternativ, det nytter ikke å streve. Fordi jeg lever så milevidt i fra Guds vilje med livet mitt, fikk jeg dommen, slik lød den: Du skal dømmes til døden! Denne dommen er absolutt, og jeg kan ikke anke. Men når jeg innser at alt er slutt, har Gud en frelsende tanke: Til jorden sender Han Jesus som tar på seg både min skyld og dom, og når han drepes uskyldig, blir min dødsdom ugyldig. Tenk jeg skal ikke dø fordi Jesus døde i stedet! All min dødsangst er nå forbi, den er byttet med glede. Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå at det livet jeg lever nå, det er ditt liv alene, det er deg jeg skal tjene. Anonymkode: 09872...c6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:49 #2 Del Skrevet onsdag kl 07:49 Spesielt. På bedehuset/søndagsskole, helt greit. I skolen, nei. Anonymkode: 6492f...89a 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:51 #3 Del Skrevet onsdag kl 07:51 Var det midt i bibelbeltet? Anonymkode: 4922e...4b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:56 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:56 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommer på den innimellom og lurer på hvordan i alle dager det fikk passere? 😅 At ingen foreldre satte ned foten? Det hadde jeg gjort om mine barn kom hjem med en sånn sangtekst. Det var en helt vanlig, offentlig barneskole langt ut på bygda. Jeg har en venn som har gitt sitt liv for at jeg skal få leve. Det finnes intet alternativ, det nytter ikke å streve. Fordi jeg lever så milevidt i fra Guds vilje med livet mitt, fikk jeg dommen, slik lød den: Du skal dømmes til døden! Denne dommen er absolutt, og jeg kan ikke anke. Men når jeg innser at alt er slutt, har Gud en frelsende tanke: Til jorden sender Han Jesus som tar på seg både min skyld og dom, og når han drepes uskyldig, blir min dødsdom ugyldig. Tenk jeg skal ikke dø fordi Jesus døde i stedet! All min dødsangst er nå forbi, den er byttet med glede. Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå at det livet jeg lever nå, det er ditt liv alene, det er deg jeg skal tjene. Anonymkode: 09872...c6b Og når dagen er blitt er borte Så sitter jeg med det lille sorte Han gir meg trygghet med sin hånd Stødig styrer meg av ånd Anonymkode: 96ae7...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:57 #5 Del Skrevet onsdag kl 07:57 Er jo sånt religiøst dritt som de sniker inn og vi er så vant til det at vi reagerer ikke en gang. Nå jeg fikk på ungdomsskolen så hadde vi en tulling som forlangte at vi skulle be en bønn når vi hadde han. Alle skulle stå bak stolen sin med senket hode og foldet hender... Idioten prøvde å gi meg anmerkning når jeg sa nei takk. Dette var i 99/00 Anonymkode: b59ed...d2a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:57 #6 Del Skrevet onsdag kl 07:57 Er det budskapet i teksten du er redd for? Anonymkode: b7416...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:57 #7 Del Skrevet onsdag kl 07:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er jo sånt religiøst dritt som de sniker inn og vi er så vant til det at vi reagerer ikke en gang. Nå jeg fikk på ungdomsskolen så hadde vi en tulling som forlangte at vi skulle be en bønn når vi hadde han. Alle skulle stå bak stolen sin med senket hode og foldet hender... Idioten prøvde å gi meg anmerkning når jeg sa nei takk. Dette var i 99/00 Anonymkode: b59ed...d2a Storby og, var ikke en liten bygd utenfor Kristiansand... Anonymkode: b59ed...d2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:57 #8 Del Skrevet onsdag kl 07:57 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var det midt i bibelbeltet? Anonymkode: 4922e...4b1 Tja, ikke egentlig. De få som var skikkelig religiøse skilte seg ut. Men det var nok av dem som var litt religiøse. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spesielt. På bedehuset/søndagsskole, helt greit. I skolen, nei. Anonymkode: 6492f...89a Enig. Husker jeg fikk gåsehud av den. Anonymkode: 09872...c6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:57 #9 Del Skrevet onsdag kl 07:57 Det er helt innafor syns jeg. Du og de andre barna lærte noe om kristne sanger og salmer, budskapet i dem og dermed budskapet i kristendommen. Ingen ble sikkert verken frelst, skremt, hjernevasket eller tok noe skade av den sangen der. Du gjorde deg tydeligvis opp noen meninger angående slike kristne sanger, greit det vel? Hvordan skulle du ha noen mening om "innafor" eller ikke hvis du aldri fikk kjennskap til noe av dette? Så kan du konkludere med at det ikke var nyttig eller "innafor" for deg, og andre kan være uenige. Men at man man får kunnskap om religion (særlig kristendom i Norge) er da ikke unyttig kunnskap. Anonymkode: 16f7d...a09 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:00 #10 Del Skrevet onsdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt innafor syns jeg. Du og de andre barna lærte noe om kristne sanger og salmer, budskapet i dem og dermed budskapet i kristendommen. Ingen ble sikkert verken frelst, skremt, hjernevasket eller tok noe skade av den sangen der. Du gjorde deg tydeligvis opp noen meninger angående slike kristne sanger, greit det vel? Hvordan skulle du ha noen mening om "innafor" eller ikke hvis du aldri fikk kjennskap til noe av dette? Så kan du konkludere med at det ikke var nyttig eller "innafor" for deg, og andre kan være uenige. Men at man man får kunnskap om religion (særlig kristendom i Norge) er da ikke unyttig kunnskap. Anonymkode: 16f7d...a09 Det som gjorde det ubehagelig var jo at de voksne (også på skolen) presenterte kristendommen som sannhet. Og så kom den sangen oppå det hele, da tenker jo et barnesinn fort at det er sannhet i sangen også. At man skal dømmes til døden osv. Anonymkode: 09872...c6b 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:01 #11 Del Skrevet onsdag kl 08:01 Dette er jo religionens grunntanke: Tro på Gud å få det bra Drit i Gud og brenn i helvete. Anonymkode: c8ddd...1f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:09 #12 Del Skrevet onsdag kl 09:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo religionens grunntanke: Tro på Gud å få det bra Drit i Gud og brenn i helvete. Anonymkode: c8ddd...1f4 De fleste kristne tror vel ikke lenger på helvete. Anonymkode: 6492f...89a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:15 #13 Del Skrevet onsdag kl 09:15 På tidlig 2000tallet var fortsatt skolen kristen. Det ble endret i 2004, og skolen skulle ha ett mer nøytralt livssyn. Anonymkode: d4332...abc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:18 #14 Del Skrevet onsdag kl 09:18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De fleste kristne tror vel ikke lenger på helvete. Anonymkode: 6492f...89a Cherry-picking-kristne:) Man tror på en fortelling skapt av mennesker, men kun på den delen som egner seg i dagslys:-) Anonymkode: c8ddd...1f4 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:23 #15 Del Skrevet onsdag kl 09:23 Forferdelig sang, aldri hørt den før. Vi hadde en veldig kristen lærer de første årene på barneskolen. Hun sang masse salmer med oss og inkluderte kristendom i mye. Jeg er i grunn imot alt av religion den dag i dag, så jeg hadde reagert om ungene mine ble «utsatt» for noe sånt. Men, og stort og viktig men! Jeg kjente tilfeldigvis denne læreren godt siden hun var nabo med mine foreldre. Og hun er det varmeste og beste mennesket jeg har møtt i hele mitt liv. Hun presset aldri sin tro på noen av elevene, for henne var nok salmer bare så naturlig å synge at det ble sånn. Den norske salmeboken var en mer naturlig del av barneskolen da. Hun snakket aldri om helvete eller hva som skjedde hvis man ikke trodde på Gud, hun snakket bare om å være snill og god. Det var mye gulrot og ingen pisk med henne. Folk må gjerne ha sin tro, innenfor mange områder, men det skal ikke presses over på andre. Din frihet slutter når den ødelegger min. Anonymkode: 69eb5...767 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:24 #16 Del Skrevet onsdag kl 09:24 Haha! Mye politisk ukorrekt barn lærer på barneskolen. Mine barn lærte rimet «sjokolademann» i ca 2015: Sjoko-sjokolademann,senga full av lopper,vi kan ikke fange dem, se som de hopper. Som er søtt og morsomt helt til noen begynner å tenke på hvem som er sjokolademann… Anonymkode: e51b7...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:24 #17 Del Skrevet onsdag kl 09:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Cherry-picking-kristne:) Man tror på en fortelling skapt av mennesker, men kun på den delen som egner seg i dagslys:-) Anonymkode: c8ddd...1f4 Egentlig ikke... Jeg er enig i at det er vilt mye cherrypicking ute og går, og man overser mye av det grusomme som Gud sier og gjør i Bibelen. Men helvete står det vel fint lite om? Og når det står om helvete, så er det vel ikke så nøyaktig beskrevet akkurat... Forestillingen om at man brennes kom vel en god stund senere, inspirert av søppelhaugene der de pleide å brenne lik, mener jeg å ha hørt. Når det gjelde helvete, så tror jeg man står fritt til å tolke hva som menes med det. Kan godt være fravær av å tilbringe det hinsidige med Jesus, kan jeg tenke meg. Er ikke religiøs, så mulig jeg roter. Anonymkode: 6492f...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet onsdag kl 09:25 #18 Del Skrevet onsdag kl 09:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer på den innimellom og lurer på hvordan i alle dager det fikk passere? 😅 At ingen foreldre satte ned foten? Det hadde jeg gjort om mine barn kom hjem med en sånn sangtekst. Det var en helt vanlig, offentlig barneskole langt ut på bygda. Jeg har en venn som har gitt sitt liv for at jeg skal få leve. Det finnes intet alternativ, det nytter ikke å streve. Fordi jeg lever så milevidt i fra Guds vilje med livet mitt, fikk jeg dommen, slik lød den: Du skal dømmes til døden! Denne dommen er absolutt, og jeg kan ikke anke. Men når jeg innser at alt er slutt, har Gud en frelsende tanke: Til jorden sender Han Jesus som tar på seg både min skyld og dom, og når han drepes uskyldig, blir min dødsdom ugyldig. Tenk jeg skal ikke dø fordi Jesus døde i stedet! All min dødsangst er nå forbi, den er byttet med glede. Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå at det livet jeg lever nå, det er ditt liv alene, det er deg jeg skal tjene. Anonymkode: 09872...c6b Det er jo en helt vanlig salme - salme 369 i Norsk Salmebok. Man sang mange salmer og andre religiøse sanger i skolen før, blant anna i faget kristendom. Nå synger de lite, og ihvertfall ikke salmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:26 #19 Del Skrevet onsdag kl 09:26 Aldri hørt denne sangen. Hvor i landet var dette? Og i hvilke sammenhenger ble denne sunget? Anonymkode: b9ff5...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:29 #20 Del Skrevet onsdag kl 09:29 Den teksten ville jeg reagert på allerede på 80-tallet da jeg gikk på barneskolen. Og vi sang salme og ba fadervår nesten hver morgen i alle 6 år på barneskolen. Siden den norske kirke mer eller mindre "avskaffet helvete" allerede på slutten av -50-tallet var det rimelig spesielt å bruke en så strengt forkynnende salmetekst for barneskolebarn så sent. Anonymkode: 262be...959 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå